-44- Zelfs desondanks hebben de mensen hun handtekening gezet; dat ze er iets voor over hebben. Dat is heel belangrijk.Daar wil ik mee af sluiten, dat alles wat hier in Halsteren wordt besteed aan zaken die op het sportieve vlak liggenoverwegend zijn afgestemd tot een bepaalde leeftijdsgroep. Dan valt het stil. Zo'n overdekt zwembad is een objekt waar ook oudere mensen gebruik van kunnen maken. Als je het op een rijtje zet, dan is het opvallend dat voor die katego- rie eigenlijk heel weinig wordt gedaan. We zullen dadelijk bij het vaststellen van de prioriteitenlijst duidelijk met voorstellen komen, om dat niet op lijst 2 maar op lijst 1 te zetten. Om daar volledige aandacht aan te besteden. Het lid Wiersema-DüpréHet vaststellen van een prioriteiten lijst is een onderdeel van de begroting.Hoe kunt U nu van ons vragen een begroting vast te stel]en zonder ons tegelijkertijd te informeren over de kostprijs. Met andere woorden, wat gaat een overdekt zwem bad ons precies kosten. Het gi~ote aantal mensen dat de moeite heeft willen nemen om te tekenen, heeft recht op een serieus antwoord, ook al valt dat waarschijnlijk negatief uit. Een kostenopstelling van 19 79, en dan nog op een andere basis, is geen juist uitgangs- 0 punt. De mensen die getekend hebben moeten door ons duidelijk worden ingelicht omtrent de financiële konsequenties. Daar wordt ook in de- brief aan de raad niet over gesproken. Mijn fraktie zou graag zien dat deze kostenberekening alsnog plaatsvindt en daarna -zullen wij ons standpunt bepalen. Het lid Princen: Ook Gemeentebelangen is voor een overdekt zwembad, uat heeft U ook kunnen lezen in onze politieke beschouwingenmaar dat is financieel niet haalbaar op dit moment. De lasten worden veel te hoog voor de burgers. Een goed onderzoek is wel op zijn P133."CS Wethouder van der Weegen: Ik denk dat ik het best met de heer Mouws kan beginnen. Daar zullen ook we1 wat antwoorden in zitten die ook voor de anderen zullen gelden. Ik wil toch ook een klein stukje historie aan het gebeuren koppelen.Ik ben wat teruggegaan in het stukje wat ik hierover heb. Er zullen er beslist veel meer zijn. Ik heb ook niet het archief van de gemeente daarover geraad pleegd, maar gewoon wat stukken die ik daar zelf over had uit het verleden. Het is zo dat in de raadsvergadering van 18 december 1980 er een overdekt zwembad gepresenteerd wordt aan de raad via de 0 prioriteitenlijst nummer 1. Bij diezelfde opstelling zit uiteraard een aantal- kostenopstellingengebaseerd op het rapport wat ook ter- inzage gelegen heeft. Een rapport uit 1979.Men komt dan tot de simpele optelling dat de lasten op jaarbasis, uitgaande van een rekreatiebad, 378.500,voor de gemeente zullen zijn. Daarbij inoeg dan nog wel wat zaken aantekenen. Bijvoorbeeld moet U aantekenen dat er voor 52.000,meer schoolzwemmen gaat plaats vinden en uiteraard moet dat ook de gemeente gaan financierenJe kunt natuurlijk in zo'n exploitatie-opzet wel zeggen, dat schoolzwemmen levert 80.000,of 100.000,op,maar iemand zal dat moeten be talen en dat zal. in dit geval de gemeente zijn. Je moet niet de kop j.n het zand steken, maar gewoon zeggen bij dat bedrag komt nog een aanzienlijk bedrag bij. Dat zijn cijfers die uitgaan van een bad gesitueerd bij het oude zwembad. Dus zeker niet op het oude zwem- oadjiiet huidige zwemoad. Dus zeker niet een andere basis zo naar ik dacht van mevrouw Wiersema te horen. Er is uitgegaan bij deze opstel— ling van het plan zc het ook nu gepresenteerd is. Het verhaal vervolgt met een gebeuren, een diskussie van de investeringslijst 1981,waar-in de raad dermate diskussieert over die zaken dat het kollege in de raads vergadering van 7 januari voorstelt om het van lijst 1 af te halen en het te plaatsen op lijst 2. -45- Gezien de