-18- De voorzitter: De heer Graafmans vraagt waarom het stuk zo lang is blijven liggen. Het ging om het volgende. Wij hadden wat moeite met de aanvraag en wisten niet goed hoe we daar tegenover moesten staan.Enerzijds stonden we bijzonder sympathiek tegenover de leerlingenbouwplaats,het opleiden van leerlingen in de bouw. Dat is erg belangrijk. Dus daar zeg je in principe eigenlijk zonder verder na te denken al ja tegen.Maar dan komen er toch daarna gelijktijdig een aantal vragen.De vraag van bijvoorbeeld is dat een taak voor de lokale overheid. Er zijn natuurlijk bij veel meer vakgebieden leerlingen die opgeleid moeten worden dan alleen in de bouw. Is dit wel een taak van de lokale overheid om daar een bijdrage aan te leveren? Men kan dan ook met een accoun tantsopleiding of een opleiding in de textiel of in de leer looierij bij de lokale overheid komen om daaraan bij te dragen. Wij wilden daar wat voorzichtig mee zijn.Daarom toen wij hoor den dat er een bijeenkomst zou zijn op het gewest,omdat veel gemeenten er moeite mee hadden hebben wij eerst die bijeenkomst afgewacht .Men wilde daar eerst goed over geïnformeerd worden. Wij en meerderen hadden er moeite mee,ofschoon iedereen er sympathiek tegenover stond.Dat was het punt.Daarom hebben wij dat bewust afgewacht.U kunt ons dat kwalijk nemen dat we er niet meteen mee naar de raad zijn gegaan. U kunt ons dat kwalijk nemen,maar dat is in elk geval de reden. Als U zegt er zijn portefeuillehouders niet geweest,neen,inder daad,niet allemaal.Dat wil niet zeggen dat die portefeuillehou ders zich voor die tijd niet hebben laten informeren door die desbetreffende mensen en dat ze ook na die tijd niet nog informatie, die ze gemist hebben, meegenomen hebben. Er kunnen soms redenen zijn om een bijeenkomst te verlatenomdat hij of zij andere verplichtingen heeft.Die afweging moet men soms maken omdat er soms vergaderingen gelijktijdig worden ge houden. Daarom vind ik dat U wat voorzichtig moet zijn met het plaatsen van dat soort opmerkingenU moet dan in elk geval eerst informeren wat de reden is,dat men maar gedeeltelijk zo'n vergadering bijwoont. De informatie is in elk geval geheel naar ons toegekomen. Toen werd dezelfde vraag die wij haddeneigenlijk ook al beantwoord door het F.N.V. en C.N.V.,want die stonden er ook zeer twijfelachtig tegenover met dezelfde argumentatie die de heer Mouws ook heeft aangevoerd.Anderzijds staan we er toch sympathiek tegenover en daarom dat wij zeggen een bepaald bedrag,akkoord,juist omdat we er sympathiek tegenover staan. We zeggen nu dat moeten we toch maar doen. We willen niet geheel aan de kantlijn blijven staan. Er zijn meer gemeenten die dit doen,overigens niet allemaal.Daar hoeven we ons echter niet aan te spiegelenInzicht in hun begrotingenhoe dat verder gaat, hebben we ook niet.Er staan wat inkomsten aan de ontvangstzijde waarvan nog niet vastgesteld is hoe groot die zullen zijn.Dat v/as ook nog niet mogelijk. Dat kan men pas later bepalen.Of men v/el of niet uitkomt (financieel) dat is op dit moment niet vast te stellen.Men heeft bij voorbaat alvast een beroep gedaan op de lokale overheid. Op zich neem ik hen dat niet kwalijk,want het is toch een stuk risiko dat men als ondernemer op dat moment neemt. Dat is duidelijk.Maar dat komt in ondernemersland meer voor.Dat zijn zo de argumenten waarom we tot dit voorstel zijn gekomen.U kunt er anders over denken.Zo is het natuurlijk wel. Voorts hebt U de argumentatie gehoord waarom het nu pas is aangebodenakkoord,excuus daarvoor. Het is te Iaat,dat vind ik ook,maar er zijn wel redenen voor aan te voeren. -19- Wethouder Van der Weegen: Mag ik nog een punt aan meneer Roosenboom toevoegen. Hij heeft ook nog aangehaald,Bergen op Zoom heeft veel meer gedaan en daar heb ik nog niets op gezegd.Ik denk dat de konstatering die hij doet,dat die heel terecht is. