-14- op Zoom de kommissievergadering Bedrijven is geweest met daar ook een stuk in van het gasbedrijf. Dat zijn gekombi- neerde vergaderingen en het eerste deel is altijd het gas bedrijf, waarvoor Halsteren in die kommissie een tweetal personen kan afvaardigen. Daar was aan de orde het voor stel om het kleinverbruikerstarief met drie cent te verhogen. De vertegenwoordiging van de gemeente Halsteren heeft daar een aantal opmerkingen gemaakt. Een van de opmerkingen was, dat het koncept-raadsvoorstel zoals dat voorlag, dat dat inkorrekt was. Daar stond namelijk in dat de minister van Ekonomische Zaken op grond van de Wet aardgasprijzen be sloten had, het kleinverbruikerstarief per 1 januari 1985 te verhogen met drie cent. Dat is in elk geval niet zo. De minister besluit om de verkoopprijs van de Gasunie, dus de inkoopprijs voor de gasbedrijven, om die met drie cent te verhogen dus het is aan gemeenten of gasbedrijven zelf om te bepalen of je die drie cent inderdaad doorbere kent in je verkoopprijs. Dat is de eerste opmerking geweest die we daar gemaakt hebben. De tweede opmerking is geweest dat ook in de raad van de gemeente Halsteren opmerkingen zijn geweest over woonlasten waarvan uiteraard ook gasprij- zen deel uitmaken van het totale komplex aan woonlasten. Evenwel is daar vanuit de gemeente Halsteren direkt aan verbonden dat bij de gemeente Halsteren het winstaandeel in het gasbedrijf dat Halsteren heeft, sinds jaar en dag, zolang we deelnemen in dat Bergse gasbedrijf, een bestem ming heeft gekregen als algemeen dekkingmiddel. Dat wil zeggen dat het winstaandeel uit dat gasbedrijf aangewend wordt ter dekking van algemene lasten van de gemeente. Als dat winstaandeel vermindert, als je dus bijvoorbeeld die drie cent niet door zou berekenen, dan zou dat voor de gemeente Halsteren inhouden een verlies aan opbrengst van ongeveer 300.000,tot 360.000, Dan zou je in Halsteren in ieder geval de onroerend-goed- belasting met 22%% moeten verhogen. Toen heeft Bergen op Zoom in diezelfde vergadering ook een berekening gemaakt. En die zijn toen op 21% uitgekomen. Maar nogmaals. Bergen op Zoom heeft wat dat aangaat eerst naar ons geluisterd wat het voor ons was, en toen gezegd, ja voor ons geldt het zelfde. Ik denk in elk geval dat het niet zo is wat de heer Priems zegt, dat de opbrengsten van het gasbedrijf allemaal gereserveerd worden en daar in een grote pot gestopt worden. Zo is het niet. Ik heb ook duidelijk aangegeven dat de op brengst van het gasbedrijf in Halsteren aangewend wordt als algemeen dekkingsmiddel. Ik heb aan Bergen op Zoom gevraagd of wij met de gemeente Bergen op Zoom, -ik denk dat je dat dan zou moeten doen bij de behandeling van de begroting van het gasbedrijf en die was nu niet aan de orde-, of bijvoor beeld in de kommissie Financiën, ook bij de gemeente Hal steren, je best met elkaar kunt diskussdiëren of je über haupt die marge die er zit, of de winst die eigenlijk in het gasbedrijf gemaakt wordt, of je die aan moet wenden als al gemeen dekkingsmiddel. Ik denk dat dat een zinvolle diskus- sie kan zijn. Dat je dan in de kommissie Financiën tot el kaar zegt, goh, die gasprijsverhogingen hoeven voor ons niet meer. Maar dan gaan we de onroerend-goedbelasting met 223^% omhoog doen. Ik denk dat dat een zinvolle diskussie kan zijn. Ik heb het gevraagd aan Bergen op Zoom en daar is ons in elk geval toegezegd dat we daar nog kontakt met el-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 54