Wat milieuzaken betreft denk ik dat ook onze groep Halsteren heel zinvol ingespeeld heeft op wat er landelijk gaande is. Namelijk scholing van de politie, om op het moeilijke terrein van milieuzaken de nodige deskundigheid te verwerven.Wat verkeerszaken betreft, ook dat heeft de laatste tijd de nodige aandacht.Wij zijn het volledig eens met zoals deze groep tot nu. toe het beleid voert en met name ook aandacht schenkt aan verkeerszaken wat betreft de schooljeugd, het verkeers gedrag. Hopelijk leidt dat tot nog minder ongelukken en een veiliger verkeer, wat wij alleen maar iedereen toe kunnen wensen.Wij zijn erg blij met deze notitie. De voorzitter: U heeft de drie belangrijkste onderdelen genoemd, de kleine kriminaliteitmilieu en verkeerszakenwaaraan aandacht is geschonken. Het is zo en dat doet mij deugd dat er in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken zeer uitvoerig over is gediskussieerd. Men moest eerst een beetje gewend raken aan dit soort notities. De eerste jaren ging het wat rustig aan en was het vrij snel behandeld in de kommissie. Nu dit jaar hebben we er toch wel een drie kwartier over gesproken en wel op een zeer positieve wijze met suggesties en dergelijke. Ik denk dat we hier langzaam maar zeker mee moeten leren omgaan en dat het goed is, dat uiteindelijk de zaken die de politie aangaan onderwerp van bespreking uitmaken op ons bestuur lijk niveau.Dat is belangrijk.Het is erg belangrijk dat door U als raad meegedacht wordt en dat U adviseert,want zo is het.Het blijft een eigen verantwoordelijkheid van de burgemeester wat betreft de openbare orde en veiligheid. Het zou echter een slechte burgemeester zijn als hij adviezen van de raad ter zijde zou leggenHartelijk dank voor Uw inbreng in de kommissie. Dit wordt ook door de politie erg op prijs gesteld,dat weet ik zeker. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders 14VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE BEGROTINGEN 1986. De voorzitterPunt a is de aanbiedingsbrief. Op die aanbiedingsbrief hebt gereageerd via de algemene beschouwingen. Ik zou willen voorstellen om de aanbiedingsbrief voor kennisgeving aan te nemen.Voorts van de rapporten van afdelingen van onderzoek alleen die onderdelen te behandelen die aan de orde worden gesteld voorzover in de kommissie is behandeld. En dan bij onderdeel c het antwoord op de algemene beschouwingen, de begroting in het algemeen te behandelen. In twee instanties.De begroting komt voor de tweede keer a.an de orde. Eferst de algemene beschouwingen en nu voor de laatste keer om Uw opmerkingen te maken ten aanzien van de begroting, hoofdzakelijk bij onderdeel c van dit agendapunt.Dus onderdeel a voor kennisgeving aan te nemen. Daar heeft U algemene beschouwingen op gehouden, daar heeft U op gereageerd. Onderdeel b alleen die onderwerpen aan de orde te stellen die daar ook behandeld zijn,als U althans wenst dat een bepaald onderdeel aan de orde komt. Bij onderdeel c dan in het algemeen over de begroting te spreken,elk onderwerp dat U wilt inklusief de voorstellen die U wilt doen.Dus bij onderdeel c. Kunt U met die behandeling akkoord gaan? Bij onderdeel c kunt U alles inbrengen wat U wilt.Anders krijg je een gedeelte bij a en een gedeelte bij b en een gedeelte bij c en dan wordt het warrig en onsamenhangend.Het prioriteitenschema komt apart.Ik heb het nu alleen over a,b en c. Hte lid MouwsZouden we niet eerst beter c kunnen doen. In c zitten eigenlijk antwoorden van b m. De voorziter: De heer louws stelt voor om èerst onderdeel c te behandelen, ïk weet niet of iedereen daar zo over denkt. Zullen we de voorgestelde volgorde maar aanhouden. Als U bij a en b niets inbrengt dan wil dat niet zeggen dat U dan Uw recht verspeeld om dat bij c alsnog te doen. Dat is waar het de heer Mouws om gaat.Datspreken we dan nu af dat dat niet zo is A. Aanbiedingsbrief Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. -23- B. Rapporten afdelingen van onderzoek met antwoord van burgemeester en wethouder- Het lid Roosenboom:Ik zal proberenkort en zakelijk te zijn. Het gaat over 1.2. Dat gaat namelijk over de raadsstukken. Ik denk dat daar heel moeilijk een formule voor te bedenken is