1 -24- welke onderdelen van deze begroting en wij het niet eens zijn Wij zijn slecht gehonoreerd in onze wensen. Dat is dan ook onze aanleiding daartoe. Overigens moet ik ook er volledig heidshalve bij zeggen dat wij ook een hoop goede elementen in de begroting hebben geconstateerd. Maar toch zitten daar zaken in waar wij het niet mee eens zijn. Vandaar dat we dan ook op grond daarvan stemming vragen omtrent de vaststelling van de begroting Algemene Dienst. Ik kan al die zaken nog wel een keer opnieuw de revue laten passeren, maar ik denk dat het, in verband met de lengte van de vergadering, beter is om dat nu achterwege te laten. Het lid van Eekelen: Omdat twee vorige sprekers ingegaan zijn op het levensbeschouwelijk onderwijs willen wij daar ook onze mening over geven. Wij vinden het een goede zaak dat dat nog steeds bestaat. Ik denk dat er een bepaalde misvatting heerst wat er eigenlijk met levensbeschouwelijk onderwijs bedoeld wordt. Wij hebben eigenlijk drie stro mingen in deze gemeente. De Biezenhof waarvan je kunt zeg gen dat die op humanistische grondslag iemand aan kunnen trekken om ze te begeleiden. We hebben een katholieke stich ting die iemand aan kan trekken en we hebben een christelij ke school. Het is ieder vrij om van de subsidie gebruik te maken. Bij het katholiek onderwijs maakt men daar wel ge bruik van. Bij ons weten is dat in ieder geval ook bij het protestant-christelijk onderwijs. Waar wordt die subsidie nu voor gegeven. Het is om de leraren te begeleiden bij het opstellen van projekten voor de kinderen. Vroeger was dat de pastoor. Die kwam even vertellen hoe dat het moest, of hij stuurde zijn kapelaan. Die kwam drie keer per week of zo. Nu is dat iets anders. Nu komt er een theoloog of zo iemand, die geeft de onderwijzers na school tijd of op een vrije middag bepaalde instrukties. Het is voor de leraren een ondersteuning. Ik vind, zoals ook de heer Mouws verwoord heeft gewoonweg op maatschappelijk vlak een goede zaak, dat men de leerlingen iets probeert bij te brengen. Het is een goed pakket en door mensen die des kundig zijn. Als voorbeeld, dat men op een lagere school praat over kruisraketten ja of neen. Dat soort zaken daar heeft ook levensbeschouwing mee te maken. Ik zeg niet dat die kinderen dat uitmaken, maar het is wel goed dat er planmatig iets zinnigs over gezegd wordt. Wij zullen dan ook zonder meer voor het levensbeschouwelijk onderwijs stemmen. Dan nog iets. Dat zit ook in de beheersbegroting, de hondenbelasting. Dat is ook altijd een terugkomende opbrengst in de begroting. Gezien de meningen bij onze achterban, zijn wij als Werknemerspartij van mening, dat nog slechts een kleine meerderheid er voor is om de hon denbelasting in stand te houden. Wij zeggen U toe, in Halsteren een onderzoek te zullen verrichten onder de bevolking, of die hondenbelasting nu afgeschaft dient te worden of niet. Wij hebben mensen in onze fraktie die dui delijk hondenliefhebber zijn en die zeggen dat het geen rechtvaardige belasting is. Die zou je niet moeten heffen. Anderen die geen hond hebben die zeggen, voor ons hoeft het niet. Dus het loopt door elkaar. Het is niet zo auto matisch dat iemand die een hond heeft, zegt die vijf tientjes

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 64