-38- Het lid Roosenboom:Een lichte teleurstelling over het antwoord van U op het stuk onverharde weg, wat waarschijnlijk op Nieuw—Vossemeers grond gebied ligt. Wij hebben eigenlijk een mooi fietspad en dan krijg je net dat stuk onverharde deel en dan zul je weer onder langs het Schelde- Rijnkanaal kunnen fietsen. Ik vind het jammer dat U zegt dat is inder tijd niet opgenomen in een bepaald plan van het Streekgewest.Wij vragen overleg te plegen met de buurgemeentendat kan altijd.Het valt echt op als je dat gedeelte in een fietsroute hebt. Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: U spreekt hier in Uw antwoord Uw waarde ring uit voor de werkgroep Rode-Schouw-verkeerWij zouden graag van U toch nog willen weten, wat is nu de bedoeling van U met dit rapport? Gaat U dit echt serieus bestuderen of wordt het in de la gelegd,zoals zo dikwijls gebeurt met rapporten. Verder hebben wij wel bedoeld om het in andere wijken te onderzoekenmaar wij hebben helemaal niet bedoeld dat die wijken.verkeersonveilig zijn. Het zijn vaak hele kleine dingen waar de mensen om vragen.Verbeteringen die best mogelijk zijn en gewoon niet onveilig, maar dikwijls verkeersonprettig zijn. Wij hopen dat U daar toch op in zult willen gaan. De voorzitter: De heer Mouws zegt weer het een en ander over de polder- wegen. Er moet overdracht van wegen plaatsvinden werd destijds gekonsta- tèerd.Hoe gaat dat dan,het rijk kan een en ander kwijt aan de provincie en de provincie kan een en ander kwijt aan de gemeente en het waterschap kan een en ander kwijt aan de gemeentemaar de gemeente is de laagste over heid en die kan niets meer doorschuivenHet is natuurlijk een aardig initiatief van het rijk en de provincie.Alleen de gemeente is wel de laatste schakel.Op dit moment vindt de diskussie volop plaats,hoe dit moet worden betaald.De gemeentes kunnen wel overnemenmaar ik denk dat er wel wat tegen over moet staan.Deze diskussie wordt thans volop gevoerd. Dat is ook de reden dat het nog steeds niet is ingevoerdVia het V.N.G. en zo wordt er nogal tegen in gegaan. Terecht natuurlijk. Het is op zich niet erg om die taken te krijgen.dat is prima,maar dan moet er wel geld bij worden gedaan. Daar wordt de diskussie nog over gevoerddaarom dat wij thans nog niet bezig zijn om exact te inventariseren en te reserveren enzovoorts. Als alle gemeenten zouden inventariseren en reserverendat kan dan aan leiding zijn voor de minister om te zeggen kijk het valt toch allemaal mee. Die gemeenten zijn al keurig bezig, eigenlijk hoeft alleen maar het besluit genomen te worden en de zaak is rond. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de ogen moet sluiten hiervoor. Dat mag hier ook weer niet uit worden gekonstateerd.Wij vinden dit namelijk een van de argumenten waarom onze reserves een behoorlijke hoogte moeten hebben, op een behoorlijk peil moeten worden gehouden. Wij willen daar best eens naar kijken. Ik denk dat dat wel goed ijs.Maar wij doen dat nog niet al te offi cieel. We hebben hier eigenlijk nog geen geld voorHalsteren verkeert wat dat betreft niet in een andere positie dan de andere gemeenten. Laat daar geen misverstand over bestaan.Dan het voetpad onder het viaduct bij de Erasmusweg. De heer Mouws koppelt daar het fietspad aan vast,dat dan aansluit op een weg, die heel mooi genaamd is, de Hemelweg en dan kom je in Lepelstraat. Ik denk dat het een goede suggestie is dat dat er dan bij woxdc bekexenIn de eerste diskussie die we hier over hebben gehad, waar Gemeentewerken bij zat,werden daar toch wat vraagtekens bij geplaatst. Met name of daar wel genoeg ruimte voor wasU zegt van we.1 U komt er denk ik vaker langs dan wijWij zullen er ongetwijfeld naar kijkeninklusief fietspad dat zal bekeken worden en aan de orde gesteld v/orden in de kommissie Ruimtelijke Ordening en Verkeer. De heer~ Roosenboom sprak zijn teleurstelling uit over onze reaktie met betrekking tot zijn suggestie over het stuk weg op het grondgebied van Nieuw-Vossemeer en zei in overleg met een buurgemeente moet dat altijd mogelijk zijnDat zijn we met hem van mening. Wij hebben ook uitstekend overleg met onze buurgemeentenmaar