-42- drijven zaten en betrekkelijk weinig regiobedrijven. We heb ben daar zwaar getild aan het regiogebeuren en hebben daar namen genoemd waarvan wij vinden dat die onderzocht moeten worden. Aan de mensen die dat gaan maken, moet je een aan tal eisen stellen. Ten eerste moeten ze de kennis en de body- in huis hebben. Ten tweede, wat wij heel zwaar mee wegen, moet het zo mogelijk een regiogebeuren zijn. Ten derde moet er in de totale zaak een goede konkurrentieverhouding zitten. Dat zijn de hoofdpunten. Wij hebben nu op het ogenblik, in wat wij nu voorstellen, twee zaken uit de direkte regio, waar bij mensen hier uit Halsteren werken. En we hebben er één bui tenstaander bij. Ik denk dat dat een hele goede opzet is. Er is nooit een andere suggestie 'geweest, zowel niet in de be geleidingskommissie, als in de kommissie Nieuwbouwplannen. Ik denk dat het een goed voorstel is zoals het hier ter tafel ligt. Spijtig voor de zaken die je dan niet kunt realiseren. Wethouder van der Weegen: Een paar zaken. Meneer Roosenboom heeft het bankgebouw nog even aangehaald. De burgemeester heeft daar ook al van gezegd dat het van het begin af aan duidelijk is geweest dat dat een dekkingsmiddel was voor een deel van de totale investering die gepleegd zou moeten worden. Vandaar dat in dit voorstel ook als zodanig uit voortgevloeid is dat in principe tot verkoop van het gebouw wordt overgegaan. Overigens is het natuurlijk in de raad zo dat in het kader van dekkingsmiddelen, de huidige waarde be langrijker is dan de waarde die in het verleden voor het gebouw is betaald. Hij heeft het ook gehad over het besteden van een totaal krediet of het teruggeven aan de burgers. Dat aspekt hoort er toch duidelijk bij. Je kunt dat in elk geval gebruiken om lasten te verlichten. Dus dan geeft je dat, in partjes waarschijnlijk, terug aan de burgers. Het is na tuurlijk duidelijk dat je voor de burgers een hele hoop zaken kunt doen. Je kunt dat inderdaad voor lastenverlichting ge bruiken. Je kunt het in een prestatie, die je misschien niet helemaal in geld uit kunt drukken, ten goede van de burgers laten komen. Je kunt het ook gedeeltelijk in geld doen of in geld waardeerbaar of andere wijzen. Ik denk dat van het laat ste hier sprake is. Dat je in elk geval een stuk betere ser vice en een stuk betere duidelijkheid bezorgt aan de inwoners van Halsteren. Dat is dan het stuk wat je misschien niet direkt om kunt rekenen in geld. Daarnaast ga je in elk ge val een stuk betere huisvesting kreëeren voor het ambtenaren apparaat, waardoor die optimaler met elkaar kan funktioneren, waardoor je doelmatiger kunt zijn en waardoor je misschien iets met kostenvermindering kunt bereiken. Meneer van Eekelen heeft gewaarschuwd om het totale krediet niet te overschrij den. Ook het kollege gaat er vanuit dat het totale krediet wat gevoteerd wordt, voldoende moet zijn om dit projekt te kunnen realiseren. De heer Priems heeft dat laatste ook ge zegd. Nogmaals, daar geldt ook datzelfde antwoord voor. Het lid Roosenboom: Toch nog eventjes terugkomende op het geen U naar aanleiding van mijn opmerking hebt gezegd. We hebben, naar onze begrippen, toch altijd wel goede ar gumenten gebruikt om niet zo'n duur administratiegebouw te bouwen. Het belangrijkste argument was dat huize de Beek voor ons een geschikte ruimte zou zijn, nu en ook in de toekomst, voor de afdeling Sociale Zaken. Daarnaast heb ik die bijver schijnselen genoemd. U legt het accent eigenlijk op die bij-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 82