-6- Dat wij geld geven voor de ondergrond van de weg die sterk wordt ver beterd in het belang ook van de land- en tuinbouw. Met welk recht zullen wij dan in de toekomst kunnen voorkomen dat bij toekomstige eigenaren waarbij wij een verbetering willen toepassen aan het trottoir of vul maar in, dat deze mensen ook zeggen, wij willen bij het afstoten van deze grond ook een geldelijke vergoeding. Wethouder van der Weegen: Ja meneer Graafmans, inderdaad heb ik in die vergadering toegezegd dat we zo snel mogelijk,zodra we definitieve cij fers hadden daar de raad en ook de kommissie Financiën eventueel mee zouden konfronteren.Het is zo dat er een aantal zaken die niet voor zien waren zich nu duidelijk geopenbaard hebben. Het is niet zo dat het totale plaatje als zodanig afgerond is en dan met name het financiële plaatje. Er zijn nog steeds zaken die niet helemaal duidelijk zijn. Er zijn meevallertjes en er zijn ook tegenvallertjes in de uitvoering. Ik moet U nogmaals zeggen, op dit moment is het niet definitief bekend wat die overschrijding is. Daarnaast, ik denk dat ik dat toen ook in die vergadering gezegd heb, dat er ook nog een relatie is wat dat aangaat met de provincie. Zoals U weet hebben wij als gemeente Halsteren met Bergen op Zoom en de provincie een konvenant gemaakt waarbij een bepaald principe is opgenomen met betrekking tot de financiering van de wegen die daar staan.Dat is neergelegd in de woorden dat er door alle partijen naar gestreefd zal worden om minimaal,50% van de kosten subsidiabel te maken. U begrijpt ook, dat als wij met een overschrijding zitten en zodra die definitief bekend is,dat we dan ook daar mee richting Den Bosch zullen togen om te kijken of we daar in elk geval 50% vergoeding in kunnen krijgen,zoals wij met de provincie in principe afgesproken hebben. Dat speelt daar nog een belangrijke rol in. Nogmaals ik zeg U toe, zodra wij definitieve cij fers hebben,-en die heb ik op dit moment niet definitiever dan toen-,dan komen we daarop terug. Ik heb dat dacht ik ook in de laatste kommissie Financiën toegezegd, toen de huidige grondaankoop als zodanig aan de orde was Meneer Roosenboom zegt, het is een goede gewoonte om grond oi onder grond van wegen of die gebruikt voor trottoiraanleg, om niet over te dragen aan de gemeente. Ik denk dat er inderdaad wat voor te zeggen is en dat er een goede beleidslijn is. Er zijn natuurlijk wel voorbeel den waarin dat al eerder losgelaten is. Ik vind wel dat het dan inderdaad incidenten moeten zijn of er moeten aanwijsbare redenen zijn. Ik denk dat er in dit geval een wezenlijk aanwijsbare reden is. Het is namelijk zo dat de weg die er ligt, als zodanig het recht op ge vestigd is om die gasleiding er in te hebben. Dat heeft natuurlijk een waarde voor een polderbestuur. Die hebben er in toegestemd om daar die gasleiding in te leggen. Op dat moment is die weg voor het polder bestuur wat waard geworden,namelijk de vergoeding die men daar voor krijgt. Een deel van die vergoeding die men daar voor kreeg wende men aan voor andere doeleinden in het totale poldergebied. Het is dat deel waarvan door het polderbestuur gezegd is, dat zouden wij graag afgekocht willen zien. Dat deel is ook gekapitaliseerd en dat is ook het bedrag wat hier voorgesteld wordt. Ik zeg nogmaals dat er hier wezenlijk een waarde aan de weg toe te kennen was, ook voor het polder bestuur. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van bur gemeester en wethouders. 6. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET INZAKE ONDERHOUD K.0./G.L.0.-SCHOLEN DE BIEZENHOF EN RODE SCHOÜW~~~ (12E WIJZIGING BEGROTING 1985). Het lid Mouws: Wij zijn het in grote lijnen eens,alleen hoe vertaalt U het schrijven in de derde alinea?

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 64