-11- In de nota van aanbieding hebben wij gezegd, dat het nood zakelijk is dat er voor het komende zwemseizoen konkrete maatregelen getroffen worden. Dit is duidelijk een beleidsvoornemen van het kollege. Dan gaat het er alleen om, wat voor maatregelen. Een bewaakte rijwielstalling kan, maar daar zal men wat voor moeten be talen. Dat er dan een beheerder wordt aangesteld, dat is de meest voor de hand liggende oplossing. En als dat de enige oplossing is, dan zal dat zo misschien moeten worden uitgevoerd. Wat wij bedoelden is of men nog andere oplos singen kon aandragen. Daarom vroegen wij of er nog sug gesties waren op dat gebied. Er zijn bijvoorbeeld in het verleden weieens suggesties gedaan om de kaartverkoop zo danig te situeren dat degene die de kaartverkoop verzorgt, ook wat toezicht kan houden op de fietsen. We vinden dat we als kollege niet alleen de wijsheid in pacht hebben, daarom dat wij om nog meer suggesties hebben gevraagd. Maar goed, als die er op dit moment niet zijn, dan heb ik daar wel begrip voor. Ook het kollege had ze niet meteen bij de hand. Er is wel de suggestie van de heer Prineen om een beheerder aan te stellen. Nogmaals dat is de meest voor de hand liggende oplossing. Of dat mogelijk is? Of dat betaal baar is? Of bijvoorbeeld zo'n man zijn uren behoorlijk be taald krijgt? Een man of vrouw, het hoeft natuurlijk geen man te zijn. Het kan ook een vrouw zijn. Maar of die uren dan voldoende lonend zijn, dat weet ik niet. Daar heb ik thans geen zicht op. Er is een rekensommetje gemaakt, waar uit zou moeten blijken dat dat wel kan. We zullen dat eens verder nagaan. En U kunt in elk geval verwachten dat het kollege vroegtijdig, voordat het zwemseizoen begint, maat regelen zal nemen. En eventueel, als daar financiële kon sequenties aan verbonden zijn, de raad hierover zal bena deren en anders een en ander via de kommissie Algemeen Be stuurlijke Zaken af zal handelen. Er moeten in elk geval maatregelen genomen worden. Verder heeft de heer Mouws het onderwerp Volkshuisvesting aangesneden. Met name de verster king van de stedelijke gebieden, wat tot gevolg heeft dat met name de kleinere gemeenten een percentage woningen moet inleveren. Voor Halsteren is dat vijftien procent. Hij wijst er echter op dat Halsteren toch ook in een stedelijke zone ligt. Ergens had je dan mogen verwachten dat Halste ren niets hoeft in te leveren. Die hoop hadden wij ook wel. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Althans niet in de voor stellen zoals ze zijn gedaan in de Staten. Dit is echter nog maar een statenvoorstel dat eerst nog in de statenkom- missie Volkshuisvesting moet worden behandeld. Dus we moe ten nog afwachten hoe dat gaat. Ik heb wel gezien dat de diverse statenfrakties dat voorstel nogal kritisch bena derd hebben. Gedeputeerde Brugman is een aantal maanden geleden ook al met een soortgelijke notitie in de Staten- kommissie verschenen. Maar toen is hij teruggefloten. Nu heeft hij een nieuwe notitie gemaakt, een enigszins bijge stelde notitie. We moeten afwachten, hoe dat ontvangen wordt in de staten. De vraag is of het zin heeft om nu al individueel als gemeente te reageren. Ik denk niet zo veel. Want elke gemeente komt uiteraard voor zijn eigen belangen op en zal zeggen bij ons mag niet beknot worden. Ik denk dat het belangrijk is, dat zoiets in een totale kontext wordt gebracht. En dan zou je kunnen denken, ja,

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 51