-11-
In de nota van aanbieding hebben wij gezegd, dat het nood
zakelijk is dat er voor het komende zwemseizoen konkrete
maatregelen getroffen worden.
Dit is duidelijk een beleidsvoornemen van het kollege. Dan
gaat het er alleen om, wat voor maatregelen. Een bewaakte
rijwielstalling kan, maar daar zal men wat voor moeten be
talen. Dat er dan een beheerder wordt aangesteld, dat is
de meest voor de hand liggende oplossing. En als dat de
enige oplossing is, dan zal dat zo misschien moeten worden
uitgevoerd. Wat wij bedoelden is of men nog andere oplos
singen kon aandragen. Daarom vroegen wij of er nog sug
gesties waren op dat gebied. Er zijn bijvoorbeeld in het
verleden weieens suggesties gedaan om de kaartverkoop zo
danig te situeren dat degene die de kaartverkoop verzorgt,
ook wat toezicht kan houden op de fietsen. We vinden dat
we als kollege niet alleen de wijsheid in pacht hebben,
daarom dat wij om nog meer suggesties hebben gevraagd. Maar
goed, als die er op dit moment niet zijn, dan heb ik daar
wel begrip voor. Ook het kollege had ze niet meteen bij
de hand. Er is wel de suggestie van de heer Prineen om een
beheerder aan te stellen. Nogmaals dat is de meest voor de
hand liggende oplossing. Of dat mogelijk is? Of dat betaal
baar is? Of bijvoorbeeld zo'n man zijn uren behoorlijk be
taald krijgt? Een man of vrouw, het hoeft natuurlijk geen
man te zijn. Het kan ook een vrouw zijn. Maar of die uren
dan voldoende lonend zijn, dat weet ik niet. Daar heb ik
thans geen zicht op. Er is een rekensommetje gemaakt, waar
uit zou moeten blijken dat dat wel kan. We zullen dat eens
verder nagaan. En U kunt in elk geval verwachten dat het
kollege vroegtijdig, voordat het zwemseizoen begint, maat
regelen zal nemen. En eventueel, als daar financiële kon
sequenties aan verbonden zijn, de raad hierover zal bena
deren en anders een en ander via de kommissie Algemeen Be
stuurlijke Zaken af zal handelen. Er moeten in elk geval
maatregelen genomen worden. Verder heeft de heer Mouws het
onderwerp Volkshuisvesting aangesneden. Met name de verster
king van de stedelijke gebieden, wat tot gevolg heeft dat
met name de kleinere gemeenten een percentage woningen moet
inleveren. Voor Halsteren is dat vijftien procent. Hij
wijst er echter op dat Halsteren toch ook in een stedelijke
zone ligt. Ergens had je dan mogen verwachten dat Halste
ren niets hoeft in te leveren. Die hoop hadden wij ook wel.
Maar dat blijkt niet zo te zijn. Althans niet in de voor
stellen zoals ze zijn gedaan in de Staten. Dit is echter
nog maar een statenvoorstel dat eerst nog in de statenkom-
missie Volkshuisvesting moet worden behandeld. Dus we moe
ten nog afwachten hoe dat gaat. Ik heb wel gezien dat de
diverse statenfrakties dat voorstel nogal kritisch bena
derd hebben. Gedeputeerde Brugman is een aantal maanden
geleden ook al met een soortgelijke notitie in de Staten-
kommissie verschenen. Maar toen is hij teruggefloten. Nu
heeft hij een nieuwe notitie gemaakt, een enigszins bijge
stelde notitie. We moeten afwachten, hoe dat ontvangen
wordt in de staten. De vraag is of het zin heeft om nu
al individueel als gemeente te reageren. Ik denk niet zo
veel. Want elke gemeente komt uiteraard voor zijn eigen
belangen op en zal zeggen bij ons mag niet beknot worden.
Ik denk dat het belangrijk is, dat zoiets in een totale
kontext wordt gebracht. En dan zou je kunnen denken, ja,