-42-
drijven zaten en betrekkelijk weinig regiobedrijven. We heb
ben daar zwaar getild aan het regiogebeuren en hebben daar
namen genoemd waarvan wij vinden dat die onderzocht moeten
worden. Aan de mensen die dat gaan maken, moet je een aan
tal eisen stellen. Ten eerste moeten ze de kennis en de body-
in huis hebben. Ten tweede, wat wij heel zwaar mee wegen,
moet het zo mogelijk een regiogebeuren zijn. Ten derde moet
er in de totale zaak een goede konkurrentieverhouding zitten.
Dat zijn de hoofdpunten. Wij hebben nu op het ogenblik, in
wat wij nu voorstellen, twee zaken uit de direkte regio, waar
bij mensen hier uit Halsteren werken. En we hebben er één bui
tenstaander bij. Ik denk dat dat een hele goede opzet is.
Er is nooit een andere suggestie 'geweest, zowel niet in de be
geleidingskommissie, als in de kommissie Nieuwbouwplannen.
Ik denk dat het een goed voorstel is zoals het hier ter tafel
ligt. Spijtig voor de zaken die je dan niet kunt realiseren.
Wethouder van der Weegen: Een paar zaken. Meneer Roosenboom
heeft het bankgebouw nog even aangehaald. De burgemeester
heeft daar ook al van gezegd dat het van het begin af
aan duidelijk is geweest dat dat een dekkingsmiddel was voor
een deel van de totale investering die gepleegd zou moeten
worden. Vandaar dat in dit voorstel ook als zodanig uit
voortgevloeid is dat in principe tot verkoop van het gebouw
wordt overgegaan. Overigens is het natuurlijk in de raad zo
dat in het kader van dekkingsmiddelen, de huidige waarde be
langrijker is dan de waarde die in het verleden voor het
gebouw is betaald. Hij heeft het ook gehad over het besteden
van een totaal krediet of het teruggeven aan de burgers.
Dat aspekt hoort er toch duidelijk bij. Je kunt dat in elk
geval gebruiken om lasten te verlichten. Dus dan geeft je dat,
in partjes waarschijnlijk, terug aan de burgers. Het is na
tuurlijk duidelijk dat je voor de burgers een hele hoop zaken
kunt doen. Je kunt dat inderdaad voor lastenverlichting ge
bruiken. Je kunt het in een prestatie, die je misschien niet
helemaal in geld uit kunt drukken, ten goede van de burgers
laten komen. Je kunt het ook gedeeltelijk in geld doen of in
geld waardeerbaar of andere wijzen. Ik denk dat van het laat
ste hier sprake is. Dat je in elk geval een stuk betere ser
vice en een stuk betere duidelijkheid bezorgt aan de inwoners
van Halsteren. Dat is dan het stuk wat je misschien niet
direkt om kunt rekenen in geld. Daarnaast ga je in elk ge
val een stuk betere huisvesting kreëeren voor het ambtenaren
apparaat, waardoor die optimaler met elkaar kan funktioneren,
waardoor je doelmatiger kunt zijn en waardoor je misschien
iets met kostenvermindering kunt bereiken. Meneer van Eekelen
heeft gewaarschuwd om het totale krediet niet te overschrij
den. Ook het kollege gaat er vanuit dat het totale krediet
wat gevoteerd wordt, voldoende moet zijn om dit projekt te
kunnen realiseren. De heer Priems heeft dat laatste ook ge
zegd. Nogmaals, daar geldt ook datzelfde antwoord voor.
Het lid Roosenboom: Toch nog eventjes terugkomende op het
geen U naar aanleiding van mijn opmerking hebt gezegd.
We hebben, naar onze begrippen, toch altijd wel goede ar
gumenten gebruikt om niet zo'n duur administratiegebouw te
bouwen. Het belangrijkste argument was dat huize de Beek voor
ons een geschikte ruimte zou zijn, nu en ook in de toekomst,
voor de afdeling Sociale Zaken. Daarnaast heb ik die bijver
schijnselen genoemd. U legt het accent eigenlijk op die bij-