-37-
Wij kiezen in principe, net als de FNV, niet voor dit soort ge
meentelijke noodverbanden. Het werkt willekeur in de hand en
de criteria zijn moeilijk vast te stellen omdat de gemeente in
de regel niet beschikt over een nauwkeurig inkomensbeeld.
Daarbij komt nog het gegeven dat dit soort noodfondsen op ge
spannen voet staan met onze wetgeving die tenslotte verbiedt
dat de gemeentes een eigen inkomensbeleid voeren.
En als de wetgeving en de criteria ontbreken wordt het moeilijk
om zoiets goed uit te voeren.
Daar komt nog bij dat het weer te veel gaat ruiken naar liefda
digheid met als een nevenverschijnsel een stigmatiserende wer
king.
Kunnen we dan helemaal niets doen?
Voor mensen die terecht zijn gekomen in een uitzichtloze schuld
situatie zou een gemeentelijke of regionale volkscredietbank
een belangrijke hulp kunnen zijn bij een sanering. Uw college
geeft in de aanbiedingsnota al aan dat er misschien samengewerkt
kan worden met de gemeente Roosendaal.
Onze suggestie is dat het college ook contact opneemt met de
gemeente Bergen op Zoom om te kijken of daar in een kredietbank
geparticipeerd kan worden. Er zijn signalen dat men daar ook
bereid is om over de gemeentegrenzen heen te kijken om een der
gelijke bank op te zetten.
De P.v.d.A. blijft natuurlijk van mening dat er op landelijk
terrein structurele zaken moeten worden gedaan om tot een in
komensverbetering te komen van de mensen die het in onze maat
schappij het moeilijkst hebben.
Op plaatselijk terrein moeten we alle bescheiden mogelijkheden
aangrijpen om een steentje bij te dragen.
Vandaar dat wij in onze algemene beschouwingen dit jaar de in
komens van de laagst betaalden en de woonlasten zo centraal
hebben geplaatst.
Wij willen er geen enkele twijfel over laten bestaan voor wel
ke delen van de samenleving de Halsterse P.v.d.A. zich sterk
maakt
Ook in een redelijk functionerend coalitieverband met vier an
dere partijen blijft de verplichting bestaan om je eigen frac
tie met nadruk te profileren.
Voorstel
Ondanks een aantal hierboven genoemde bedenkingen willen wij
U toch voorstellen om in de commissie financiën een discussie
te wijden aan een initiatief dat de gemeente Heemstede heeft
genomen over het gedeeltelijk kwijtschelden van een aantal ge
meentelijke heffingen.
Men neemt daar een proef van een jaar om te kijken of het werk
baar is de zogenaamde echte minima tegemoet te komen.
De inkomensnorm die wordt aangehouden is de OGB-norm, die de
Rijksbelastinginspectie hanteert plus 4 procent.
De mogelijkheid om rechtstreeks bij de Rijksbelastinginspectie
in Breda om kwijtschelding van OGB te verzoeken zou Halsteren
overigens bij de inwoners dit jaar ook beter bekend moeten
maken.
In Heemstede huldigt men de opvatting dat men zich houdt aan
het verbod om als gemeente een inkomensbeleid te voeren.
Er is geen sprake van een algemeen of categorisch beleid.
Kwijtschelding kan slechts op basis van een individuele aanvraag
en na individuele toetsing. Het is dus telkens een individuele
beslissing: aan het raadsbesluit kunnen de burgers geen rechten
ontlenen. Op deze wijze denkt men te blijven binnen de grenzen
van artikel 17 van de Invorderingswet.