-6-
Dat wij geld geven voor de ondergrond van de weg die sterk wordt ver
beterd in het belang ook van de land- en tuinbouw. Met welk recht zullen
wij dan in de toekomst kunnen voorkomen dat bij toekomstige eigenaren
waarbij wij een verbetering willen toepassen aan het trottoir of
vul maar in, dat deze mensen ook zeggen, wij willen bij het afstoten van
deze grond ook een geldelijke vergoeding.
Wethouder van der Weegen: Ja meneer Graafmans, inderdaad heb ik in die
vergadering toegezegd dat we zo snel mogelijk,zodra we definitieve cij
fers hadden daar de raad en ook de kommissie Financiën eventueel mee
zouden konfronteren.Het is zo dat er een aantal zaken die niet voor
zien waren zich nu duidelijk geopenbaard hebben. Het is niet zo dat het
totale plaatje als zodanig afgerond is en dan met name het financiële
plaatje. Er zijn nog steeds zaken die niet helemaal duidelijk zijn.
Er zijn meevallertjes en er zijn ook tegenvallertjes in de uitvoering.
Ik moet U nogmaals zeggen, op dit moment is het niet definitief bekend
wat die overschrijding is.
Daarnaast, ik denk dat ik dat toen ook in die vergadering gezegd heb,
dat er ook nog een relatie is wat dat aangaat met de provincie. Zoals
U weet hebben wij als gemeente Halsteren met Bergen op Zoom en de provincie
een konvenant gemaakt waarbij een bepaald principe is opgenomen met
betrekking tot de financiering van de wegen die daar staan.Dat is
neergelegd in de woorden dat er door alle partijen naar gestreefd zal
worden om minimaal,50% van de kosten subsidiabel te maken. U begrijpt
ook, dat als wij met een overschrijding zitten en zodra die definitief
bekend is,dat we dan ook daar mee richting Den Bosch zullen togen om
te kijken of we daar in elk geval 50% vergoeding in kunnen krijgen,zoals
wij met de provincie in principe afgesproken hebben. Dat speelt daar nog
een belangrijke rol in. Nogmaals ik zeg U toe, zodra wij definitieve cij
fers hebben,-en die heb ik op dit moment niet definitiever dan toen-,dan
komen we daarop terug. Ik heb dat dacht ik ook in de laatste kommissie
Financiën toegezegd, toen de huidige grondaankoop als zodanig aan de orde was
Meneer Roosenboom zegt, het is een goede gewoonte om grond oi onder
grond van wegen of die gebruikt voor trottoiraanleg, om niet over te
dragen aan de gemeente. Ik denk dat er inderdaad wat voor te zeggen
is en dat er een goede beleidslijn is. Er zijn natuurlijk wel voorbeel
den waarin dat al eerder losgelaten is. Ik vind wel dat het dan
inderdaad incidenten moeten zijn of er moeten aanwijsbare redenen
zijn. Ik denk dat er in dit geval een wezenlijk aanwijsbare reden is.
Het is namelijk zo dat de weg die er ligt, als zodanig het recht op ge
vestigd is om die gasleiding er in te hebben. Dat heeft natuurlijk een
waarde voor een polderbestuur. Die hebben er in toegestemd om daar die
gasleiding in te leggen. Op dat moment is die weg voor het polder
bestuur wat waard geworden,namelijk de vergoeding die men daar
voor krijgt. Een deel van die vergoeding die men daar voor kreeg wende
men aan voor andere doeleinden in het totale poldergebied. Het is dat
deel waarvan door het polderbestuur gezegd is, dat zouden wij graag
afgekocht willen zien. Dat deel is ook gekapitaliseerd en dat is
ook het bedrag wat hier voorgesteld wordt. Ik zeg nogmaals dat er hier
wezenlijk een waarde aan de weg toe te kennen was, ook voor het polder
bestuur.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van bur
gemeester en wethouders.
6. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET INZAKE
ONDERHOUD K.0./G.L.0.-SCHOLEN DE BIEZENHOF EN RODE SCHOÜW~~~
(12E WIJZIGING BEGROTING 1985).
Het lid Mouws: Wij zijn het in grote lijnen eens,alleen hoe vertaalt U
het schrijven in de derde alinea?