-26- van de gevel gelijk staan met de voorgevelrooilijn. Dus die rooilijn kan nooit worden gehanteerd. Of je zult daar een hele sanering van diverse in goede staat zijnde woningen moeten doen. De groepering Leefbaarheid komt toch met een voorstel om het recht van de twijfel aan de familie van den Eijnden te geven door via een procedure artikel 19 te proberen die grond te benutten voor een gebouw voor stalling van caravans. Het lid MouwsHoewel wij erg positief staan tegenover dit verzoek,-boven dien vinden we het ook jammer dat dat zo verschrikkelijk lang heeft moe ten duren—zijn wij het wel eens met wat hier staat. Temeer daar het plan eigenlijk daar in een groter geheel past. Met name uitbreiding daar van het gebied voor handel en nijverheid.Voorlopig zijn wij het eens om eventjes het grote plan af te wachten.Wij zouden het wel op prijs stellen dat U dat aan die familie duidelijk kenbaar maakt. Maar met het oog op de toekomst,dan hopen wij toch dat U hier erg positief tegenover staat, want wij vinden iedere ondernemersgerichte aktiviteit dat dat past in dat gebied. Het komt ons eigenlijk nu een beetje te vroeg uit. Althans zo hebben wij het begrepen. Maar het lijkt ons toch wel zinvol daar blijvens aandacht voor te houden en daar later zeker op terug te komen. Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: Wij hadden eigenlijk hetzelfde wil len vragen als de heer Roosenboom. Of het mogelijk is om via een artikel-19-procedure toch nog de moge lijkheid te geven om die loods te plaatsen. De voorzitter: Het is inderdaad zo,eert [bouwvergunning verlenen zonder meer,dat kan niet.Dat is duidelijk.Het ligt in het bestemmingsplan buiten gebied. Het past ook niet in de bestemming die aan dat stuk grond is gegeven. Een mogelijkheid is dan de artikel-19-procedure. Als je een artikel-19—procedure wilt opstarten,dan moet je vóórdat je besluit of je dat wilt, een aantal zaken beoordelen of het gewenst is. Of het past in het beleid. Soms verleen je wel medewerking,de andere keer weer niet. Deze keer stellen we voor om dat niet te doen en daar zijn een aantal redenen voor. Ik denk dat het belang van een individuele inwoner van Halsteren zwaar moet wegen,maar wel in afweging met het totale belang.Dat is een zaak waarvoor we staan. En dat speelt hier een rol. De heer Roosenboom zegt, artikel 19 gaat aan alles voorbij bijvoorbeeld aan rooilijnen en bestemmingsplannen. Daar heeft hij volstrekt gelijk in.Dit is ook de enige mogelijkheid om eventueel zoiets mogelijk te maken.Als de provincie althans medewerking zou willen verlenen.Dat is dan de vraag.Natuurlijk worden de rooilijnen dan ook terzijde gezet. Ook dan is echter de vraag of via een artikel-19—procedure de provincie daar medewerking aan wil geven. Want zo'n rooilijn en met name die bij de Schansbaan is niet voor niets op papier gezet. En dat dat niet altijd spoort met de bestaan de bebouwing dat wil niet zeggen dat je niet in de toekomst moet kijken. Dat je met latere bebouwingen daar geen rekening mee zou moeten houden, om zo uiteindelijk tot die rooilijn te komen,mede gezien de situatie daar ter plaatse.Dat wat betreft de rooilijn.Maar dat is het enige niet.Die rooilijn is één punt maar dat is niet het enige. Een belangrijk punt is op de eerste plaats dat we bezig zijn met een industrieterrein aldaar. De leden van de kommissie Ruimtelijke Ordening weten hoe dat er ongeveer uitziet.Die weten ook wat de problemen daar zijn.Zij kennen ook de fasering namelijk eerst de zuidzijde invullen, dan de oostzijde en dan de noordzijde. Zij weten ook waar een eventuele toegang tot het industrieterrein is geprojekteerd.Die toegang ligt in die omgeving. Een en ander is echter nog niet exact vastgesteld. Maar het ligt in die omgeving. Dus als men thans toestemming verleend dan wordt dat eventueel geblokkeerd.dat is een slechte zaak.Dat moet je op dit moment open houden. Dat wat dat betreft. Verder speelt daar de rekonstruktie van de Schans- baan. Ook daar is grond voor nodig. Ook dat moeten we niet blokkeren door thans met een artikel-19-procedure daar een bouwvergunning te verlenen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 84