-24— de verspreide huisvestingen. Wij zijn daar toch wel van geschrokkenwant wij dachten dat het nieuwe gemeentekantoor vanwege de goede isolatie ten opzichte van de verspreide huisvestingen energiekostenbesparend zou zijn. Het lid Graafmans: 421.30 bladzijde 3.Zonder de diskussie die wij al jaren lang voeren in de raad nog eens te gaan herhalen en over te doen, zijn en blijven wij van mening dat. de kosten van levensbeschouwelijk onder wijs gedragen moeten worden door de mensen die prijs stellen op dat onderwijs en niet door de gemeente. De voorzitter: Wat betreft het toezenden van raadsstukken dat zal ik voor mijn rekening nemen. Zweminrichting dat behandelt wethouder van der Weegen,ook de heer Frineen heeft daarover gesproken. Mevrouw van den Bos over de energiekosten,dat zal ik voor mijn rekening nemen.Het godsdienstonderwijs daar is al een kollegestandpunt over inge nomen in het verleden. Daar zal wethouder van der Weegen ook op reageren. Wethouder van der Weegen: Het is niet om de energiekosten van de ver spreide huisvesting nu zo hoog mogelijk te houden zodat we volgend jaar over zullen houden. Het zwembad is door de heer Roosenboom en Princen aan gehaald. In eerste instantie de tekst die daar staat,Ik denk dat de g tekst daar prima staat.Ik denk dat het wellicht gelezen moet worden als: je mag er niet te veel van eten.Ik denk dat dat terecht is.Maar de tekst zoals die hier staat,denk ik dat best kan.Er is duidelijk bedoeld, ook wat in de pers staat,dat er wellicht mensen zijn die er misbruik van maken.Dat is hier duidelijk niet bedoeld. De beheerdermeneer Roosenboom, die wij in het stuk hier bedoeld hebben,daar is duidelijk niet mee bedoeld de be heerder van de fietsenstalling. De beheersraad van het zwembad, die is be doeld als zijnde wat dat aangaat.Dat daar geen problemen over zijn dat die abonnementen gegeven zijn. In die kontext moet U dat stukje lezen, dat de beheerder daar toestemming voor had. Dat is een misverstand uit de tekst die wellicht door U anders geïnterpreteerd is dan wij bedoeldenHet is denk ik een misverstand wat wellicht uit de problemen geholpen is op deze manier.De bestuursleden,daar zegt U van,dacht ik ook,wat daar staat is niet helemaal waar.Het is toch wel zo dat de bestuursleden,of althans de leden van de raad van beheer,in principe aanspraak kunnen maken op een gebruik wat al sinds jaar en dag,zolang Sportfondsen in Halsteren zich bezig houdt,opgang doet. Men kan gebruik maken van een aangeboden abonne ment.U heeft zelf al gezegd,het is aan ieder om daar gebruik van te maken of niet.Met betrekking tot het aspekt dat U zegt,dat staat niet helemaal juist ten aanzien van het personeel.Datgene wat hier staat is gebaseerd op een informatie die de afdeling Financiën daarover nagetrokken heeft.Het kan best zijn dat die informatie die wij gekregen hebben, dat die niet helemaal juist was, maar vooralsnog zijn wij van die informatie uit gegaan. Als dat niet zo zou zijn,dan neem ik dat in deze graag aan. Meneer Princen heeft dacht ik het punt aangeroerd van,kunnen raadsleden die in de raad van beheer zitten ook gebruik maken van het abonnement. Zo heb ik het althans begrepen.Het is zo dat op dit moment in al onze kom missies de raadsleden geen presentiegeld krijgen.Niet-raadsleden krijgen wel presentiegeldDie vergelijking met de raad van beheer zou inderdaad wat mank kunnen gaan. Ik heb althans begrepen dat U dat bedoelde.Anders moet U dat zo direkt nog maar even verduidelijken. Mevrouw van den Bos, de energie daar zal ik nog even op ingaan. Het is zo dat wij voor 1986 volstaan hebben met een raming zo het hier ook staat.U weet 1986 zal ook het jaar worden van de verhuizing. Je kunt dan druk gaan rekenen:gaan we verhuizen eind maart of begin april. Krijgen we een strenge winter dan wordt het wellicht begin mei.We hebben vooralsnog gerekend voor die raming van dit uit te gaan. Het is niet zo dat wij er naar streven de energiekosten die er zijn,zo hoog mogelijk te doen laten zijn. Wij gaan er van uit dat het straks ook inderdaad lager zal zijn. Alleen 1986,ik hoop dat U dat van