-38-
Het lid Roosenboom:Een lichte teleurstelling over het antwoord van U op
het stuk onverharde weg, wat waarschijnlijk op Nieuw—Vossemeers grond
gebied ligt. Wij hebben eigenlijk een mooi fietspad en dan krijg je
net dat stuk onverharde deel en dan zul je weer onder langs het Schelde-
Rijnkanaal kunnen fietsen. Ik vind het jammer dat U zegt dat is inder
tijd niet opgenomen in een bepaald plan van het Streekgewest.Wij vragen
overleg te plegen met de buurgemeentendat kan altijd.Het valt echt op
als je dat gedeelte in een fietsroute hebt.
Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: U spreekt hier in Uw antwoord Uw waarde
ring uit voor de werkgroep Rode-Schouw-verkeerWij zouden graag van U
toch nog willen weten, wat is nu de bedoeling van U met dit rapport?
Gaat U dit echt serieus bestuderen of wordt het in de la gelegd,zoals
zo dikwijls gebeurt met rapporten. Verder hebben wij wel bedoeld om het
in andere wijken te onderzoekenmaar wij hebben helemaal niet bedoeld
dat die wijken.verkeersonveilig zijn. Het zijn vaak hele kleine dingen
waar de mensen om vragen.Verbeteringen die best mogelijk zijn en gewoon
niet onveilig, maar dikwijls verkeersonprettig zijn. Wij hopen dat U
daar toch op in zult willen gaan.
De voorzitter: De heer Mouws zegt weer het een en ander over de polder-
wegen. Er moet overdracht van wegen plaatsvinden werd destijds gekonsta-
tèerd.Hoe gaat dat dan,het rijk kan een en ander kwijt aan de provincie
en de provincie kan een en ander kwijt aan de gemeente en het waterschap
kan een en ander kwijt aan de gemeentemaar de gemeente is de laagste over
heid en die kan niets meer doorschuivenHet is natuurlijk een aardig
initiatief van het rijk en de provincie.Alleen de gemeente is wel de laatste
schakel.Op dit moment vindt de diskussie volop plaats,hoe dit moet worden
betaald.De gemeentes kunnen wel overnemenmaar ik denk dat er wel wat tegen
over moet staan.Deze diskussie wordt thans volop gevoerd. Dat is ook de
reden dat het nog steeds niet is ingevoerdVia het V.N.G. en zo wordt er
nogal tegen in gegaan. Terecht natuurlijk. Het is op zich niet erg om die
taken te krijgen.dat is prima,maar dan moet er wel geld bij worden gedaan.
Daar wordt de diskussie nog over gevoerddaarom dat wij thans nog niet
bezig zijn om exact te inventariseren en te reserveren enzovoorts.
Als alle gemeenten zouden inventariseren en reserverendat kan dan aan
leiding zijn voor de minister om te zeggen kijk het valt toch allemaal
mee. Die gemeenten zijn al keurig bezig, eigenlijk hoeft alleen maar
het besluit genomen te worden en de zaak is rond. Dat wil natuurlijk
niet zeggen dat je de ogen moet sluiten hiervoor. Dat mag hier ook
weer niet uit worden gekonstateerd.Wij vinden dit namelijk een van de
argumenten waarom onze reserves een behoorlijke hoogte moeten hebben, op
een behoorlijk peil moeten worden gehouden. Wij willen daar best eens naar
kijken. Ik denk dat dat wel goed ijs.Maar wij doen dat nog niet al te offi
cieel. We hebben hier eigenlijk nog geen geld voorHalsteren verkeert wat
dat betreft niet in een andere positie dan de andere gemeenten. Laat
daar geen misverstand over bestaan.Dan het voetpad onder het viaduct bij
de Erasmusweg. De heer Mouws koppelt daar het fietspad aan vast,dat dan
aansluit op een weg, die heel mooi genaamd is, de Hemelweg en dan kom je
in Lepelstraat. Ik denk dat het een goede suggestie is dat dat er dan bij
woxdc bekexenIn de eerste diskussie die we hier over hebben gehad, waar
Gemeentewerken bij zat,werden daar toch wat vraagtekens bij geplaatst.
Met name of daar wel genoeg ruimte voor wasU zegt van we.1
U komt er denk ik vaker langs dan wijWij zullen er ongetwijfeld naar
kijkeninklusief fietspad dat zal bekeken worden en aan de orde gesteld
v/orden in de kommissie Ruimtelijke Ordening en Verkeer.
De heer~ Roosenboom sprak zijn teleurstelling uit over onze reaktie met
betrekking tot zijn suggestie over het stuk weg op het grondgebied van
Nieuw-Vossemeer en zei in overleg met een buurgemeente moet dat altijd
mogelijk zijnDat zijn we met hem van mening. Wij hebben ook uitstekend
overleg met onze buurgemeentenmaar dit is uitvoerig in overleg geweest
m gewestelijk verband waar alle gemeenten bij geweest zijn.
