1
-24-
welke onderdelen van deze begroting en wij het niet eens zijn
Wij zijn slecht gehonoreerd in onze wensen. Dat is dan ook
onze aanleiding daartoe. Overigens moet ik ook er volledig
heidshalve bij zeggen dat wij ook een hoop goede elementen
in de begroting hebben geconstateerd.
Maar toch zitten daar zaken in waar wij het niet mee eens
zijn. Vandaar dat we dan ook op grond daarvan stemming
vragen omtrent de vaststelling van de begroting Algemene
Dienst. Ik kan al die zaken nog wel een keer opnieuw de
revue laten passeren, maar ik denk dat het, in verband
met de lengte van de vergadering, beter is om dat nu
achterwege te laten.
Het lid van Eekelen: Omdat twee vorige sprekers ingegaan
zijn op het levensbeschouwelijk onderwijs willen wij daar
ook onze mening over geven. Wij vinden het een goede zaak
dat dat nog steeds bestaat. Ik denk dat er een bepaalde
misvatting heerst wat er eigenlijk met levensbeschouwelijk
onderwijs bedoeld wordt. Wij hebben eigenlijk drie stro
mingen in deze gemeente. De Biezenhof waarvan je kunt zeg
gen dat die op humanistische grondslag iemand aan kunnen
trekken om ze te begeleiden. We hebben een katholieke stich
ting die iemand aan kan trekken en we hebben een christelij
ke school. Het is ieder vrij om van de subsidie gebruik te
maken. Bij het katholiek onderwijs maakt men daar wel ge
bruik van. Bij ons weten is dat in ieder geval ook bij het
protestant-christelijk onderwijs. Waar wordt die subsidie
nu voor gegeven. Het is om de leraren te begeleiden bij
het opstellen van projekten voor de kinderen. Vroeger
was dat de pastoor. Die kwam even vertellen hoe dat het
moest, of hij stuurde zijn kapelaan. Die kwam drie keer
per week of zo. Nu is dat iets anders. Nu komt er een
theoloog of zo iemand, die geeft de onderwijzers na school
tijd of op een vrije middag bepaalde instrukties. Het is
voor de leraren een ondersteuning. Ik vind, zoals ook de
heer Mouws verwoord heeft gewoonweg op maatschappelijk vlak
een goede zaak, dat men de leerlingen iets probeert bij
te brengen. Het is een goed pakket en door mensen die des
kundig zijn. Als voorbeeld, dat men op een lagere school
praat over kruisraketten ja of neen. Dat soort zaken daar
heeft ook levensbeschouwing mee te maken. Ik zeg niet
dat die kinderen dat uitmaken, maar het is wel goed dat
er planmatig iets zinnigs over gezegd wordt. Wij zullen
dan ook zonder meer voor het levensbeschouwelijk onderwijs
stemmen. Dan nog iets. Dat zit ook in de beheersbegroting,
de hondenbelasting. Dat is ook altijd een terugkomende
opbrengst in de begroting. Gezien de meningen bij onze
achterban, zijn wij als Werknemerspartij van mening, dat
nog slechts een kleine meerderheid er voor is om de hon
denbelasting in stand te houden. Wij zeggen U toe, in
Halsteren een onderzoek te zullen verrichten onder de
bevolking, of die hondenbelasting nu afgeschaft dient te
worden of niet. Wij hebben mensen in onze fraktie die dui
delijk hondenliefhebber zijn en die zeggen dat het geen
rechtvaardige belasting is. Die zou je niet moeten heffen.
Anderen die geen hond hebben die zeggen, voor ons hoeft
het niet. Dus het loopt door elkaar. Het is niet zo auto
matisch dat iemand die een hond heeft, zegt die vijf tientjes