Of zij alle wel funktioneren tot tevredenheid van de burgerijdie tenslotte toch ook het gelag moeten betalen, mag zeker wel ten aan zien van bepaalde regelingen zeer wel in twijfel worden getrokken. Het in Uw nota gestelde bij punt 4 onder dit thema "Het bevorderen van Openheid en Openbaarheid" in dit scala van huidige en op stapel staande regelingen is ons inziens bittere noodzaak. De burgers mogen, moeten en behoren te weten wat de strekking, de bedoeling en de taakstelling is van een bepaalde regeling. Hij moet ook weten, waar hij zich kan en moet vervoegen bij even tuele calamiteiten. Het zijn tenslotte de burgers die betalen. Met betrekking tot de opheffing van de schooljeugd-tandverzorging per 1 augustus 1985 zijn wij van mening, dat zulks voor bepaalde groepen uit onze samenleving een slechte zaak is. Wij pleiten er dan ook voor om serieus te bekijken of periodieke controle wel uitvoerbaar is met medewerking en inzet van de plaatse lijk gevestigde tandartsen. Of het veelvuldig overleg met de buurgemeente Bergen op Zoom zijn vruchten, zoet of zuur, heeft afgeworpen, daar zal naar onze mening zeer verschillend over worden gedacht. Dat met name de verkeerssituatie op de Halsterseweg verre van ideaal is, is maar al te goed bekend. Leefbaarheid heeft dienaangaande afgelopen zomer gevraagd met Ber gen op Zoom in overleg te treden om terwille van de honderden fietsen de kinderen iets te doen voor hun bescherming. Wel is ter ontlasting van de Halsterseweg een overeenkomst tussen Halsteren - Bergen op Zoom en de provincie tot stand gekomen tot aan leg van een nieuwe Noord-Zuid verbinding via de Nieuw Beijmoerseweg. Wij zien het meer als expansiedrift van Bergen op Zoom, dan als het leveren van een werkelijke bijdrage in de oplossing van de verkeers problematiek Halsterseweg. De werkelijke oplossing van het probleem is ons inziens de Zoomweg, zijnde de aansluiting tussen Dassenberg, Steenbergen en Wouwse Tol, Bergen op Zoom. Naar onze mening wordt en werd door het Rijk en Provincie hierover veel geschreven en gepraat, evenwel tot dusverre zonder tastbaar resultaat Dat neemt niet weg, dat ook Leefbaarheid meent, dat voor het knellen de probleem Halsterseweg een oplossing gevonden moet worden, maar dat de kosten gedragen dienen te worden door Provincie en het Rijk maar niet door Halsteren en Bergen op Zoom. Het is tenslotte een verkeersader, die mede de verbinding vormt tus sen Antwerpen en Rotterdam. Een bijkomend bezwaar van Leefbaarheid betreft het tracé van de weg door de groensingel, een strook welke destijds in bestuurlijk overleg met Bergen op Zoom is afgedongen ter bescherming van ons eigen gebied In het bezwaarschrift van de milieugroep De Generaal tegen dat ge deelte van de Beymoerseweg kan Leefbaarheid zich goed vinden. Een andere kwestie, uitvloeisel van de Randwegen-problematiek, is het feit, dat Buurtschappen van hun gemeente worden afgesneden en dus zogenaamde grenskorrekties aktueel zullen gaan worden. Wij hechten er aan reeds nu al vast te stellen, dat als ooit van grenskorrektie gesproken gaat worden, dat zulks in eerlijk en open overleg met de bewoners van de Steenovenweg en het Koepeltje gaat gebeuren. Nog een kwestie inherent aan de geplande Randweg Noord, als deze ooit gerealiseerd gaat worden, zullen tenminste 2 inwoners met hun op stallen moeten verdwijnen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 7