-28- Het punt is, dat men zegt, dat een raadslid dit heeft gedaan. Men denkt dat U gestrooid heeft met abonnementen voor die mensen. U heeft mis schien bepaalde toezeggingen gedaan en toen die in het bestuur behandeld. Als dat niet zo is,dan is dat niet zo. Dat wordt waarschijnlijk ver ondersteld dat het zo is en daar heeft men wat moeite mee.Als dat zo is,dan zou ik daar ook moeite mee hebbenAlleen wat hier nu aan de orde is,of dat bestuursbesluit juist is. Dit bestuursbesluit is op zich niet aanvechtbaar. De wijze waarop, daar kun je dan over diskussi'éren, dat is hier echter nu niet aan de orde geweest.Ik heb het expres wel aan de orde gesteld omdat ik weet dat dat speelt. Anders moeten er nog meer woorden over vuil gemaakt worden en geschreven. Dat is het allemaal niet waard. Het lid RoosenboornMag ik daar op antwoorden? De voorzitterDaar mag U kort op antwoorden. Het lid~~Roosenboom: Het is heel simpel. Deze beheerders stonden eigenlijk voor heel weinig geld die rijwielstalling te beheren.Dan komt er een vraag naar de mensen van de raad van beheer van, kunnen jullie ook iets financieel doen? Dat kon de raad van beheer niet.Dan is er in overleg,en dat overleg heb ik gelukkig gevoerd met de vice-voorzitter toen gezegd, wij willen het best in het bestuur brengen of er een mogelijk heid is of deze mensen een gratis abonnement kunnen krijgen. Ik ben de heer Mouws nog dankbaar dat hij dit zo uitdrukkelijk heeft geadviseerd. Dit zeg ik met hoofdletters. Toen wij dat in het bestuur brachten was ieder bestuurslid enthousiast.Die zeiden ja,dat is hartstikke leuk. Zo is het gegaan.Je kunt natuurlijk niet iets geven waar men geen recht op heeft, en ook niet iets toezeggen wat je niet toe kan zeggen.Maar men ■mag dat gerust veronderstellen. De voorzitter: Het Opbouwwerk heeft een overeenkomst met die mensen aangegaan.Er zijn goede afspraken over gemaakt. De wethouder heeft het vuur uit de sloffen gelopen om dat voor elkaar te krijgen.Die rijwiel stalling is een succes geworden.Iedereen was er tevreden mee.Er was echter wat onvrede op een bepaald moment bij de medewerkers, terwijl een en ander van tevoren exact was afgesproken hoe het was geregeldAchteraf zijn die mensen ook wel tevreden.Dan kunnen er vraagtekens bijgezet worden dat een ander bestuur dan weer met andere tegemoetkomingen komt,daarbij de indruk wekkend dat het gemeentebestuur het niet goed gedaan heeft. Dan vind ik dat je eerst overleg met hebben met elkaar en niet langs elkaar moet heen werken. Dat vind ik wel.Daar gaat het om en dat is wat hier wordt bedoeld vanavond.Daar kunt U van mening over verschillendaar gaan we nu niet verder over diksussiëren.Maar dat is de essentieniet het abon nement op zich,dat is een bestuurlijk besluit,dat staat niet ter diskussie. Dit soort dingen moet ook mogelijk zijn in besturen en ook voor beheerders misschien wel.Dat had echter in overleg moeten gaan.Men moet elkaar niet proberen de vlooien af te vangen. Dat gebeurt bier, dat is hetgeen bedoeld wordt door diverse raadsfraktleszo heb ik dat althans geproefd. Hierbij wil ik deze diskussie voor gesloten verklaren. Het lid Roosenboom: ik wil me hierbij distantiëren van de opmerkingen die U maakt De voorzitter: Zo taxeer ik dat er wordt gedacht.Ik zeg niet dat het zo is,zo taxeer ik het. Het lid Roosenboom: Er is niets geheimzinnigs gebeurd. De voorzitter: Dan denk ik dat we zo de punten behandeld hebben. Het lid van den Kieboom: U zou nog terugkomen op die abonnementen. De voorzitterToen is gezegd,25,25 a 30 stuks is gezegd,dat is het maximum. Dat heeft de kommissie als advies meegegeven,25 a 30 stuks. Het lid MensDat is duidelijk gezegd. Dat advies nemen we over. Het lid Roosenboom: Bij de nieuwe zittingsperiode. De voorzitter: Uiteraard. Dat was dan het rapport van onderzoek met het antwoord van