Wat milieuzaken betreft denk ik dat ook onze groep Halsteren heel zinvol
ingespeeld heeft op wat er landelijk gaande is. Namelijk scholing van
de politie, om op het moeilijke terrein van milieuzaken de nodige
deskundigheid te verwerven.Wat verkeerszaken betreft, ook dat heeft de
laatste tijd de nodige aandacht.Wij zijn het volledig eens met zoals
deze groep tot nu. toe het beleid voert en met name ook aandacht
schenkt aan verkeerszaken wat betreft de schooljeugd, het verkeers
gedrag. Hopelijk leidt dat tot nog minder ongelukken en een veiliger
verkeer, wat wij alleen maar iedereen toe kunnen wensen.Wij zijn erg
blij met deze notitie.
De voorzitter: U heeft de drie belangrijkste onderdelen genoemd, de kleine
kriminaliteitmilieu en verkeerszakenwaaraan aandacht is geschonken. Het
is zo en dat doet mij deugd dat er in de kommissie Algemeen Bestuurlijke
Zaken zeer uitvoerig over is gediskussieerd. Men moest eerst een beetje
gewend raken aan dit soort notities. De eerste jaren ging het wat rustig
aan en was het vrij snel behandeld in de kommissie. Nu dit jaar hebben we
er toch wel een drie kwartier over gesproken en wel op een zeer positieve
wijze met suggesties en dergelijke. Ik denk dat we hier langzaam maar zeker
mee moeten leren omgaan en dat het goed is, dat uiteindelijk de zaken
die de politie aangaan onderwerp van bespreking uitmaken op ons bestuur
lijk niveau.Dat is belangrijk.Het is erg belangrijk dat door U als raad
meegedacht wordt en dat U adviseert,want zo is het.Het blijft een eigen
verantwoordelijkheid van de burgemeester wat betreft de openbare orde en
veiligheid. Het zou echter een slechte burgemeester zijn als hij
adviezen van de raad ter zijde zou leggenHartelijk dank voor Uw
inbreng in de kommissie. Dit wordt ook door de politie erg op prijs
gesteld,dat weet ik zeker.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders
14VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE BEGROTINGEN 1986.
De voorzitterPunt a is de aanbiedingsbrief. Op die aanbiedingsbrief hebt
gereageerd via de algemene beschouwingen. Ik zou willen voorstellen om
de aanbiedingsbrief voor kennisgeving aan te nemen.Voorts van de rapporten
van afdelingen van onderzoek alleen die onderdelen te behandelen die aan
de orde worden gesteld voorzover in de kommissie is behandeld. En dan bij
onderdeel c het antwoord op de algemene beschouwingen, de begroting
in het algemeen te behandelen. In twee instanties.De begroting komt voor
de tweede keer a.an de orde. Eferst de algemene beschouwingen en nu voor
de laatste keer om Uw opmerkingen te maken ten aanzien van de begroting,
hoofdzakelijk bij onderdeel c van dit agendapunt.Dus onderdeel a voor
kennisgeving aan te nemen. Daar heeft U algemene beschouwingen op gehouden,
daar heeft U op gereageerd. Onderdeel b alleen die onderwerpen aan de
orde te stellen die daar ook behandeld zijn,als U althans wenst dat
een bepaald onderdeel aan de orde komt. Bij onderdeel c dan in het algemeen
over de begroting te spreken,elk onderwerp dat U wilt inklusief de
voorstellen die U wilt doen.Dus bij onderdeel c.
Kunt U met die behandeling akkoord gaan? Bij onderdeel c kunt U alles
inbrengen wat U wilt.Anders krijg je een gedeelte bij a en een gedeelte
bij b en een gedeelte bij c en dan wordt het warrig en onsamenhangend.Het
prioriteitenschema komt apart.Ik heb het nu alleen over a,b en c.
Hte lid MouwsZouden we niet eerst beter c kunnen doen.
In c zitten eigenlijk antwoorden van b m.
De voorziter: De heer louws stelt voor om èerst onderdeel c te behandelen,
ïk weet niet of iedereen daar zo over denkt. Zullen we de voorgestelde
volgorde maar aanhouden. Als U bij a en b niets inbrengt dan wil dat niet
zeggen dat U dan Uw recht verspeeld om dat bij c alsnog te doen. Dat is
waar het de heer Mouws om gaat.Datspreken we dan nu af dat dat niet zo
is
A. Aanbiedingsbrief
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
-23-
B. Rapporten afdelingen van onderzoek met antwoord van burgemeester en wethouder-
Het lid Roosenboom:Ik zal proberenkort en zakelijk te zijn.
