•6- Het lid Roosenboom: Ik kan ook heel kort zijn. Wij zijn nooit voor deze belastingvorm geweest.Misschien is het overbodig om dat nog een keertje te herhalen. Toen de meerderheid van de raad voor kohierbelasting had gekozenwerd er gezegd,dat de belasting elk jaar met vijf procent opgevoerd zou worden. Ik heb in voorgaande vergaderingen gezegd,als je ziet wat er nu bij komt in vergelijking met het vorige bedrag,dan is dat wel meer dan vijf pro cent. Ik ben het met de heer van Eekelen eens omtrent de differentiatie, waar wij ook in het verleden sterk voor hebben gepleit. Hier krijg je enorm grote verschillen.Mensen die misschien in de zoveel weken een zakje huisvuil produceren met daar tegenover de bedrijven die massa's zakken produceren.Dit wordt eigenlijk over één kam geschoren. Dat kan niet,dat is oneerlIjk.dat is onredelijken wij zullen ook tegen dit voorstel stemmen, in het verlengde van wat we ook in het verleden hebben gedaan. Ik heb eerder weieens gepleit voor invoering van het systeem wat in Tholen wordt gehanteerd. Een bescheiden vastrecht heffen en daarnaast toch de plastic zakken verkopen. Dan benader je die eerlijk heid wat beter,want wie veel zakken buiten zet,die moet dan meer zakken kopen.Overigens dit systeem van belasting is ook voor de milieuhygiëne een slechte zaak,als je kijkt wat er langs de kant van de weg staat. De zakken zijn dikwijls amper voor de helft gevuld. De mensen zijn daar wat makkelijker in. En we weten dat plastic nu niet de stof is die voor het milieu buitengewoon goed is.Door deze kohierbelasting gaat men het milieu onnodig extra vervuilen. In het verleden waren de mensen zuiniger wat betreft de aankoop van de zakken.Dan werd een zak volle dig benut. Nu wordt daar een beetje lichtzinnig mee omgesprongen. Dat zijn maar een paar argumenten die ik nog extra wil noem.en om tegen het voorstel te stemmen. Het lid GraafmansZoals het kollege zelf al aangeeft bij dit voorstel behoeft de jaarlijkse verhoging van de afvalstoffenheffing met vijf procent geen automatisme te zijn en kunnen we dit ieder jaar bespreken. We hebben bij onze algemene beschouwingen dan ook voorgesteld het dekkingspercentage op zestig procent, niveau 1985,te brengen. Het antwoord van het kollege op dit punt en onze algemene beschouwingen verandert niets aan dit standpunt.Wij vinden dat ons tussenvoorstel zeer reëel is. Onze fraktie vindt dat we er dan maar een paar jaar langer over moeten doen om aan het dekkingspercentage van 100% te komen. Het nadelig verschil,en dat is dan 26.706,55 voor de begroting 1986,kan ons inziens gedekt worden door de afschaffing van de bijdragen aan het levensbeschou welijk onderwijs, de verlaging van de raadskommissielidgelden en uit de post onvoorzien. Het lid MouwsEr zijn nog legio andere voorwerpen om vergelijkingen te treffen. Wij zullen ons niet op die toer begeven.Ik vind het een slechte zaak als je op deze manier politiek bedrijft met dit soort afwegingen ten opzichte van elkaar. Zelfs als zouden ze financieel tegen over elkaar te overwegen zijn. Wij hebben in de raad eenmaal een meerder heidsstandpunt genomen en dat was het dekkingspercentage wat te ver hogen. Wij hebben ook min of meer het amendement van de heer van Eekelen indertijd gesteund om te onderzoeken of differentiatie mogelijk was. Ik had daar bij het antwoord op de algemene beschouwingen op terug willen komen, maar ik vind het ook jammer dat liet nog niet gebeurd is. Wij wachten dat onderzoek ook nog steeds af. Vooral gezien het feit dat men het in deze regio nodig vindt om een gezamenlijke stortplaats te kreëren die aanzienlijk groter is, die dus de kosten nog dermate op zal voe ren. Dan. vinden wij dat we in ons achterhoofd heel goed rekening mee zullen moeten houden,dat we met de bijdrage die we aan de bevolking moeten vragen,niet te ver achter moeten