haalbaarheid en dergelijke wordt het op een wat langere termijn geschoven. Ook toen is er diskussie in de raad geweest. Ook toen zijn er cijfers in de raad geweest.Overigens cijfers uit 1979, dat geef ik graag toe,maar die zal je alleen maar- naar boven toe bij moeten stellen.Met de diskussie in het jaar daarop, bij de prioriteitenlijst 1983, stelt het kollege voor, om de woorden van de heer Mouws maar te gebruiken, om de dode mus te begraven en dan niet als zodanig proberen op te wekken dat die nog gaat vliegen, want dat lukt niet meer. De tijd is toen natuurlijk ook financieel wat minder rooskleurig geworden voor de gemeente.Er zijn toen ook wat keuzes gemaakt met betrekking tot de reserves die er op dat mo ment waren. Er kwam meer zicht op andere zaken die wat investeringen vergden. Bijvoorbeeld het randwegenstelselenzovoorts.Men heeft toen duidelijk met elkaar afgesproken,laten we dat bad er niet op laten staan,laten we dat afvoeren.Ik wil daar alleen maar mee aangeven dat het niet zo is dat we nu een nieuwigheid op tafel hebben liggen.Er is jarenlang over gesproken. Na behoorlijk wat afwegingen heeft men besloten om het in elk geval voorlopig niet op een prioriteiten lijst te zetten. Uit overwegingen van, als je het daar op laat staan, dan ga je toch zaken opwekken bij de bevolking en het is niet verstan dig om dat te doen. Overigens zou het cijfers naast elkaar zetten op zich best aardig zijn. Als je nu de zwemaktiviteiten in het Halsterense naast elkaar zou zetten,dan kom je tot een exploitatie tekort van de 2 zwembaden van 6,5 a 7 ton.Als U ziet wat er aan de overige sportvoorzieningen in Halsteren, die de gemeente althans biedt, bijgelegd moet worden, dan praten we over sporthalgymzalen sportparkentennisparkendan is dat een bedrag' van 550.000, in zijn totaliteit. Ik denk dat heel veel Halsternaren daar gebruik van maken en dat het heel moeilijk zal zijn om evenveel Halster- naren gebruik te laten maken van een overdekt zwembad.Wat dat aangaat is denk ik de overweging goed om ook die zaken bij elkaar te zetten en zeker niet te zeggen,voor die groep van Halsternaren, daar hebben we geen voorzieningen voor. Halsteren heeft op sport gebied een goed komplex aan voorzieningen. - Ik vind dat een onterechte uitlating die zeker niet moet gebeu ren. Meneer Mouws daarvan dacht ik dat ik er voldoende op inge gaan ben. Meneer van Eekelen, het rapport is van 1979Ik heb net al aangegeven, je kunt het natuurlijk bij laten stellen. Dan zal het niet positiever, maar negatiever uitkomen. Die 400.000,dat wil ik U best meegeven waar die uitkomen. Als U het rapport gezien heeft, en dat is nogmaals van 1979,dan ziet U daar een exploitatietekort in. Ik tel daar gewoon bij de toename van het schoolzwemmen.Het moet uit de gemeente kas komen, hoe je het ook draait of keert. Ik ben uitgegaan van een investering van 2,5 miljoen en ik durf best iedereen uit te dagen die zegt dat het nog goedkoper kan'. Ik denk dat dat niet "kan als je daar de kapitaallasten bij telt. Daarnaast ben ik ook zo realistisch om te zeggen,als we daar een zwem bad hebben liggen, dan zal dus ook de bus moeten rijden voor het school- vervoer.Ik ben er voorlopig heel beperkt in geweest wat dat in kosten met zich meebrengt.Dan kom ik simpel op 400.000,waarbij er dan nog voor 260.000,aan kaartjes verkocht moeten worden, ook dat zal opgebracht moeten worden in zijn algemeenheid door- de bevolking van HalsterenDat is bij elkaar 660.000,voor een overdekt zwembad. Meneer Graafmans dacht ik dat geen vragen op dat gebied had. Hij heeft zijn instemming betuigd met wat wij ook voorstellen. Meneer Roosenboom,ik kan het niet anders vertellen dan het oude liedje over, er zijn volop bezuinigingen mogelijk.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 130