Dat was bij het fietspadenplan.Toen is dit ook beoordeeld of dit wel
of niet verhard moest worden.Het is eigenlijk nog maar anderhalf tot
twee jaar geleden dat gezamenlijk besloten is om dat niet te doen. Je
kunt nu al wel weer naar Nieuw Vossemeer gaan en aan Nieuw Vossemeer
vragen of zij daar wat aan wil veranderen. Ik denk echter dat dat niet
zo1n zinnig overleg zal zijn. Ik denk dat Nieuw Vossemeer zal zeggen,
Halsteren wij hadden dat graag gerealiseerd gezien via het gewest des
tijds. Daar hoort namelijk ook een financieel plaatje bij en dat is
toen niet ingevuld.Er is dus nu niet direkt voor ons een aanleiding
om daar nu al verandering in aan te brengen. Door de diskussie die reeds
gevoerd is, daarom dit antwoord voorlopig. Dat wil niet zeggen dat je er
weer nooit op terug mag komen.Het is nu in elk geval volgens ons voor
bestuurlijk overleg te vroeg.
Mevrouw Heimig, we hebben niet gezegd dat U vindt dat alle wijken verkeers
onveilig zijnIedereen heeft zich lovend geuit over het werk dat de
werkgroep Rode Schouw heeft gedaan. Terecht,, dat ondersteunen wij.
Toen werd echter ook door praktisch elke fraktie gezegd dat alle wijken
moesten worden onderzocht in verband met de verkeersveiligheid.Niet alle
fraktiesmaar wel vele, en dat gaf toch de suggestie naar bulten toe,
de pers schonk er ook veel aandacht aan, alsof er sprake zou zijn van on
veilige wijken. Dan voel je je als kollege toch geroepen om te reageren en
in alle duidelijkheid te zeggen dat de woonwijken in Halsteren niet onvei
lig zijn. Maar er is meteen wel in één adem bij gezegd,natuurlijk zijn er
altijd verbeteringen aan te brengen.Dan zitten wij weer op dezelfde lijn.
Ik denk dat ik U zo voldoende heb beantwoord.Het rapportinderdaadik weet
dat het bij het rijk en zo met rapporten vaak zo gaat.Zoveel rapporten ma
ken wij echter niet,dat valt best mee.Voor dit rapport hebben wij een pro-
cedure vastgesteld. De Rijkspolitie, de dienst Gemeentewerken en onze af'de-
ling ALgemene Zaken heeft het al beadviseerd, het staat reeds zwart op wit
en daar komen we 9 januari mee in de kommissie Ruimtelijke Ordening
Het lid MouwsIk heb geen antwoord gehad op mijn vraag.
De voorzitter: Dat ging over, even kijken...... ja, dat is waar.Dat ging
over de fietspaden bij de Kannewielseweg en omgeving.
Wij hebben in de kommissie Ruimtelijke Ordening destijds de afspraak ge
maakt om de onderhandelingen met rijkswaterstaat en het effect van de
fietspaden langs de Beijmoerseweg, eerst even af te wachten. A. het ef-
fekt van de Beijmoerseweg is echter denk ik niet zo optimaal wat het
fietsverkeer betreft. B. Wat betreft de onderhandelingen met rijkswater
staat het volgende, als we op een steenworp afstand alvast met een fiets
pad beginnen en bij rijkswaterstaat gelijktijdig vragen om het fietspad
ten westen van de Halsterseweg voor een stukje voor beide richtingen
toe te staan, dan denk ik niet dat je dat haalt, dat is strategisch on
juist. Daax-- waren we het met elkaar over eens en toen hebben we gezegd,
we maken een pas op de plaats. Toen is tevens gezegd kollege gaat U
nogmaals een keer onderhandelen met rijkswaterstaat want wij zijn on
tevreden over het resultaat wat tot nu toe is behaald. Rijkswaterstaat
wilde namelijk niets. Dat hebben wij gedaan. Met dat resultaat moeten
wij nog in de kommissie Ruimtelijke Ordening komen. Wij hebben overi
gens al een tipje van de sluier gelicht want voor het fietsverkeer
was het resultaat weer nihil. Njet. Dat is nog niet in de kommissie
Ruimtelijke Ordening geweest. Het overleg is wel gevoerd en vrij fors ge
voerd zelfs. Wat er uiteindelijk uitgekomen is, dat er een trottoir
mag worden aangelegd voor het verkeer te voet en met de fiets aan de hand
lopen mag uiteraard ook zodat men toch niet over hoeft te steken. Het
is niet zo'n gi-ote afstand. 'Dat vonden wij als kcmprornis nog niet
zo slecht. Dit wordt than3 met rijkswaterstaat nog verder uitgemeten
en dergelijke of' een en ander überhaupt tot de mogelijkheden behoort.