lopen. Ik heb ook vorig jaar al gezegd dat je er verschrikke1ijk dramatisch over kunt doen.Maar noem mij één gemeente in .West-Brabant waar de tari.ef~bijd.rage van de mensen lager is. Om nu te zeggen je vervuilt het milieu nog erger want ze geven meer plastic zakkendat gaat nogal ver. Ik denk dat je blij moet zijn aat je minder troep vindt op plaatsen die er niet zo geschikt voor zijn. Dat geeft veel meer ellende. Wij steunen dit voorstel van harte,hoewel wij helemaal niet willen verheulen voor de mensen dat de bijdrage inderdaad 16% omhoog gaat. Maar als je.in verhouding tot de kostenaspekten van om liggende gemeenten,op een dermate laag tarief zit,dan is dat voor ons uitdrukkelijk doenbaar.Wij schamen ons er niet voor om achter zo'n voorstel te gaan staan. Wethouder van der Weegen: Meneer van Eekelen noemt het aspekt dilie- rentiatie irThet tarief en merkt terecht op dat wij daarin in het ver leden een toezegging gedaan hebben. Die toezegging zullen we ook be-^ slist waarmaken.Alleen zegt hij,dat hebt U vorig jaar ook beloofd.Daar heeft hij volkomen gelijk in.Het is natuurlijk zo dat je met elkaar zou kunnen zeggen er zouden eerlijkere verdeelmaatstaven moeten zijn. Maar daarnaast heb je te maken met een stuk wetgeving wat er op dat gebied ligt. Er moeten ook mogelijkheden zijn orn een betere differen tiatie mogelijk te maken.Wij hebben dat bij de invoering ook nogal uit voerig op een rij gehad. Allerlei mogelijkheden die er zouden kunnen ziin maar die niet v/orden toegestaan.Ik wil graag toezeggen dat in de eerstkomende kommissie Financiën aan de orde te stellen.Ik moet dan wel wat voorbereiding vragen van de afdeling Financiën om dat priori teit te geven. Het is nu zo dat de begroting in elk geval afgewikkeld is en ik hoop dat men de mogelijkheid heeft om zich daarvoor vrij t^, maken.Dat de zaken op een rij gezet worden,maar dan wel met het oogpunt op wat er mogelijk is. Je kunt natuurlijk met elkaar spreken over de mogelijkheden die er zijn,maar het moet ook wetstechnisch kunnen.Ik denk dat het ook weinig zinvol is om alle mogelijkheden op een rij te zetten terwijl die toch niet te realiseren zijn.We moeten ons beperken tot de mogelijkheden die we ook reëel in de wetgeving aan treffen. Dan wil ik nogmaals graag toezeggen dat we daaraan,- het moet toch gebeuren-,in de eerstkomende kommissie Financiën aandacht zullen schenken. Meneer Roosenboom heeft als eerste het punt naar voren gehaald van vijf procent. Ik denk dat we dan een klein beetje van mening ver schillen. Het is zo dat we met elkaar afgesproken hebben dat we het dekking percentage van de kosten elk jaar met vijf procent op zouden trekken.Dat wil zeggen vijftig procent en het jaar daarop vijfenvijftig procent.Ik heb.odetoen in die vergadering gezegd, dat houdt dus in dat je,zonder^ dat de kosten toenemen, de eerste jaren al zit met een stijging van eigen lijk tien procent. Dus als je zegt, het tarief wordt met vijf procent opgetrokken, dan is dat ook nooit door ons als zodanig voorgehouden. Wij hebben gezegd, het dekkingspercentage gaat elk jaar met vijf procent om hoog.We hebben er toen zelfs een staffeltje bij gegeven,waarbij we duide lijk aangegeven hebben dat we dan op negentig of vijfennegentig pro cent dekking zouden zitten. Ook hij heeft de differentiatie aangehaaldIk heb net ten aanzien van de heer van Eekelen er al het een en ander van gezegd,waarmee ik zal vol staan. Verder heeft hij ook wat argumenten naar voren gebracht die ook in een voorgaande diskussie over dit punt onderwerp van gesprek zijn ge weest. Ik geloof dat ik daar ook niet op in moet gaan,want dat is alleen maar iri herhalingen vallen. De heei> Graafmans heeft het voorspel her haald wat de Partij van de Arbeid in de algemene beschouwingen naar voren heeft gebracht.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 111