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat Bergen op Zoom voor het gebouw v/at daar staat, voor een aantal jaren waarschijnlijk een heel aantrekkelijke huurder teruggevonden heeft. Ik denk dat de opmerking van"Bergen op Zoom heeft veel meer gedaan",dat die niet zo maar zonder meer te plaatsen is.Ik denk dat je dat ook zou kunnen zien in relatie tot het krijgen van een goede huurder. Of je dan inderdaad veel meer gedaan hebt, daar kunnen we met elkaar van mening over verschillen. Het lid Roosenboom:Ik wil even op een paar zaken ingaan. Als meneer Mouws gelijk zou hebben.dat als wij gaan subsidiërenhet rijk daarop zou korten, dan zou die stichting mij niet op haar pad vinden. Dat is iets wat ik zeer zeker niet wil. U kunt natuurlijk bij het toekennen van de subsidie duidelijke af spraken maken dat, als wij subsidiëren en het Rijk gaat korten, dat dan heel die subsidie niet doorgaat.Dat is maar net hoe je dat van te voren afspreekt. Een andere zaak is dat al vele jaren geleden is besloten,dat ligt ook in de notulen vast, dat ingekomen brieven altijd bij de raad ter inzage v/orden gelegd.Het kan zijn dat het kollege geen passend advies heeft, dan zal dat er bij vermeld moeten worden, maar in principe is toen heel uitdrukkelijk gesteld dat brieven die binnen de ge stelde termijn binnenkomen ten alle tijden als ingekomen stuk op de agenda worden geplaatst. Misschien is dat goed om dat een keer te herhalen, omdat je dat natuurlijk in deze toestand niet mee maakt. Wethouder van der Weegen zegt, de groepering Leefbaarheid Halsteren-Lepelstraat heeft geadviseerd.Hij trekt nogal een hoop dingen uit zijn verband. Ik konstateer ook wel dat er binnen de coalitie vragen worden gesteld. Beperkt wordt daar allervriendelijkst op geantwoord.Schijnbaar roept dat altijd stekeltjes op,maar ik heb vandaag geen zin om daar diep op in te gaan. Ik wil wel iets zeggen over de behandeling in de kommissie. In eerste instantie heb ik mijn spijt be tuigd dat niet alle gemeenten positief meededen en toen heb ik daar uitdrukkelijk gesuggereerdals nu alle gemeenten bijvoor beeld 10 cent per inwoner geven,dan zou je v/aarschijnlijk niet dat hoge bedrag hoeven te geven.Dan zou de ene gemeente wel aan dat bedrag voldoen en de andere gemeente doet niet mee. Dat v/as in eerste instantieLater bleek dat binnen de kommissie veel meer adhesie was en ik heb me toen zeer zeker ook ge schaard bij de meerderheid en ook achter het totale bedrag. Overigens,en dat zeg ik uitdrukkelijk,en dat mag dan wethouder van der Weegen meenemen,-ik neem aan dat wethouder van der Weegen dit nog mag meenemen,die maanden dat hij nog wethouder is,~ maar tegen die tijd bekijken we dat nog.de Groepering Leefbaarheid Halsteren-Lepelstraat adviseert nooit in de kommissie.Ik zit daar op persoonlijke titel en de Groepering Leefbaarheid Halsteren-Lepelstraat die beslist dinsdags in onze fraktievergaaering.Dat mocht U toch wel duidelijk zijn meneer de voorzitter.Dat ik niet het recht heb om namens de groepering in de kommissie zaken te adviseren die bindend zijn.Ik kan alleen mijn persoonlijke gedachten daar lanceren en de groepering die maakt uit wat hier de fraktie moet besluiten. Zo simpel is dat. Wij hebben een zeer democratische groepering.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 49