-36- Ik vind het dus vreemd dat de Partij van de Arbeid dat één persoon aanrekentterwijl dat een voldragen raadsbesluit was. Dan doen ze nog een vreemde kronkel.Dan willen ze beweren dat het binnen de groepering een goed raadslid was die anders over het milieu dacht. Maar dat goed raadslid,wat hun dan vinden, die maakte ook deel uit van toen de meerder heid van de raad,die besloot om dat ontwerp-bestemmingsplan Theödorushaven op 28 september 1978, om niet in procedure te brengen.Het slaat gewoon als een tang op een varken.Ik vind dat gewoon verlakkerij om dit zo zwart op v/it te zetten en daarmee zaken te suggereren die in strijd zijn met de waarheid.Van de Partij van de Arbeid, afdeling Halsteren, zijn we dat gewend. Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: U weet dat de V.v.D. steeds weer hamert op de hulpverleningsovereenkomst Schelde-RijnkanaalWij lezen hier dat U met de nodige belangstelling wacht op een antwoord van een brief van de kommissaris van de koningin. Wij zouden graag willen dat U bij die belangstelling ook aktieve belangstelling toont en dat U binnenkort met nieuws daarover in de kommissie Algemeen bestuurlijke Zaken komt. De voorzitter: Wat betreft hetgeen de heer Roosenboom zegt over de opmer kingen die gemaakt zijn bij de algemene beschouwingen door de partij van de Arbeid acht ik mij ontlast van een antwoord. Ik denk dat dat door de fraktie zelf maar moet gebeuren]k neem aan dat ze daar mans genoeg voor zijn. Wat betreft de opmerking van mevrouw Heimig.Destijds is er overleg geweest tussen de burgemeesters en de kommissaris van de Koningin. De kommissaris van de Koningin heeft toen het initiatief genomen om een brief te schrijven aan de beide ministers.De kommissaris van de Koningin heeft een bepaalde positie ter zake daar mogen wij nu niet aan voorbij gaan.Ik denk dat-die diskussie daarom op een andere plaats gevoerd moet worden. Ik vind in elk geval dat de kommissaris van de Koningin een uitstekend initiatief heeft geno men door een beroep te doen op die beide ministers om te zorgen dat het nodige materieel ter beschikking komt. We staan daar uiteraard volledig achter. We moeten echter afwachten, wat de reaktie van de desbetreffende ministers zal zijn.Ik ken onze. kommissaris van de Koningin in onze provin cie voldoende om te weten, als het te lang duurt dat hij dan zeker weer initiatieven neemt. Zoveel is hij nu ook weer niet uitstedig om dat wel te kunnen doen. Het lid Graai mansWat betreft de opmerkingen van meneer RooseiCïborn. Wi j zijn natuurlijk ontzettend blij dat wij merken dat onze algemene be schouwingen zo goed gelezen worden. Die worden echt helemaal uitgeplozen en dat vinden wij natuurlijk fantastisch. Wij blijven toch bij het- gene wat wij geschreven hebben in onze algemene beschouwingen. Op dat moment was meneer Roosenboom-zijn naanhebben wij trouwens niet eens genoemd-, verantwoordelijk wethoudermaar hij heeft dat plan onderuit gehaald Inderdaadmet een. meerderheid van de raad.Hij zegt er ook nog bij,dat dat fraktielid daar toen ook nog mee instemde. Dat was natuurlijk verheugend te konstateren.Je kunt natuurlijk heel lang dwalen en dan kun je op een gegeven moment toch zien dat het anders moet en van dat dwaalspoor, terug komen. Dat heeft dat bewuste raads lid gedaan en die werd het funktioneren toen onmogelijk gemaakt. Als een ander blijft dwalen en nog steeds dwaalt,dat is heel erg jammer. Maar alles wat wij daar geschreven hebben, daar staan wij nog steeds volkomen achter. Het- lid RoosenooornOver het antwoord wat U heeft gegeven over de uit rit van de brandweerkazernedat valt eigenlijk tegen hè. Op dit on zinnige antwoord geef ik natuurlijk geen reaktie.U zegt dat werkt zo niet. in de praktijk. U zegt dat heeft tot op heden nog geen katastrofale gevol gen gehad -37- Er zijn,nogal wat aktiviteiten in de DorpsstraatIk heb ook al gezegd dat