-14- Ik vraag me af, als we een paar jaar meegedraaid hebben, of we dan hier in Halsteren ook zelf niet eens zoiets op poten kunnen zetten.Nu is het in feite zo, het doet toch ook maar een gemeente en het is wel een grote,maar ik denk dat dit in de toekomst Halsteren zelf ook zal kunnen Het lid MouwsWij zijn ook duidelijk van mening dat het een goede zaak is, vooral gezien het feit dat dit een extra mogelijkheid is om mensen een mogelijkheid meer te geven om op een bepaalde wijze financiële problemen op te lossen. Wel moet het zo zijn dat er zo danige voorlichting is, dat men niet te snel blij wordt met de befaam de dooie mus,want het is zeer zeker niét goedkoop. Wij hebben duide lijk begrepen dat het heel wat prijziger is voor de kliënten dan dat wat er op de eerste pagina staat, de zogenaamde leenbijstand, onder andere door het minste aantal rentedoorberekening.Wij vragen dan ook om dit op een begrijpelijke weg, op een zeer begrijpelijke taal,aan de mensen duidelijk te maken. Wat de bedoeling is en wat de mogelijk heden of misschien liever nog wel de vele beperkingen zijn. Wethouder SinkeDe heer van Eekelen noemt het een reëel stuk, maar vindt de taal wat formeelvooral daar het de sociaal zwakkeren betreft.Het mag dan nu wat cijfermatig naar U toekomen, maar ik denk dat Uw vertegenwoordiging in de kommissie bijstand, goed op de hoogte is van de wijze waarop wordt gewerkt en dat is zeker niet formeel. De vertaling van dit stuk naar de mensen die van deze regeling gebruik gaan maken zal in praktisch alle gevallen via de kommissie bijstand 1open.Vandaar,- ik loop daar even op vooruit-, dat die afstand in feite nauwelijks speelt. De ambtenaren van die afdeling hebben vanmorgen nog gezegd dat praktisch elke ambtenarengroep vindt dat de gemeente garant moet staan en via Sociale Zaken loopt. Dus de afstand zal praktisch geen rol spelen in het gebeuren. De vertaling van onze afdeling Sociale Zaken van dit stuk naar de mensen toe, is hen al volledig toevertrouwd, gezien de wijze waarop dit op heden gebeurt. De heer Mouws noemt voor namelijk een mogelijkheid om meer problemen op te lossen. Dat is inder daad zo. Wanneer de bijstandsregeling geen mogelijkheden meer biedt, of wanneer zelfs de mensen die de bijstand regelen met alle mogelijke moeite geen kans zien om problemen op te heffen, dan zou dit een rege ling kunnen zijn. Voornamelijk omdat ze gelimiteerd is en gebonden aan de maandelijkse mogelijkheden die daarop aansluiting kan geven. Het is voornamelijk voor schulddelving. Erg belangrijk is dat dat ook behandeld kan worden met mensen waar de schulden naar uit staan en dat er bepaalde regelingen worden getroffen.Het is ongeveer twee jaar geleden dat we het eerste kontakt in Roosendaal gehad hebben. De vraag naar bijstand loopt al vele jaren. Ik ben erg blij dat dit voorstel nu ter tafel ligt met de mededeling dat de afstand in feite niet zal spelen. We kunnen dat aan de hand van de praktijk natuurlijk beleven. Mocht het anders zijn, dan kunnen we er altijd op terug komen. Nog even werd door de heer van Eekelen het idee geopperd van een eigen bank, maar dat lijkt eigenlijk toch niet mogelijk te zijn.Daar is in het verleden al eens om gevraagd, maar er zijn op alle gemeenten in Nederland ongeveer nog geen vijftig banken. Dus alleen de grotere gemeenten in de regio zijn in staat zo'n bank goed te begeleiden en te voeren. Ik vond het ook erg plezierig te merken dat in Roosendaal gedurende de tijd dat het daar funktioneert,-dat was toch meer dan tien jaar-, er praktisch geen problemen waren en zij zichzelf ongeveer konden bedruipen met de rentes die de gelden opgeleverd hebben.In feite was het geld wat erin gestopt werd bepalend. Ik vond het een hele prettige ontwikkeling. Ik hoop dat het bij ons ook zo zal zijn dat we er goed gebruik van maken. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 13