dit is uitvoerig in overleg geweest m gewestelijk verband waar alle gemeenten bij geweest zijn. Dat was bij het fietspadenplan.Toen is dit ook beoordeeld of dit wel of niet verhard moest worden.Het is eigenlijk nog maar anderhalf tot twee jaar geleden dat gezamenlijk besloten is om dat niet te doen. Je kunt nu al wel weer naar Nieuw Vossemeer gaan en aan Nieuw Vossemeer vragen of zij daar wat aan wil veranderen. Ik denk echter dat dat niet zo1n zinnig overleg zal zijn. Ik denk dat Nieuw Vossemeer zal zeggen, Halsteren wij hadden dat graag gerealiseerd gezien via het gewest des tijds. Daar hoort namelijk ook een financieel plaatje bij en dat is toen niet ingevuld.Er is dus nu niet direkt voor ons een aanleiding om daar nu al verandering in aan te brengen. Door de diskussie die reeds gevoerd is, daarom dit antwoord voorlopig. Dat wil niet zeggen dat je er weer nooit op terug mag komen.Het is nu in elk geval volgens ons voor bestuurlijk overleg te vroeg. Mevrouw Heimig, we hebben niet gezegd dat U vindt dat alle wijken verkeers onveilig zijnIedereen heeft zich lovend geuit over het werk dat de werkgroep Rode Schouw heeft gedaan. Terecht,, dat ondersteunen wij. Toen werd echter ook door praktisch elke fraktie gezegd dat alle wijken moesten worden onderzocht in verband met de verkeersveiligheid.Niet alle fraktiesmaar wel vele, en dat gaf toch de suggestie naar bulten toe, de pers schonk er ook veel aandacht aan, alsof er sprake zou zijn van on veilige wijken. Dan voel je je als kollege toch geroepen om te reageren en in alle duidelijkheid te zeggen dat de woonwijken in Halsteren niet onvei lig zijn. Maar er is meteen wel in één adem bij gezegd,natuurlijk zijn er altijd verbeteringen aan te brengen.Dan zitten wij weer op dezelfde lijn. Ik denk dat ik U zo voldoende heb beantwoord.Het rapportinderdaadik weet dat het bij het rijk en zo met rapporten vaak zo gaat.Zoveel rapporten ma ken wij echter niet,dat valt best mee.Voor dit rapport hebben wij een pro- cedure vastgesteld. De Rijkspolitie, de dienst Gemeentewerken en onze af'de- ling ALgemene Zaken heeft het al beadviseerd, het staat reeds zwart op wit en daar komen we 9 januari mee in de kommissie Ruimtelijke Ordening Het lid MouwsIk heb geen antwoord gehad op mijn vraag. De voorzitter: Dat ging over, even kijken...... ja, dat is waar.Dat ging over de fietspaden bij de Kannewielseweg en omgeving. Wij hebben in de kommissie Ruimtelijke Ordening destijds de afspraak ge maakt om de onderhandelingen met rijkswaterstaat en het effect van de fietspaden langs de Beijmoerseweg, eerst even af te wachten. A. het ef- fekt van de Beijmoerseweg is echter denk ik niet zo optimaal wat het fietsverkeer betreft. B. Wat betreft de onderhandelingen met rijkswater staat het volgende, als we op een steenworp afstand alvast met een fiets pad beginnen en bij rijkswaterstaat gelijktijdig vragen om het fietspad ten westen van de Halsterseweg voor een stukje voor beide richtingen toe te staan, dan denk ik niet dat je dat haalt, dat is strategisch on juist. Daax-- waren we het met elkaar over eens en toen hebben we gezegd, we maken een pas op de plaats. Toen is tevens gezegd kollege gaat U nogmaals een keer onderhandelen met rijkswaterstaat want wij zijn on tevreden over het resultaat wat tot nu toe is behaald. Rijkswaterstaat wilde namelijk niets. Dat hebben wij gedaan. Met dat resultaat moeten wij nog in de kommissie Ruimtelijke Ordening komen. Wij hebben overi gens al een tipje van de sluier gelicht want voor het fietsverkeer was het resultaat weer nihil. Njet. Dat is nog niet in de kommissie Ruimtelijke Ordening geweest. Het overleg is wel gevoerd en vrij fors ge voerd zelfs. Wat er uiteindelijk uitgekomen is, dat er een trottoir mag worden aangelegd voor het verkeer te voet en met de fiets aan de hand lopen mag uiteraard ook zodat men toch niet over hoeft te steken. Het is niet zo'n gi-ote afstand. 'Dat vonden wij als kcmprornis nog niet zo slecht. Dit wordt than3 met rijkswaterstaat nog verder uitgemeten en dergelijke of' een en ander überhaupt tot de mogelijkheden behoort.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 127