wij, de groepering,bijzonder trots zijn op de snelle uitruktijd van de brandweerToch wou ik er Uw bijzondere aandacht voor vragen dat die uitruksnelheid ook bij aktiviteiten kan plaatsvinden. De voorzitter: Ik heb de verzekering gekregen van de kommandant van de brandweer dat daar alle aandacht aan wordt besteed.Ik denk dat de opmerkingen die in de raad ter zake zijn gemaakt hem nog extra aktiveren om die aandacht niet te verslappen. d.Verkeer,vervoer en waterstaat blz.9 t/m 11). Het lid MouwsWij zijn het helemaal met Uw antwoord eens wat de verkeerssituatie betreft. Het is natuurlijk een misvatting dat naar mate er meer over geschreven wordt, naar mate er meer over gepraat gaat worden, de veiligheid ook in verhouding toe zal nemen.Dat is een misvatting en daar moeten we zeker voor waken. Ik denk dat wij in de gelukkige omstandigheden verkeren dat het allemaal best meevalt. Op bladzijde 10 onderaan is het verhaal over die bewuste wegen, die polderwegen.Daar heb ik daarstraks al iets over gezegd in verband met onze financiële toestandAlthans met de overschotten. Wij denken toch dat we niet af moeten'wachten.In 1985 dachten wij vast dat dat- al zou gebeuren, die overdracht van die wegen.Ik denk toch dat we niet af moeten wachten.In 1985 dachten wij vast dat die overdracht al zou gebeuren.Dat is dan blijkbaar niet gebeurt of het móet nog heel snel gebeuren. Ik denk toch dat het heel erg zinvol is om daar eens onze gedachten over te laten gaan. Om daar eens een soort inventaris van te maken. Als je straks die zaak op je bord krijgt,dan denk ik toch dat we ons af zullen moeten vragen of daar het laatste woord wel over is gespro ken, Wie wat gaat betalen en in wat voor konditie die wegen zitten. Ik denk coch dat het zinvol is om daar wat meer aandacht aan te schenken dan hier staat.Op bladzijde 11 daar staat in de derde alinea het verhaal van het voecpad onder het viadukt bij de Erasmusweg. Twee of drie jaar geleden hebben wij in de Algemene Beschouwingen gevraagd of het niet zinvol zou zijn om uitgerekend daar, een stukje Erasmusweg,—en nu ga ik ook op een heel gevaarlijk terrein-, juist waar heel snel gereden .wordt en waar de Erasmusweg het smalst is, om daar een fietspad achter die bermbeveiliging aan te brengen.Dat kan heel makkelijk,ruimte genoeg.Als hier staat,we gaan dat voor een voetpad bekijken,dan zou ik toch ook onmiddellijk in gedachten mee willen geven om te kijken of we daar ook niet aansluitend een fietspad bij kunnen betrekken.Dat kan dan heel fraai aansluiten op de Hemelweg.Dat is denk ik de fietsverbinding waarover de Lepelstraters zich in het algemeen naar het Halsterse begeven. Het lid MensBladzijde 9 de middelste passage daarvan.' Wij hebben in het verleden enkele aspekten genoemd in verband met de ontsluiting van de Kannewielseweg en dergelijke. Daar zat dan onder andere de Klaverblokken en Spinclaberg bij.Het is in de kommissie Volkshuisvesting een keer duide lijk besproken.Wat dit onderwerp betreft is toen gezegd, wij maken even een pas op de plaats en we kijken hoe dat gaat met de Nieuw-Beijmoerse- weg. Er waren wat problemen met landeigenaren en zo. Maar dat andere dus, die realisering van het fietspad van de Kannewielseweg naar de Oudeweg, om daar twee—richtingen van te maken, dat is in eerste instantie door Rijkswaterstaat toen afgewezen,Daarvan hebben wij in die kommissie vergadering van Ruimtelijke Ordening en Verkeer duidelijk gevraagd om het opnieuw bij Rijkswaterstaat aan de orde te stellen.Dat heeft U toen be loofd.Nu vind ik het een klein beetje teleurstellend dat hier nu staat, deze matei ie kan altijd in kommissieverband opnieuw ter sprake worden gebracht, terwijl wij van mening waren dat dat destijds in kommissie- verband al was gebeurdNogmaals ik dacht dat die procedure met Rijks waterstaat in volle gang was.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 126