-37- Wij kiezen in principe, net als de FNV, niet voor dit soort ge meentelijke noodverbanden. Het werkt willekeur in de hand en de criteria zijn moeilijk vast te stellen omdat de gemeente in de regel niet beschikt over een nauwkeurig inkomensbeeld. Daarbij komt nog het gegeven dat dit soort noodfondsen op ge spannen voet staan met onze wetgeving die tenslotte verbiedt dat de gemeentes een eigen inkomensbeleid voeren. En als de wetgeving en de criteria ontbreken wordt het moeilijk om zoiets goed uit te voeren. Daar komt nog bij dat het weer te veel gaat ruiken naar liefda digheid met als een nevenverschijnsel een stigmatiserende wer king. Kunnen we dan helemaal niets doen? Voor mensen die terecht zijn gekomen in een uitzichtloze schuld situatie zou een gemeentelijke of regionale volkscredietbank een belangrijke hulp kunnen zijn bij een sanering. Uw college geeft in de aanbiedingsnota al aan dat er misschien samengewerkt kan worden met de gemeente Roosendaal. Onze suggestie is dat het college ook contact opneemt met de gemeente Bergen op Zoom om te kijken of daar in een kredietbank geparticipeerd kan worden. Er zijn signalen dat men daar ook bereid is om over de gemeentegrenzen heen te kijken om een der gelijke bank op te zetten. De P.v.d.A. blijft natuurlijk van mening dat er op landelijk terrein structurele zaken moeten worden gedaan om tot een in komensverbetering te komen van de mensen die het in onze maat schappij het moeilijkst hebben. Op plaatselijk terrein moeten we alle bescheiden mogelijkheden aangrijpen om een steentje bij te dragen. Vandaar dat wij in onze algemene beschouwingen dit jaar de in komens van de laagst betaalden en de woonlasten zo centraal hebben geplaatst. Wij willen er geen enkele twijfel over laten bestaan voor wel ke delen van de samenleving de Halsterse P.v.d.A. zich sterk maakt Ook in een redelijk functionerend coalitieverband met vier an dere partijen blijft de verplichting bestaan om je eigen frac tie met nadruk te profileren. Voorstel Ondanks een aantal hierboven genoemde bedenkingen willen wij U toch voorstellen om in de commissie financiën een discussie te wijden aan een initiatief dat de gemeente Heemstede heeft genomen over het gedeeltelijk kwijtschelden van een aantal ge meentelijke heffingen. Men neemt daar een proef van een jaar om te kijken of het werk baar is de zogenaamde echte minima tegemoet te komen. De inkomensnorm die wordt aangehouden is de OGB-norm, die de Rijksbelastinginspectie hanteert plus 4 procent. De mogelijkheid om rechtstreeks bij de Rijksbelastinginspectie in Breda om kwijtschelding van OGB te verzoeken zou Halsteren overigens bij de inwoners dit jaar ook beter bekend moeten maken. In Heemstede huldigt men de opvatting dat men zich houdt aan het verbod om als gemeente een inkomensbeleid te voeren. Er is geen sprake van een algemeen of categorisch beleid. Kwijtschelding kan slechts op basis van een individuele aanvraag en na individuele toetsing. Het is dus telkens een individuele beslissing: aan het raadsbesluit kunnen de burgers geen rechten ontlenen. Op deze wijze denkt men te blijven binnen de grenzen van artikel 17 van de Invorderingswet.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 37