-36-
Ik vind het dus vreemd dat de Partij van de Arbeid dat één persoon
aanrekentterwijl dat een voldragen raadsbesluit was. Dan doen ze nog een
vreemde kronkel.Dan willen ze beweren dat het binnen de groepering een
goed raadslid was die anders over het milieu dacht. Maar dat goed
raadslid,wat hun dan vinden, die maakte ook deel uit van toen de meerder
heid van de raad,die besloot om dat ontwerp-bestemmingsplan Theödorushaven
op 28 september 1978, om niet in procedure te brengen.Het slaat gewoon
als een tang op een varken.Ik vind dat gewoon verlakkerij om dit zo
zwart op v/it te zetten en daarmee zaken te suggereren die in strijd
zijn met de waarheid.Van de Partij van de Arbeid, afdeling Halsteren, zijn
we dat gewend.
Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: U weet dat de V.v.D. steeds weer hamert
op de hulpverleningsovereenkomst Schelde-RijnkanaalWij lezen hier dat
U met de nodige belangstelling wacht op een antwoord van een brief van
de kommissaris van de koningin. Wij zouden graag willen dat U bij die
belangstelling ook aktieve belangstelling toont en dat U binnenkort met
nieuws daarover in de kommissie Algemeen bestuurlijke Zaken komt.
De voorzitter: Wat betreft hetgeen de heer Roosenboom zegt over de opmer
kingen die gemaakt zijn bij de algemene beschouwingen door de partij
van de Arbeid acht ik mij ontlast van een antwoord.
Ik denk dat dat door de fraktie zelf maar moet gebeuren]k neem aan dat
ze daar mans genoeg voor zijn. Wat betreft de opmerking van mevrouw
Heimig.Destijds is er overleg geweest tussen de burgemeesters en de
kommissaris van de Koningin. De kommissaris van de Koningin heeft
toen het initiatief genomen om een brief te schrijven aan de beide
ministers.De kommissaris van de Koningin heeft een bepaalde positie
ter zake daar mogen wij nu niet aan voorbij gaan.Ik denk dat-die diskussie
daarom op een andere plaats gevoerd moet worden. Ik vind in elk geval
dat de kommissaris van de Koningin een uitstekend initiatief heeft geno
men door een beroep te doen op die beide ministers om te zorgen dat
het nodige materieel ter beschikking komt. We staan daar uiteraard volledig
achter. We moeten echter afwachten, wat de reaktie van de desbetreffende
ministers zal zijn.Ik ken onze. kommissaris van de Koningin in onze provin
cie voldoende om te weten, als het te lang duurt dat hij dan zeker weer
initiatieven neemt. Zoveel is hij nu ook weer niet uitstedig om dat wel
te kunnen doen.
Het lid Graai mansWat betreft de opmerkingen van meneer RooseiCïborn. Wi j
zijn natuurlijk ontzettend blij dat wij merken dat onze algemene be
schouwingen zo goed gelezen worden. Die worden echt helemaal uitgeplozen
en dat vinden wij natuurlijk fantastisch. Wij blijven toch bij het-
gene wat wij geschreven hebben in onze algemene beschouwingen.
Op dat moment was meneer Roosenboom-zijn naanhebben wij trouwens niet
eens genoemd-, verantwoordelijk wethoudermaar hij heeft dat plan
onderuit gehaald Inderdaadmet een. meerderheid van de raad.Hij zegt er
ook nog bij,dat dat fraktielid daar toen ook nog mee instemde.
Dat was natuurlijk verheugend te konstateren.Je kunt natuurlijk heel
lang dwalen en dan kun je op een gegeven moment toch zien dat het
anders moet en van dat dwaalspoor, terug komen. Dat heeft dat bewuste raads
lid gedaan en die werd het funktioneren toen onmogelijk gemaakt. Als
een ander blijft dwalen en nog steeds dwaalt,dat is heel erg jammer. Maar
alles wat wij daar geschreven hebben, daar staan wij nog steeds volkomen
achter.
Het- lid RoosenooornOver het antwoord wat U heeft gegeven over de uit
rit van de brandweerkazernedat valt eigenlijk tegen hè. Op dit on
zinnige antwoord geef ik natuurlijk geen reaktie.U zegt dat werkt zo niet.
in de praktijk. U zegt dat heeft tot op heden nog geen katastrofale gevol
gen gehad
-37-
Er zijn,nogal wat aktiviteiten in de DorpsstraatIk heb ook al gezegd
dat wij, de groepering,bijzonder trots zijn op de snelle uitruktijd van
de brandweerToch wou ik er Uw bijzondere aandacht voor vragen dat die
uitruksnelheid ook bij aktiviteiten kan plaatsvinden.
