-42- Wij stellen voor en vragen daarom ook medewerking om te komen tot een beheerskommissie ex artikel 61. Onderwijs Beknopte algemene beschouwingen wil natuurlijk niet zeggen, dat uitgaven in de begroting, waar onze fraktie al jaren tegen is, onvernoemd blijven. De P.v.d.A. vindt, dat Levensbeschouwelijk onderwijs geen gemeentelijke taak is, maar die van de ouders. Wij blijven van mening, dat - ondanks het feit dat hierover niets in de nota van aanbieding staat - Open School,emanci- patiegroepenkursussen Voor niet beroepsmatige aktiviteiten,al— fabeteriserings-projekten en het tweede kan onderwijs in het alge meen extra aandacht verdienen. Onze fraktie is van mening dat een gemeente - ook al zijn er alleen maar bijzondere scholen zich meer betrokken zou moeten voelen dan alleen maar in financieel en gebouwen-opzicht. Bibliotheek Wij vinden dat de bibliotheken in Halsteren en Lepelstraat voor de lezers/gebruikers niet duurder mogen worden.Iedere inwoner moet de kans krijgen aan deze voorziening mee te doen. Welzijn. De splitsing van het Opbouwwerk Halsteren/Lepelstraat in Stichting Kultureel Werk Lepelstraat en de Stichting Opbouwwerk Halsteren, kan zeer goed werken, mits de beide stichtingen elkaar respekteren. Het nieuwe bestuur van het Opbouwwerk Halsteren is erin geslaagd het opbouwwerk te aktiveren. Nu de sportakkommodaties hun voltooiing naderen,kunnen wij niet anders dan trots zijn op de voorzieningen die de gemeente Halsteren zijn sportbeoefenaren aanbiedt. Waar vind je in de regio bij een vergelijkbare gemeenten als Halsteren zulke uitgebreide en goed geoutilleerde sportakkommodaties? Wanneer de fietscrossbaan naar het zich laat aanzien dit voor jaar aangelegd kan worden nabij de Langstraat, zal iedere sport man of sportvrouw zijn of haar sport naar hartelust kunnen be oefenen Natuurlijk,er blijven altijd nog wensen en mits in bet redelijke, willen we hierbij ook voor oplossingen zorgdragen. Iets wat wij in deze tijd niet redelijk vinden is om te pleiten voor het bouwen van een overdekt zwembadGezien de investering die de gemeente zou moeten plegen en daaruit voortvloeiend de ka- pitaalslasten die zoveel jaren op onze begroting zouden drukken, vinden wij het onverantwoord om een overdekt zwembad te bouwen. Zeker, als je kinderen langs de huizen stuurt om te vragen of de be woners graag een overdekt zwembad willen in Halsteren, zonder er bij te vertellen dat het iedere inwoner bij een voorzichtige j-nschatting - minimaal 200,per jaar kost,zullen veel mensen de vraag met ja beantwoorden Onze fraktie betwijfelt ook, of de kinderen en ouderen uit Lepelstraat en andere wat verder weg gelegen wijken, zo staan te dringen om in najaar en winter - en daar is een overdekt zwembad toch voor bedoeld - op de fiets of lopend naar een zwembad gaan. Wij vinden dat we de nu bestaande sport akkommodaties betaalbaar moeten houden. Het is niet zoner reden, dat onze fraktie ook het afgelopen jaar steeds weer konsekwent iedere verhoging van gemeentelijke heffingen-dus ook de sportakkommodaties-geweigerd heeft. Wat de sportzalen bij de scholen betreft vragen wij het kollege te onder zoeken - zonodig in samenwerking met de sportraad - deze intensiever te gebruiken. Ook vragen wij de nodige aandacht te schenken aan de pas ver schenen Nota Sport Overdag. -43- Bij dit hoofdstuk kuituursport en rekreatie vragen wij het kollege de nodige aandacht uit te laten gaan om, naast de medewerking bij de ver kiezing sportman/sportvrouw van het jaar, te komen tot de instelling van een Kultuurprijs.Wij vinden dat vele inwoners van Halsteren en Lepel straat voor zo'n in te stellen prijs in aanmerking zouden komen. 'v*ieu en Volksgezondheid Naar aanleiding van talloze publikaties en onderzoeken in Nederland met betrekking tot de effekten van zure regen en mestoverschotten,vragen wij het kollege bovenbedoelde effekten te inventariseren,gezien het feit dat Halsteren overwegens een agrarische gemeente is. Onze fraktie kon- stateert,dat het toenemende aanbod van probleemstoffen te danken is aan de goede voorlichting op dit gebied en onderstrepen nogmaals de noodzaak deze voorlichting te kontinueren. Financiën Wij zijn van mening, dat de doorberekening van de extra kosten stijging van 45.000,reinigingsrecht niet kan. Maximaal het dekkingspercentage nu naar 60% brengen van 427.929, (niveau 1935) 256.757, Het tarief komt dan uit op 62,50 en 46,80.Het kollegevoorstel is 69,10 en 51,80. Een zeer goede zaak vinden wij de meerjarenraming. Het tarief voor de O.G.B. is weliswaar sinds 1983 niet verhoogd, maar ook dit jaar is dat zeker niet nodig, gezien de financiële toestand van de gemeente Voordat wij komen aan het prioriteitenschema, wijzen wij er - evenals voor gaande jaren - op dat de winst uit het gasbedrijf een verkapte belasting is. Vrij onbekend is,dat gebruikers kunnen vragen de winst die sommige energie bedrijven maken, te besteden aan verlaging van de tarieven. Xn Leiden,Gouda en de provincie Zeeland bestaat al een dergelijke terug koppeling Wij vragen het kollege deze zaak in overleg met de gemeente Bergen op Zoom te onderzoeken. Prioriteitenschema Met het prioriteitenschema zoals door het kollege voorgesteld - kunnen wij ons in grote lijnen'vinden. De voorzitter: Dat betekent dat de Algemene Beschouwingen hiermee zijn afgerond .Volgens het proc'edureschema voor de behandeling van de begroting 1986 is het zo dat wij maandag 2 december trachten een antwoord op deze Algemene Beschouwingen op papier te zetten en daarna zo spoedig mogelijk aan U toe te zenden.En dan uiteindelijk is het de bedoeling dat op woensdag 18 december de behandeling en de vaststelling van de begroting plaatsvindt. Dat wat betreft de procedure .Dit, is het einde van deze vergadering. SLUITING: Niets meer aan de orde zijnde en geen der leden meer het woord verlangende sluit de voorzitter om 22.45 uur de vergadering met het gebruikelijke gebed. AlduqAvastgesteld in de openbare vergadering van dë raad der gemeente Halsteren vaffi: js

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 107