-7- Daar staat letterlijk "uit de gevoerde korrespondentie hebben wij ge- konstateerd dat het onderhoud van de boeiboorden van de beide scholen, alvorens deze werden overgedragen, niet overal voldoende is geweest". Met andere woorden daar staat letterlijk,wij hebben voordat de scholen overgedragen worden,dat was in het verleden onder de verantwoordelijk heid van de gemeente, zijn we niet voldoende onderhoud aan het ple gen geweest. Dan is het natuurlijk een beetje vervelend om te zeggen,wat was eerst, waar ligt de oorzaak om ze later terug te pakken. Of dit is niet zo juist gesteld of het heeft een andere oorzaak. Ik weet het niet, ik zou er direkt geen antwoord op weten. Het lid van den Bos-Beckmann:Wij hadden exact dezelfde vraag. Wethouder van der Weegen: Het is in een keer te beantwoorden.Het onder houd is,zoals het in dit stuk ook staat. Misschien had daar beter bij kunnen staan dat dat terugsloeg op de vorige zin, op de korrespondentie met de architekt. De architekt heeft in zijn brieven aangegeven dat in de eerste jaren van de school, met name in die jaren waarin er nog sprake was van verder uitbreiden en aanbouwen aan de school,dat er toen sprake is geweest van onvoldoende onderhoud.Het is terecht opgemerkt dat het onderhoud toen bij de gemeente was. De gemeente heeft daar des tijds ook in principe een vergoeding voor gereserveerd. Dus die heeft die vergoeding voor onderhoud in de eerste jaren niet uitbetaald aan de schoolbesturen, daar heeft ze zelf een reserve van opgebouwd. Toen de school overgedragen is aan beide schoolbesturen,is dus wel die volledige voorziening, dus die volledige reserve, ook mee overgedragen aan het schoolbestuurWat zegt nu de gemeente. Wij zullen het betalen behoudens hetgeen wat U gehad heeft. Dus ook over die eerste jaren heeft de gemeente het geld niet uitgegeven, maar heeft het overgedragen aan het school bestuur. Vandaar dat wij zeggen,dan moet je nu voor die tien jaar dat deeltje ook terug inleveren, omdat wij anders alles helemaal zouden moeten betalen en jullie in principe er de onderhoudsvergoeding voor gehad hebben. Dat is de achtergrond. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX ARTIKEL 72 DER LAGER ONDERWIJSWET 1920 VOOR DE AANSCHAF VAN EEN KOPIEERMACHINE T.B.V. G.L.O.-SCHOOL 'T CENTRUM (21E WIJZIGIGING BEGROTING 1985). Het lid MouwsEen korte opmerking. Het is natuurlijk aardig dat een school bestuur dit krijgt,alleen niet datgene wat ze vragen. Het gaat om een vrij gering bedrag. Het is 500,meer. Dan denk ik bij mezelf wel eens een keertje,ja we gaan weer op de stoel van het schoolbestuur zitten door het weer beter te weten. Dat vind ik eigenlijk een beetje ver velend. Het is jammer dat ze er niet even mee gewacht hebben,anders was het allemaal zonder onze rekening gekund. Ik vind dit beknibbelen op iets wat ze vragen. Een apparaat waarmee ze duidelijk zouden kunnen verklei nen en vergroten, heel specifiek gericht op dat basisonderwijs. Dat wordt allemaal gemotiveerd en dan beknibbelen we toch weer. De inspekteur gaat ook mee, maar dat hoeft natuurlijk helemaal geen norm te zijn. Wethouder van der Weegen: Het is zo dat ze de raad kenbaar kunnen maken dat ze voorkeur willen geven aan die andere machine. We hebben advies gevraagd aan de inspekteur. Dat heeft meneer Mouws net aangehaald. Die heeft ook als zodanig geadviseerd om die beperkte machine dan als zodanig in de financiering mee te nemen. Daar praten we natuurlijk hier over. Als het schoolbestuur vindt, in overleg met het schoolhoofd, om toch de andere aan te moeten schaffen,dan is het schoolbestuur daar natuurlijk vrij in. Wij bepalen niet welke machine er gekocht wordt. Wij bepalen tot hoe ver we in de financiering meegaan. Als de school andere bronnen vindt om de grotere machine, of de betere machine, of de meer gewenste machine te kopen,dan is ze daar vrij in om dat te doen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 65