en dat dat nu zeker niet door deze raad gedaan moet worden, maar wel de nieuwe raad, die in 1986. wordt geïnstalleerd, dat die zich daar nog eens over buigt. Misschien zou het meest reële zijn een procentueel aantal naar wat de mensen, de partijen of groeperingen, aan stemmen hebben gehaald. Van de andere kant kan die achterban van elke groepering,respektievelijk politieke partij, zeer sterk in aantal verschillenIk wil bij voorbaat al zeggen,als men dat maximaal wil gaan binden,dan is het makkelijk dat bepaalde groeperingen bij mensen een volmacht ophalen om namens die mensen stukken op te halen.Dat kan ik me voorstellen voor mensen die er zelf niet toe in staat zijn. Op die manier kun je dan toch weer bij het gemeentehuis te recht. Ik geloof dat het systeem wat tot heden toe heeft gewerktelke par— tijd ook op een bepaalde manier respekteert. Dat die zegt, ik heb al zoveel stukken dat het binnen de partij of groepering goed funktioneertIk vind niet dat een bepaalde partij of groep waar dat niet funktioneert,dat die een goed funktionerende partij of groepering een beletsel op moet leggen. Mijnerzijds dan een andere opmerking op bladzijde vier over de bad- en zwem inrichting. Daarover ben ik het met het antwoord van het kollege niet eens. Ten eerste nem ik afstand van de opmerking van: zij die het altaar bedienen dat die daar van mogen eten.Dat hebben we recentelijk ook in de krant kunnen lezen.Daar worden dagelijks een honderdtal mensen voor veroordeeld. Er gaan er zelfs voor in de bak. Ik denk niet dat het een goede zaak is dat wij dat standpunt huldigen. Overigens is het jammer dat niet aan de raad van beheer deze vraag is gesteld. Dan had U misschien een beter ant woord gehad.Het is zo dat het,- ik heb me daar over laten informeren dooi" bestuursleden van de raad van beheer-, daar niet bekend is dat gezins leden van personeel gratis mogen komen zwemmen.Dat is ook nooit binnen het bestuur geregeld. Er is ook nooit een afspraak gemaaktHet gebeurt gewoon niet.Wat hier staat is niet waar. Een andere onwaarheid.Je zou hier kunnen lezen dat de beheerder er op moet toezien dat er mensen van de rijwiel stalling zo maar in en uit kunnen lopen.Dat is niet zo. Er is een voldragen bestuursbesluit genomen door de raad van beheer dat deze vier heren een gezinsabonnement krijgen;gratis. Er zijn in.hë't seizoen van 1985 vier gratis abonnementen verstrekt en wel aan de 4 beheerders van de rijwielstalling.Dat is hier zo verwoord,dat de bestuursleden van de raad van beheer van Sportfondsen Amsterdam een algemeen abonnement krijgen. Maar dat is heel anders dan hier wordt verkochtOverigens, is het niet zo dat dat op verzoek gebeurt. Dat krijg je zo maar, of je er wel of geen gebruik van maakt.Overigensdat moet hier ook wel gezegd worden,dat het ook voorkomt dat wij bij wedstrijden,-zoals ik me herinner-die op het eind van het zwemseizoen worden gehouden,-dat noemen ze het kampioen schap Halsteren-Lepelstraat-dat in een bepaalde kategorie een jongen of een meisje een abonnement, voor het volgend jaar krijgt.Dat is als een gewoonte zo lang het bad bestaat.Dat is dacht ik het enige juiste antwoord.Dan zeg ik op zijn Halsters,dat ik mij distantieer van een gezegde: "wie appelen gaart eet appelen". Dat zou een slecht beleid zijn van het bestuur om het zo toe te passen.Meer aantekeningen heb ik niet.Dat wou ik even kwijt. Het lid Princen: Met Uw antwoord - wie het altaar bediend mag er ook van eten - ben ik niet zo gelukkig.Dit antwoord hoort op een andere plaats thuis.Dat er gratis abonnementen worden verstrekt aan diverse personen kan ik wel aanvaarden en daar heb ik ook geen bezwaar tegen.Alleen de wijze waarop dat gebeurt,daar ben ik niet zo mee ingenomen. Deze gratis abonnementen moeten door de beheerder of door de instanties worden ver strekt die geen deel uitmaken van de gemeenteraad.Ik wil U dan ook verzoeken om hier maatregelen tegen te nemen. Het lid van den Bos-BeckmannWij willen iets vragen over punt 922.20 algemene inkomsten. U schrijft in Uw antwoordaangenomen is dat de energiekosten voor het nieuwe kantoor gelijk zullen zijn aan de kosten over.1985 voor

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 119