-16- het een vraag om één fraktie en dan wordt die specifieke vraag ook sec behandeld. Zijn er meer frakties die die zelfde vraag hebben gesteld dan wordt dat in één keer beant woord. Ik denk dat het ook gebruikelijk is, dat het zo ge beurt. U treedt op als raad, en als raad krijgt U een ant woord. Worden er dus meerdere vragen gesteld over hetzelf de onderwerp, die dezelfde strekking hebben, dan wordt dat gezamenlijk beantwoord. Dat is de meest efficiënte wijze van werken, die overigens ook het beste overeenkomt, omdat dan de diverse zaken overzichtelijk bij elkaar staan. Dan de forse bewoordingen. Die waren inderdaad bijzonder fors en stonden in geen enkele verhouding tot de zaak waarop de heer Roosenboom gewezen heeft. En daarom dat wij ons distantiëren van die zaak, omdat een en ander volstrekt uit zijn verband getrokken wordt. Daarom blijven wij er bij, ondanks wat er in de kommissie Ruimtelijke Ordening over is gezegd, dat wij ons van de wijze waarop een en ander door U is gebracht, in die forse bewoordingen, blij ven distantiëren. Daar blijven we bij. Dan op pagina 24 waar de heer Priems heeft gekonstateerd dat het kollege spreekt over "onze" fraktie. Ik denk dat U wel weet welke fraktie dat dan zal zijn. Maar dit is uiteraard een ver gissing. Verder heeft de heer Mouws nog opgemerkt dat het woningbouwprogramma op pagina elf dat die aantallen wel zullen worden aangepast. Dat zijn wij voorlopig nog niet van plan meneer Mouws. Want eerst zullen de staten maar eens tot uitspraken moeten komen, voordat wij überhaupt tot aanpassing zullen overgaan. En dat een en ander voor het komend jaar 1985 en het jaar daarop waarschijnlijk ook nog niet van toepassing zal zijn, dat is wel praktisch 100% zeker. Als het ingaat dan is dat pas ingaande 1987. Maar ook dat moet ik eerst nog zien gebeuren. We kunnen in elk geval eerst nog initiatieven nemen om dat tegen te houden. Het lid PriemsIk heb er begip voor dat het kollege niet zelf met een initiatief komt om de subsidie op het levens beschouwelijk onderwijs af te schaffen. Het heeft ook wei nig zin denk ik om die diskussie heel uitgebreid nog eens over te doen. De motieven zijn bekend, dus ik kan kort heidshalve volstaan met de vraag of U dat straks in stem ming wilt brengen. Enkele opmerkingen nog over die gasprijs. Het kollege formuleert eigenlijk een beetje eufemistisch in haar antwoord dat de invloed van Halsteren op die prijs gering is. Ik denk dat we eerlijk moeten zeggen dat die in vloed nihil is. We mogen dan meepraten in die kommissie, maar we hebben natuurlijk geen werkelijke zeggenschap over die prijs. In het verleden is het zo geweest dat de winsten die die gasbedrijven maakten een poosje wer den bewaard omdat er in nog een aantal gebieden, super onrendabele gebieden, aansluitingen gemaakt moesten wor den. Op dat moment was het heel terecht en heel begrijpe lijk dat een gasbedrijf een bepaalde reserve kweekte om in de toekomst de superonrendabele gebieden te kunnen gaan bedienen. Daar is nu geen sprake meer van. De wet houder zegt ook heel terecht, dat het alleen maar gebruikt wordt ter dekking van de algemene middelen. Dan is het ge woon een belasting. Dat geld komt binnen op een manier dat mensen niet weten dat ze daarmee belasting betalen. Ze weten niet wat ze voor de gasprijs betalen en wat

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 56