De voorzitter: Ik heb de verzekering gekregen van de kommandant van de
brandweer dat daar alle aandacht aan wordt besteed.Ik denk dat de
opmerkingen die in de raad ter zake zijn gemaakt hem nog extra aktiveren
om die aandacht niet te verslappen.
d.Verkeer,vervoer en waterstaat blz.9 t/m 11).
Het lid MouwsWij zijn het helemaal met Uw antwoord eens wat de
verkeerssituatie betreft. Het is natuurlijk een misvatting dat naar
mate er meer over geschreven wordt, naar mate er meer over gepraat gaat
worden, de veiligheid ook in verhouding toe zal nemen.Dat is een
misvatting en daar moeten we zeker voor waken.
Ik denk dat wij in de gelukkige omstandigheden verkeren dat het
allemaal best meevalt. Op bladzijde 10 onderaan is het verhaal over
die bewuste wegen, die polderwegen.Daar heb ik daarstraks al iets over
gezegd in verband met onze financiële toestandAlthans met de overschotten.
Wij denken toch dat we niet af moeten'wachten.In 1985 dachten wij vast
dat dat- al zou gebeuren, die overdracht van die wegen.Ik denk toch dat
we niet af moeten wachten.In 1985 dachten wij vast dat die overdracht
al zou gebeuren.Dat is dan blijkbaar niet gebeurt of het móet nog heel
snel gebeuren. Ik denk toch dat het heel erg zinvol is om daar eens onze
gedachten over te laten gaan. Om daar eens een soort inventaris van te
maken. Als je straks die zaak op je bord krijgt,dan denk ik toch dat we
ons af zullen moeten vragen of daar het laatste woord wel over is gespro
ken, Wie wat gaat betalen en in wat voor konditie die wegen zitten. Ik denk
coch dat het zinvol is om daar wat meer aandacht aan te schenken dan hier
staat.Op bladzijde 11 daar staat in de derde alinea het verhaal van het
voecpad onder het viadukt bij de Erasmusweg. Twee of drie jaar geleden
hebben wij in de Algemene Beschouwingen gevraagd of het niet zinvol zou
zijn om uitgerekend daar, een stukje Erasmusweg,—en nu ga ik ook op een
heel gevaarlijk terrein-, juist waar heel snel gereden .wordt en waar de
Erasmusweg het smalst is, om daar een fietspad achter die bermbeveiliging
aan te brengen.Dat kan heel makkelijk,ruimte genoeg.Als hier staat,we
gaan dat voor een voetpad bekijken,dan zou ik toch ook onmiddellijk in
gedachten mee willen geven om te kijken of we daar ook niet aansluitend
een fietspad bij kunnen betrekken.Dat kan dan heel fraai aansluiten op
de Hemelweg.Dat is denk ik de fietsverbinding waarover de Lepelstraters
zich in het algemeen naar het Halsterse begeven.
Het lid MensBladzijde 9 de middelste passage daarvan.' Wij hebben in het
verleden enkele aspekten genoemd in verband met de ontsluiting van de
Kannewielseweg en dergelijke. Daar zat dan onder andere de Klaverblokken
en Spinclaberg bij.Het is in de kommissie Volkshuisvesting een keer duide
lijk besproken.Wat dit onderwerp betreft is toen gezegd, wij maken
even een pas op de plaats en we kijken hoe dat gaat met de Nieuw-Beijmoerse-
weg. Er waren wat problemen met landeigenaren en zo. Maar dat andere dus, die
realisering van het fietspad van de Kannewielseweg naar de Oudeweg,
om daar twee—richtingen van te maken, dat is in eerste instantie
door Rijkswaterstaat toen afgewezen,Daarvan hebben wij in die kommissie
vergadering van Ruimtelijke Ordening en Verkeer duidelijk gevraagd om het
opnieuw bij Rijkswaterstaat aan de orde te stellen.Dat heeft U toen be
loofd.Nu vind ik het een klein beetje teleurstellend dat hier nu staat,
deze matei ie kan altijd in kommissieverband opnieuw ter sprake worden
gebracht, terwijl wij van mening waren dat dat destijds in kommissie-
verband al was gebeurdNogmaals ik dacht dat die procedure met Rijks
waterstaat in volle gang was.