-18- De voorzitter: Dat betekent dat dit voorstel is verworpen met 12 stemmen tegen en 3 stemmen voor. Dan de konklusie dat het aantal beroepsuren van het Opbouwwerk voor Lepel straat te weinig is. Ik stel toch voor om daar een extra ronde aan te v/ijden zodat U zich daarover kunt uitspreken in een korte diskussie hierover.Ik verzoek wel om het kort te houden.Ik denk dat toch de demokratie wat geweld wordt aangedaan om daar nu zonder meer aan voorbij te gaan. Ik verzoek wel om voortaan niet onverwachts met voorstellen te komen maar om die eerder in te brengen, zodat ze van meet af aan onderwerp van de diskussie uit kunnen maken.Wie wenst ever het voorstel,dat door de heer Roosenboom is gedaan,het woord? Ik zal eerst de indiener het woord geven en daarna aan de heer Mouws. Het lid RoosenboomIk zal het kort maken. Ik refereer toch weer naar hetgene wij als groepering Leefbaarheid Halsteren-Lepelstraat in de algemene beschouwingen hebben gezegd. Dat het aantal uren voor de S.K.W. in Lepelstraat te weinig is. Er is ook geen duidelijk antwoord °P gegeven naar aanleiding van die beschouwingenIk doe nu het voorstel om in. ieder geval dat aantal uren te verhogen tot dertig. Het lid I^ouwsZonodig nog korter. Ook wij hebben de waardering uitge sproken voor de Stichting S.K.W.Dit is werk uit de losse pols. Je kunt niet zeggen of dat 10 of 20, of wélk aantal uren ook moet zijn. Wij zijn voor een gedegen onderzoek en wij zullen als een van de eerste voor zijn als duidelijk aangetoond is dat dat nodig is. Wethouder van der Weegen: Ik wilde nog even aangeven dat als je in de sub- sidielijst terecht komt,dan komen daar ook plannen bij. Plannen die ais zodanig de instellingen willen gaan realiseren in het komende jaar en daar subsidie voor vragen. Het opbouwwerk heeft zo'n plan ingediend en het S.K.W. heeft zo'n plan ingediend.Op basis daarvan heeft het Opbouwwerk als zodanig een verdeling bijgemaakt wat met aan die projekten,aan direkte arbeidsuren van professio nele werkers,dus de inzet van de professionele werkers, bij de projekten die men beide opgesteld heeft,hoeveel uren daar bij horen.Dat met de restriktie van de gemeente dat 80 uren beroepski",achten20 uren admini stratieve ondersteuning, dat die het maximale zijn. Er wordt een plan opgemaakt door het bestuur van het OpbouwwerkNogmaalshet nieuwe bestuur het afgelopen jaar meegemaakt hebbende, denk ik dat dat heel serieus gedaan en bekeken is. Dan komt men. tot een bepaalde onderverdeling van de inzet van die mensen. Ik denk dat in principe je er vanuit moet gaan,dat je dat best in de marge kunt beïnvloeden. In de marge in een gesprek met het Opbouwwerk en S.K.W.. Ik heb begrepen dat de standpunten wat ver der uiteen liggen. Wij hebben toch gemeend dat het een goede zaak is dat je probeert de betreffende instellingen daar zelf in onderling overleg pro beert uit te laten komen. Ik denk dat het een wat kwalijke zaak zou zijn als wij hier met uren gaan zitten schuiven zonder daar de plannen bij te betrekken die het Opbouwwerk en het S.K.W. willen realiseren. Ik neem aan dat je in de verdeling die het Opbouwwerk gemaakt heeft. 9 uren weg gaat trekken.Dan praat je toch bijna over 20 uren diein het Halsterse gepleegd zouden moeten worden.Dan komen plannen die men op stapel heeft staan .in dat deel van de gemeente daardoor in gevaar. Ik. denk dat je dan met het Opbouwwerk opnieuw zult moeten praten over welke plannen je er in Halsteren af laat vallen. Ik denk dat het een kwalijke zaak zou zijn als je als gemeentebestuur een plan afspreekt met de betrokken instellingen en dat achteraf, als je de middelen moet geven, gaat zeggen, van die middelen krijg je maar op deze manier beschikbaar. Dus minder aantal uren om die projekten die sec op Halsteren gericht zijn, om die uit te voeren, ik denk dat dat. geen goede zaak zou zijn. Ik vind de verdelingenzoals ik ook zojuist gezegd heb,van de 80 uren en 21 59 zeker niet irreëel,als je alle aktiviteiten die beide stichtingen hebben naast elkaar zou