Dat is voor mij ook geen twijfel .-Het is verschrikkelijk belang rijk dat er een Kavoschool in Halsteren is.Het was ook ver schrikkelijk belangrijk dat hier in Halsteren een L.H.N.O.- school was.Jammer, hij is weg. We hebben dat ook heel uit drukkelijk in de beschouwingen 'genoemd. Dat is voor mij geen enkel punt.Maar ik vind wel dat er gemakkelijk op allerlei wijzen wordt geageerd cegen het beleid van deze regering. Het gaat er helemaal niet om dat ik daar een supporter van ben, maar je moet wel met beide benen op de grond blijven staan als er iets moet gebeuren in deze maatschappij en er iets moet veranderen. Dan moet je ook alternatieven aandragen. Dat is toch weer iets anders. Het lid van'EekelenMag ik U even interrumperen. Als ze die dertig miljard, die nu in het zwart zit, een beetje opgelost krijgen,dan hebben we met de scholen in elk geval geen pro blemen meer. Het lid RoosenboomIk ga verder met mijn verhaal. We hebben hier al eens meer eer, motie aangenomen. Dat betrof een motie van het F.N.V. en ging ovej het korten van allerlei uitkeringen. Dat was veel algemener Dat hebben we ook volgaarne gesteund. We hebben dat signaal naar deze regering laten gaan dat dat een slechte zaak is en meneer van Eekelen reikt het al aan. Er zijn genoeg bronnen waar veel geld te halen is. Overigens i§ dat mij niet bekend. Ik weet niet wat zwart geld is, bij mij blinkt het altijd. Dat is een 'woordspeling misschien van hem. Ik zit niet zo in dat circuitNogmaals meneer de voorzitterik wil best die motie steunen,als U ook de finan ciële kon sekwen ties daarvan meeneemt. Als U dat niet doet, dan vind ik dat wij oneigenlijk bezig zijn.Ik vind toch wel dat er gemakkelijk getrapt wordt. In het bijzonder door de P.v.d.A., maar die zit ook in de oppositie.Misschien doe ik dat binnen deze raad ook wel.Dat is dan schijnbaar eigen aan de rol die je vervult.Maar wij proberen toch altijd met alter natieven te komen en niet om zonder meer te zeggen, wij zijn het er niet mee eens en voor de rest niets.Maar ik heb uit Uw woorden wel begrepen dat als de P.v.d.A. ook in de regering komt, er In feite niets veranderd. Ik zou de mensen dan toch maar willen adviserenstem maar gewoon als in 1982,dan komt het waarschijnlijk toch wel goed. Ik zie toch we1 in dat er in Nederland op de lange duur voor de mensen een leefbare situatie kornt. Er zijn echt wel zaken waarvan ik vind dat een verandering voor de gemeenschap positief is.Maar goed,dat heeft allemaal niets te maken met het plaatselijk gebeuren.Ik heb U de handschoen toegeworpen en U heeft hem opgeraapt. Dat was het. De voorzitter: U pakt echter niet de juiste handschoen op, dat is zo jammer.Het genuanceerde verhaal van mij daar gaat U volstrekt aan voorbij. Dat is best aardig, maar daar ga ik nu toch maar niet verder op in. Dat lijkt mij niet erg zinvol. Wethouder van der Weegen: Een paar kanttekeningenHet is tot op heden zo dat de gemeente financieel niet betrokken is bij het middelbaar onderwijs. Meneer Roosenboom zegt duid elijk van, je moet je daarvoor ook financieel garant stellen als je dit aanneemt. Ik heb zo juist al gepoogd uit te leggen dat er een verschil is tussen 240 leerlingen en 120 leerlingen. Dat is het voorstel van het NCB Om voor kategoriale scholen per leerjaar 30 leerlingen in plaats van 60 leerlingen aan te houden. Het is zo, dat met betrekking van de besteding van de gelden die momenteel voor handen zijn, het natuurlijk de vraag is of de kleine gemeenten en het platteland voldoende"bedeeld worden vanuit die gelden die daarvoor aanwezig zijn. Dat is namelijk het probleem waar we hier over praten. Dat hoort natuurlijk wel duidelijk bij het feit wat de heer Roosenboom laatst aanhaalde, er moet toch wel een leefbare situatie zijn. Ook in kleinere gemeenten.Daar hoort dan volgens mij toch een middelbaar onderwijs bij. Dan is de vraag, waar leg je die grens.Leg je die bij 240 leerlingen voor een kategoriale school of bij 120 leerlingen. Op dit moment is er het advies om dat bij 120 leerlingen te ondersteunen in plaats van bij 240. Dat is in principe de zaak die aan de orde is. Ik denk dat het een goede zaak is om die motie te steunen en als zodanig voor Halsteren die vorm van onderwijs die we nog hebben te trachten te behouden. De voorzitter: Ik moet de heer Roosenboom ontraden tweede kamertje te spelen in de raad van Halsteren. Wat wij hier doen is opkomen voor een lokaal belang.Dat is een uitste kende zaak. Daar bent U voor gekozen. We kunnen er voor zi'jn of er tegen, we mogen daar uiteraard onze eigen mening over hebben.Maar we komen voor een lokaal belang op. Hoe dau betaald moet worden dat is een zaak van.het rijk. Daar moet de motie die door de raad van Halsteren is aangenomen worden meegewogen. Er zullen natuurlijk veel meer moties in de diverse gemeenteraden worden aangenomen. Via die weging op landsniveau komen vanzelf ook de financiën aan de orde.Wij hebben als raad van Halsteren niet het recht om bijvoorbeeld te zeggen verhoog daar de inkomstenbelasting maar voor. Of doe de dfensie-uitgaven maar omlaag. Misschien" wel het recht maar het heeft weinig zin. Het lid Roosenboom: Dat heb ik niet gezegd. ^-_X22EZiijrË£LiNee> maar U heeft wel gezegd dat de raad moet aangeven hoe het moet worden betaald. Het lid Roosenboom: Nee, dat heb ik niet. De voorzitter: U trekt zich nu terug. Er moet aangegeven v/orden hoe het gefinancierd moet worden zei U. Ik noem maar wat voorbeelden.Ik zeg niet dat U die voorbeelden genoemd hebt. Als we zeggen hoe een en ander gefinancierd moet worden dan spelen wij Tweede Kamertje. Wij moeten voor het lokale belang op komen. De moties van al 'die gemeenten, dat zullen overigens heus niet alleen gemeenten zijn,maar ook provincies, en instellingen worden gewogen door de rijksoverheid en/of door de Tweede Kamer. En daar wordt dan bepaald hoe het moet worden betaald. Daar moeten we hier niet over diskussiëren want dan zijn we met iets verkeerds bezig. Wij zijn daar niet de aangewezen instantie voor.Ik moet U dat ten sterkste ontraden om dat te koppelen. Het lid Roosenboom:Ik heb dat ook niet gezegd. De voorzitters Dan is er geen enkel misverstandDan is nu het verzoek van de NCB aan de orde,te weten de motie als bedoeld in hun. brief om in plaats van 60 leerlingen per klas 30 leerlingen per klas te handhaven.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 8