Dat is voor mij ook geen twijfel .-Het is verschrikkelijk belang
rijk dat er een Kavoschool in Halsteren is.Het was ook ver
schrikkelijk belangrijk dat hier in Halsteren een L.H.N.O.-
school was.Jammer, hij is weg. We hebben dat ook heel uit
drukkelijk in de beschouwingen 'genoemd. Dat is voor mij geen
enkel punt.Maar ik vind wel dat er gemakkelijk op allerlei
wijzen wordt geageerd cegen het beleid van deze regering.
Het gaat er helemaal niet om dat ik daar een supporter van
ben, maar je moet wel met beide benen op de grond blijven
staan als er iets moet gebeuren in deze maatschappij en er
iets moet veranderen. Dan moet je ook alternatieven aandragen.
Dat is toch weer iets anders.
Het lid van'EekelenMag ik U even interrumperen. Als ze die
dertig miljard, die nu in het zwart zit, een beetje opgelost
krijgen,dan hebben we met de scholen in elk geval geen pro
blemen meer.
Het lid RoosenboomIk ga verder met mijn verhaal. We hebben
hier al eens meer eer, motie aangenomen. Dat betrof een motie
van het F.N.V. en ging ovej het korten van allerlei uitkeringen.
Dat was veel algemener Dat hebben we ook volgaarne gesteund.
We hebben dat signaal naar deze regering laten gaan dat dat
een slechte zaak is en meneer van Eekelen reikt het al aan.
Er zijn genoeg bronnen waar veel geld te halen is. Overigens
i§ dat mij niet bekend. Ik weet niet wat zwart geld is, bij
mij blinkt het altijd. Dat is een 'woordspeling misschien
van hem. Ik zit niet zo in dat circuitNogmaals meneer de
voorzitterik wil best die motie steunen,als U ook de finan
ciële kon sekwen ties daarvan meeneemt. Als U dat niet doet, dan
vind ik dat wij oneigenlijk bezig zijn.Ik vind toch wel
dat er gemakkelijk getrapt wordt. In het bijzonder door de
P.v.d.A., maar die zit ook in de oppositie.Misschien doe ik
dat binnen deze raad ook wel.Dat is dan schijnbaar eigen aan
de rol die je vervult.Maar wij proberen toch altijd met alter
natieven te komen en niet om zonder meer te zeggen, wij zijn
het er niet mee eens en voor de rest niets.Maar ik heb uit
Uw woorden wel begrepen dat als de P.v.d.A. ook in de regering
komt, er In feite niets veranderd. Ik zou de mensen dan toch
maar willen adviserenstem maar gewoon als in 1982,dan
komt het waarschijnlijk toch wel goed. Ik zie toch we1
in dat er in Nederland op de lange duur voor de mensen
een leefbare situatie kornt. Er zijn echt wel zaken waarvan
ik vind dat een verandering voor de gemeenschap positief
is.Maar goed,dat heeft allemaal niets te maken met het
plaatselijk gebeuren.Ik heb U de handschoen toegeworpen
en U heeft hem opgeraapt. Dat was het.
De voorzitter: U pakt echter niet de juiste handschoen
op, dat is zo jammer.Het genuanceerde verhaal van mij
daar gaat U volstrekt aan voorbij. Dat is best aardig,
maar daar ga ik nu toch maar niet verder op in. Dat lijkt
mij niet erg zinvol.
Wethouder van der Weegen: Een paar kanttekeningenHet
is tot op heden zo dat de gemeente financieel niet betrokken
is bij het middelbaar onderwijs. Meneer Roosenboom zegt
duid elijk van, je moet je daarvoor ook financieel garant
stellen als je dit aanneemt. Ik heb zo juist al gepoogd
uit te leggen dat er een verschil is tussen 240 leerlingen
en 120 leerlingen. Dat is het voorstel van het NCB
Om voor kategoriale scholen per leerjaar 30 leerlingen
in plaats van 60 leerlingen aan te houden. Het is zo,
dat met betrekking van de besteding van de gelden die
momenteel voor handen zijn, het natuurlijk de vraag is
of de kleine gemeenten en het platteland voldoende"bedeeld
worden vanuit die gelden die daarvoor aanwezig zijn.
Dat is namelijk het probleem waar we hier over praten.
Dat hoort natuurlijk wel duidelijk bij het feit wat de
heer Roosenboom laatst aanhaalde, er moet toch wel een
leefbare situatie zijn. Ook in kleinere gemeenten.Daar
hoort dan volgens mij toch een middelbaar onderwijs
bij. Dan is de vraag, waar leg je die grens.Leg je die
bij 240 leerlingen voor een kategoriale school of bij
120 leerlingen. Op dit moment is er het advies om dat
bij 120 leerlingen te ondersteunen in plaats van bij 240.
Dat is in principe de zaak die aan de orde is. Ik denk dat
het een goede zaak is om die motie te steunen en als zodanig
voor Halsteren die vorm van onderwijs die we nog hebben
te trachten te behouden.
De voorzitter: Ik moet de heer Roosenboom ontraden tweede
kamertje te spelen in de raad van Halsteren. Wat wij hier
doen is opkomen voor een lokaal belang.Dat is een uitste
kende zaak. Daar bent U voor gekozen. We kunnen er voor
zi'jn of er tegen, we mogen daar uiteraard onze eigen mening
over hebben.Maar we komen voor een lokaal belang op. Hoe
dau betaald moet worden dat is een zaak van.het rijk. Daar
moet de motie die door de raad van Halsteren is aangenomen
worden meegewogen. Er zullen natuurlijk veel meer moties
in de diverse gemeenteraden worden aangenomen. Via die
weging op landsniveau komen vanzelf ook de financiën aan
de orde.Wij hebben als raad van Halsteren niet het recht
om bijvoorbeeld te zeggen verhoog daar de inkomstenbelasting
maar voor. Of doe de dfensie-uitgaven maar omlaag. Misschien"
wel het recht maar het heeft weinig zin.
Het lid Roosenboom: Dat heb ik niet gezegd.
^-_X22EZiijrˣLiNee> maar U heeft wel gezegd dat de raad moet
aangeven hoe het moet worden betaald.
Het lid Roosenboom: Nee, dat heb ik niet.
De voorzitter: U trekt zich nu terug. Er moet aangegeven
v/orden hoe het gefinancierd moet worden zei U. Ik noem maar
wat voorbeelden.Ik zeg niet dat U die voorbeelden genoemd
hebt. Als we zeggen hoe een en ander gefinancierd moet worden
dan spelen wij Tweede Kamertje. Wij moeten voor het lokale
belang op komen. De moties van al 'die gemeenten, dat zullen
overigens heus niet alleen gemeenten zijn,maar ook provincies,
en instellingen worden gewogen door de rijksoverheid
en/of door de Tweede Kamer. En daar wordt dan bepaald hoe
het moet worden betaald. Daar moeten we hier niet over
diskussiëren want dan zijn we met iets verkeerds bezig.
Wij zijn daar niet de aangewezen instantie voor.Ik moet
U dat ten sterkste ontraden om dat te koppelen.
Het lid Roosenboom:Ik heb dat ook niet gezegd.
De voorzitters Dan is er geen enkel misverstandDan is nu
het verzoek van de NCB aan de orde,te weten de motie als
bedoeld in hun. brief om in plaats van 60 leerlingen per
klas 30 leerlingen per klas te handhaven.