B&W. -29- C. Antwoord op de algemene beschouwingen. De voorzitterKunt U ermee akkoord gaan dat we het per hoofdstuk be handelen, dat is misschien het gemakelijkste voor de beantwoording door het kollege. Dan krijgen we eerst onderdeel a. Dat is Financiën,bladzijde 1 tot en met 3. Het lid Mouws: Op pagina 2 bovenaan wordt een norm gegeven over saldi- reserve en dan wordt dat gesplitst in tota.al van algemene reserve micidelen en prioriteitenfonds vrij te besteden.Dat zou onmiddellijk de suggestie doen wekken dat als de norm moet zijn volgens -wettelijke normen bijna 2 miljoen. We zitten daar net aan, maar er is nog een vrij te besteden prioriteitenfonds van een miljoen en dan zou het lijken dat we in een dermate gunstige financiële positie zitten dat we eigenlijk nog een heleboel zaken kunnen ondernemen. Ik denk dat het terecht is dat U in die tweede alinea heel erg duidelijk verwoordt wat de mogelijke risiko's zijn.Hier staan er enkelestukken riool,schade aan de wegen door weersomstandigheden enzovoortsenzovoortsIk wil daar straks nog best op terug komen. Ook wij hebben een zaak aangekaart.Alvast een ^ooi- schotje in verband met de polderwegen,waar denk ik dit bedrag aanzienlijk tekort voor zal zijn.Op pagina 3 voorzitter daar even iets over die diffe rentiatie. We hebben het daar straks al over gehad. Wij vinden duidelijk dat U die afspraak na moet komen. Onderaan bladzijde 3,de privatisering. Daar vind ik dat U eigenlijk toch een beetje te ver gaat. Uw fraktie zegt dan,oké wij willen wel privatisering,maar gemeentepersoneel mag niet ontslagen worden. Voorzitter, ik denk dat U bij machte genoeg bent om daar een zinvol antwoord op te geven,ofwel die zaken naast elkaar te zetten. Ik bedoel,laat het van de .een op de andere dag niet mogelijk zijn met hetzelfde aantal perso neel, maar als tot privatisering overgegaan zou worden dan is het natuurlijk duidelijk dat binnen zeer korte tijd een afbouwing van personeel mogelijk zou zijn. Dus om dat hier zo te stellen, dat is nu werkelijk iets wat jullie aange haald hebben wat wij zo verschrikkelijk moeilijk vinden, dat is nu een antwoord wat niet past in de overigens vrij uitvoerige en zeer goed be antwoorde vragen. Het lid Roosenboom: U begint met een voorwoordjeDaar wou ik toch even iets van zeggen. U zegt, evenals voorgaande jaren, dat U meer Uw antwoord in het algemeen geeft. Voor mij is het wel eens verwarrend als ik in die algemene antwoorden op vragen wat kan terugvinden in die beschouwingen van groeperingen wat slaat op anderen.Er zijn wel zaken die raakvlakken hebben. U begrijpt wel dat ik een antwoord prefereer over de beschouwingen die wij rechtstreeks hebben uitgesproken.Dan weet je precj.es wat het antwoord is. Nu moet je er naar gissen. Dat was even een algemene opmerking.Wat mij geweldig deugd doet bij pagina 2 is dat U inderdaad zegt dat dit kollege het via potvertering heeft, gedaan. U bent begonnen in 1982.Toen was er een behoorlijk aantal financiële middelen.Nu zegt U,we moeten weer gaan sparen,want we hebben alles opgemaakt.Dat is het resultaat van een beleid voeren van dit kollege gedurende 4 jaar.U zet er speciaal bij dat de pot leeg is.Die was in 1982 goed gevuld,dat weet ik. Het l.id GraafmansEnkele opmerkingen..Wij zijn blij dat het kollege het advies van de kommissie Financiën volledig heeft overgenomen,waarin wij besloten hebben om de tarieven voor 1986 niet te verhogen, uitgezonderd de kommerciële tarieven. Dan nog een klein vraagje aan de wethouder.Uit publikaties is ons gebleken dat er overleg'is geweest in de kommissie gasbedrijf. Wat heeft de wethouder daar namens Halsteren ingebracht en wat zijn de reakties daar op geweest. De voorzitter: Het woord is aan wethouder van der Weegen en wat het laatste betreft aan wethouder Sinke.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 122