Het gaat over 1.2. Dat gaat namelijk over de raadsstukken. Ik denk dat
daar heel moeilijk een formule voor te bedenken is en dat dat nu zeker
niet door deze raad gedaan moet worden, maar wel de nieuwe raad, die in
1986. wordt geïnstalleerd, dat die zich daar nog eens over buigt.
Misschien zou het meest reële zijn een procentueel aantal naar wat de
mensen, de partijen of groeperingen, aan stemmen hebben gehaald. Van de
andere kant kan die achterban van elke groepering,respektievelijk politieke
partij, zeer sterk in aantal verschillenIk wil bij voorbaat al zeggen,als
men dat maximaal wil gaan binden,dan is het makkelijk dat bepaalde
groeperingen bij mensen een volmacht ophalen om namens die mensen stukken
op te halen.Dat kan ik me voorstellen voor mensen die er zelf niet toe
in staat zijn. Op die manier kun je dan toch weer bij het gemeentehuis te
recht. Ik geloof dat het systeem wat tot heden toe heeft gewerktelke par—
tijd ook op een bepaalde manier respekteert. Dat die zegt, ik heb al zoveel
stukken dat het binnen de partij of groepering goed funktioneertIk vind
niet dat een bepaalde partij of groep waar dat niet funktioneert,dat die
een goed funktionerende partij of groepering een beletsel op moet leggen.
Mijnerzijds dan een andere opmerking op bladzijde vier over de bad- en zwem
inrichting. Daarover ben ik het met het antwoord van het kollege niet eens.
Ten eerste nem ik afstand van de opmerking van: zij die het altaar bedienen
dat die daar van mogen eten.Dat hebben we recentelijk ook in de krant
kunnen lezen.Daar worden dagelijks een honderdtal mensen voor veroordeeld.
Er gaan er zelfs voor in de bak. Ik denk niet dat het een goede zaak is
dat wij dat standpunt huldigen. Overigens is het jammer dat niet aan de
raad van beheer deze vraag is gesteld. Dan had U misschien een beter ant
woord gehad.Het is zo dat het,- ik heb me daar over laten informeren
dooi" bestuursleden van de raad van beheer-, daar niet bekend is dat gezins
leden van personeel gratis mogen komen zwemmen.Dat is ook nooit binnen
het bestuur geregeld. Er is ook nooit een afspraak gemaaktHet gebeurt gewoon
niet.Wat hier staat is niet waar. Een andere onwaarheid.Je zou hier kunnen
lezen dat de beheerder er op moet toezien dat er mensen van de rijwiel
stalling zo maar in en uit kunnen lopen.Dat is niet zo.
Er is een voldragen bestuursbesluit genomen door de raad van beheer dat
deze vier heren een gezinsabonnement krijgen;gratis. Er zijn in.hë't seizoen
van 1985 vier gratis abonnementen verstrekt en wel aan de 4 beheerders
van de rijwielstalling.Dat is hier zo verwoord,dat de bestuursleden van
de raad van beheer van Sportfondsen Amsterdam een algemeen abonnement krijgen.
Maar dat is heel anders dan hier wordt verkochtOverigens, is het niet zo
dat dat op verzoek gebeurt. Dat krijg je zo maar, of je er wel of geen
gebruik van maakt.Overigensdat moet hier ook wel gezegd worden,dat het
ook voorkomt dat wij bij wedstrijden,-zoals ik me herinner-die op het
eind van het zwemseizoen worden gehouden,-dat noemen ze het kampioen
schap Halsteren-Lepelstraat-dat in een bepaalde kategorie een jongen
of een meisje een abonnement, voor het volgend jaar krijgt.Dat is
als een gewoonte zo lang het bad bestaat.Dat is dacht ik het enige juiste
antwoord.Dan zeg ik op zijn Halsters,dat ik mij distantieer van een
gezegde: "wie appelen gaart eet appelen". Dat zou een slecht beleid zijn
van het bestuur om het zo toe te passen.Meer aantekeningen heb ik niet.Dat
wou ik even kwijt.
Het lid Princen: Met Uw antwoord - wie het altaar bediend mag er ook van
eten - ben ik niet zo gelukkig.Dit antwoord hoort op een andere plaats
thuis.Dat er gratis abonnementen worden verstrekt aan diverse personen kan
ik wel aanvaarden en daar heb ik ook geen bezwaar tegen.Alleen de wijze
waarop dat gebeurt,daar ben ik niet zo mee ingenomen. Deze gratis
abonnementen moeten door de beheerder of door de instanties worden ver
strekt die geen deel uitmaken van de gemeenteraad.Ik wil U dan ook verzoeken
om hier maatregelen tegen te nemen.
Het lid van den Bos-BeckmannWij willen iets vragen over punt 922.20 algemene
inkomsten. U schrijft in Uw antwoordaangenomen is dat de energiekosten
voor het nieuwe kantoor gelijk zullen zijn aan de kosten over.1985 voor