mij aanneemt,dat is een overgangsjaar. Wij moeten huize de Beek verlaten. -25- Mogelijk zit daar een maand tussen.misschien twee maanden. Hoe loopt dat exact in elkaar over?We hebben het bankgebouw staan wat we op dit mo ment nog niet verkocht of verhuurd hebben.Als we het niet verhuren of ver kopen dan zal het toch een beetje van verwarming moeten worden voorzien en wellicht ook een beetje behuisvest moeten blijven willen we problemen van kraken en dergelijke voorkomen.Dat zijn allemaal aspekten die daar bij meetellen.1986 is een moeilijk jaar om daar een korrekte raming op los te laten.De ervaringen die wij eind 1986 zullen hebben met het nieuwe gemeentekantoor zullen de basis zijn voor 1987.Dan krijgt U dus een een wat bijgestelde rekening. Meneer Graafmans.Die diskussie hebben we al wel een paar maal gevoerd en ik zou ook alleen maar in herhalingen vallen. Ik geloof ook niet dat hij een antwoord, een ander antwoord,of opnieuw hetzelfde antwoord van ons ver langt. Het lid Graafmans: Niet hetzelfdemaar wel een antwoord. Wethouder van der Weegen:Helaas, ons antwoord is nog hetezelfde als de vorige keer. Wij kunnen U in deze niet helpen. De voorzitter: Wij hebben als kollege destijds een voorstel gedaan,dat is niet aanvaard, en toen hebben wij het hoofd in de schoot gelegd en ge zegd daar laten we het dan bij. De raad heeft gesproken en dan komen we weer op hetzelfde verhaal als straks terecht.Dan kunnen we dat wel steeds herhalen met een nieuw voorstelmaar daar voelen we niet zo veel voor. Dan is er het onderwerp toezending raadsstukken.Het was zo,we hadden eerst het systeem dat men ze toegezonden kon krijgen,dat kostte een bepaald bedrag per jaar.De kosten waren echter vele malen hoger dan de opbrengst. We hebben gezegd dan kun je het beter kosteloos doen, maar dan moeten ze wel afgehaald worden. Dat zo alleen die mensen ze dan halen die er ook echt belangstelling voor hebben.Toen kwam er iets v/aar we niet op gerekend hadden.De politieke partijen vroegen,kunnen wij er 20,30,40,50,55 meenemen. Dat waren stapels. Toen waren we eigenlijk weer terug bij af.We moeten aannemen dat ze goed gebruikt en gelezen worden dat zal dan wel zo zijn,maar we hebben toch hiervoor het systeem van kosteloos verstrekkenmaar dat ze dan persoonlijk afgehaald worden,zodat je zeker weet dat het bij degene terecht komt,die er ook voor gemotiveerd is en die hoeft daar dan ook niets voor te betalen. Dat systeem is echter gedeeltelijk teloor gegaan. Aan de andere kant begrijpen we dat natuurlijk politieke groeperingen, die samen met de achterban bezig zijn om raadsstukken en dergelijke te bestudereneen aan tal raadsstukken moeten hebben.Dat begrijpen we ook wel.Alleen die aantal len liepen zo uiteen,dat wij in de laatste kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken daarover gesproken hebben en hebben besloten dat het meegeven van raadsstukken aan politieke groeperingen aan een maximum aantal gebonden moet worden.Bijvoorbeeld 25 voor elke fraktie. We gaan geen onderscheid maken in grootte van fraktiesElke fraktie kan er 25 meenemen en als men er meer wil 'hebben dan is geween het systeem van individueel afhelen van toepassing. Iemand die individueel een stel raadsstukken wil hebben kan zich vervoegen bij het gemeente huis en dan kan hij of zij een stel raadsstukken meekrijgen.Dat blijft. Dat is het voorstel dat in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken is behandeld en daar kon men zich toen in vinden.Dat is het kollege van plan om dat het komende jaar zo te doen,elke fraktie 25 en degene die in dividueel toch ook raadsstukken willen hebben en niet bij die 25 hoort, die haalt ze op. Doet de buurman dat een keer voor hem dan is dat geen ramp,als je maar weet dat het dan ook echt gemotiveerd is. Begin je daar aan te twijfelendat men daar een spel meespeeltdan moet je ingrijpen-Daar ga ik niet van uit.Wij denken dat dat moet kunnen funktio neren, dat denkt de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken ook. Die was het daar wel mee eens.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 120