zetten. -19- Natuurlijk zou het fijner zijn als je daar nog meer uren tegen aan kon gooien. Dat zouden beide stichtingen aardig vinden. Wij hebben als kollege besloten om een maximum te stellen van 80 uren. Dan moet je keuzes maken welke projekten je wel door laat gaan en v/elke niet.Dan denk ik dat je het op basis van die afspraken aan beide besturen moet overlaten hoe men tot een verdeling van die uren komt. Ik denk dat het slecht zou zijn wanneer in deze mate, 30 50 uren de nadruk gelegd zou worden op de aktiviteiten in Lepelstraat. Ten aanzien van meneer Roosenboom zou ik nog even willen reageren. Hij zegt,we hebben daar een onvoldoende antwoord op gehad, l'k denk datgene wat de groepering Leefbaarheid daarover naar voren heeft gebracht, een dermate voorstelling van zaken was dat een antwoord zo v/ij gegeven hebben, dat wat dat aangaat,echt op zijn plek is. Als je gaat zeggen dat Lepelstraat vroeger de beschikking had over een full time sociaal kultureel werker, een beheerder van het gebouw en een hulpbeheerderen dat ze dan nu slechts beschikken over 20 uur beroepskrachtdan denk ik dat je zaken aan het voorstellen bent die irreëel zijn.Ook hij weet drommels goed dat zowel die beheerder als de hulpbeheerder er ook nog zijn. Dat zelfs die hulpbeheerder en de beheerder ook voor stehcilwerk van de S.K.W. ingezet kunnen worden. Dat zijn toezeggingen die door de Wittenhorst gedaan zijn. Ik denk zeker niet dat.... Het lid van Eekelen: Oh,nu denk ik dat U op de verkeerde stoel zit. Ik denk dat je dat zo niet kunt zeggen.Dat is anderhalf uur op een hele week Wethouder van der Weegen: Ik denk zeker niet dat het zo is als de situatie door Leefbaarheid naar voren wordt gebracht. De voorzitter: Wie wenst hier in tweede instantie het woord over? Niemand, dan is het voorstel.... Het lid van Eekelen? Het lid RoosenboomDan wordt dat een derde ronde. De voorzitter:Nee,een tweede ronde over dit voorstel.We doen het altijd in twee rondes. U was dat straks vergeten. Het lid van Eekelen: Ik ben niet van plan om daarover nog een kwartier te praten. Het is geen 80 uur.Dat zegt de wethouder wel, maar in werkelijk heid praai, je over 100 uren. U schudt ook wel van nee, maar ik weet toch v/el een klein beetje hoe het in die gebouwen reilt en zeilt, om niet te spreken dat ik het vrij goed weet. Dan zeg ik dat de administratieve kracht in Halsteren net zo goed aan het Sociaal Kulturele Werk meehelpt.Dat ge beurt dus niet in Lepelstraat.Als je dan praat over een eerlijke ver deling van 30 70 dan zeg ik,dat is reëel als je daarover spreekt. Nogmaals ik ben het zeker niet met de heer Roosenboom eens dat ze er zo slecht van af komen. V/at eerlijk is, dat is eerlijk en dat is 30 70. Wij steunen het voorstel van de heer Roosenboom. De voorzitter: Rekenwerk is toch moeilijker blijkbaar dan het lijkt. 'Wethouder'van der Weegen heeft drie keer getracht het uit te leggen. Ik wil het voor de vierde keer proberen.Die 80 uur, jawel,80 uur schijnt nodig te zijn,het gaat om 80 uur beroepskrachten die verdeeld worden in 21:59. Voorts zegt de wethouder ten aanzien van 2.0 uur administratief is het Op bouwwerk bereid die te verdelen over Lepelstraat en Halsteren.Dat betekent dat er van die administratieve kracht een aantal uren bij die 21 bijkomen. Daar gaat U aan voorbij. Daarom vind ik het toch noodzakelijk dit te be- nadrukxenIk wise van deze zaak niet veel af, ik hoor nu hoe het in elkaar zit.Dat is toch zo logisch als wat. Voorts lijkt rnij 21:59 uur nogal een bevooraeling voor Lepelstraat, Ook dat nog,dat ter zijde.Men start daar echter wel met nieuwe aktiviteiten. Er wordt gestart en dat kan soms extra begeleiding nodig hebbenDaarom is die 21 misschien ook verantwoord. Anders zou het niet eens zo hoog komen.Het voorstel dat de heer Roosenboom doet betreft de 80 uur.Die 20 uren worden nog afzonderlijk verdeeld.We gaan in feite op de stoel zitten van het bestuur van het Opbouwwerkdat lijkt mii een hele slechte zaak.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 117