-11-
Ik heb er wel een opmerking over,maar die kan ik misschien ook wel
plaatsen in mijn verhaal. Meneer Mouws heeft als eerste opgemerkt dat
de slotwijziging laat en inderdaad erg laat bij de raad is gekomen. Dat
is een terechte opmerking. Ik zit hier niet zozeer om me daar voor te
excuseren,maar ik vind toch dat er redenen zijn om dit als zodanig toch
even naar voren te brengen.Het is zo dat we het afgelopen jaar een erg
grote druk op het gemeentelijk apparaat gekend hebben. We zijn volop
bezig geweest met een projekt automatisering,we hebben de begroting om
moeten zetten. In de kommissie Financiën heb ik een paar keer gezegd,
hou er rekening mee dat alles niet helemaal op tijd zal lukken, we
doen ons best. Alle ambtenaren die daarbij betrokken zijn, die zetten
zich voor meer dan 100% in. Ik denk dat dat toch wel eens een keer
benadrukt mag worden. In de slotwijziging is door het kollege naar
voren gebracht dat er nog steeds inderdaad een paar vakatures op
gevuld moeten worden. We hebben er met de raad al een paar keer over
gesproken, dat dat in een latere fase inderdaad gebeurd. Die mensen heb
je op het moment niet en die mis je misschien op plaatsen waar je
ze op dit moment erg goed zou kunnen gebruiken. Maar het wachten is op
het totale organisatieplaatje. Daar zal de burgemeester denk ik zo direkt
ook nog wel even op ingaan, maar dat zijn wel de oorzaken die er toe
leiden dat de slotwijziging in elk geval laat aan de raadsleden
aangeboden is. Hij heeft een aantal posten aangeroerd waarbij hij zegt
daar erg veel waardering voor te hebben.Ik vind dat dat terecht is.
Natuurlijk, ook wij hebben te maken met bepaalde voorschriften die
bij een begroting aan de orde komen. Zo is het zo bijvoorbeeld met de
renteberekening in de begroting. Van een bepaald jaar moet je bij
voorbeeld je financieringstekort wat je hebt als gevolg van die
begroting,de rentelasten volledig ramen in die begroting.Als je
daar dan inderdaad goed op let en je probeert daar de zaken niet al te
hoog op te laten lopen qua debetstanden bij de bank, dan zijn daar
wellicht wat centen te verdienen.Ik vind dat dat de afdeling Financiën
erg goed bewaakt en vandaar dat die rente als zodanig ook meevalt.Dat
is natuurlijk wel een gevolg van het feit dat die rente zich op een la
ger niveau is gaan bewegen,althans de rente op de kortlopende leningen
op een lager niveau beweegt dan destijds bij de begroting veronder
steld werd. Ook dat is een positieve invloed die daar vanuit gaat. De
representatiekosten, daar heeft U van gezegd,dat is inderdaad natuur
lijk beter te begroten. Ik denk dat daar een stuk waarheid inzit,alhoe
wel ook sprake is van kontinuïteit.Je zou ook kunnen zeggen, we zetten
daar elk jaar een vaste post voor en die boek je dan maar over naar
het volgende dienstjaar. Ik denk dat dit dan de voorkeur geniet dan
die kosten sec in dat ene jaar te laten drukken, waardoor je misschien
zelf tot belastingverhogingen over zou gaan,omdat je heel veel
jubilea in dat jaar hebt. Ik denk dat dat niet zou moeten.Daar kun je
dus natuurlijk van alles van zeggen.Ik denk dat het wellicht goed is
om dat via de slotwijziging te blijven doen. Dat zijn incidentele
zaken, waarbij, als je over de begroting praat, dan praat je over
strukturele zaken, dat je daar toch voorzichtig mee moet zijn.Dat wil
ik er eigenlijk op zeggen.De reinigingsrechten is ook door de heer
van Eekelen naar voren gebracht. Dat kan dan in één keer.Het is zo dat
we inderdaad laat zijn met het opleggen van de aanslagen van de afval
stoffenheffing. Voor het eerste jaar 1984 hebben we daarmee te maken. Dat
heeft wat aanlooptijd gekost bij het bureau wat dat moet verwerken.dat
is het C.B.T..Daarnaast hebben we helaas ziekte gehad bij het perso
neel dat daar direkt bij betrokken is geweest. Die man is een aantal
maanden uit de roulatie geweest. We hebben toen als kollege overwogen,
wat je moet doen,moeten we extra personeel inzetten om dan die zaken
inderdaad snel rond te krijgen of moet je zeggen,laten we toch
maar even afwachten en een aantal maanden die lopen we dan in de ko
mende jaren wel in.