-36- voorbeeld op het bestemmingsplan Rode Schouw een aanzienlijke winst behaald zal worden. Je hoeft er niet meteen sinterklaas mee te spelen, maar het zou ook van kortzichtig beleid getui gen om er helemaal geen rekening mee te houden. Dit is nog eens in het kort herhaald waarom wij in de november- vergadering van mening waren dat de gemeente Halsteren het abso luut niet nodig heeft haar bevolking op te zadelen met welke ver hoging van tarieven dan ook. Op landelijk niveau heeft de P.v.d.A. fel geprotesteerd tegen de stijgende gasprijs omdat deze de woonlast in verhouding tot de inkomensontwikkeling onaanvaardbaar verhoogt. De gasbedrijven wilden zelf ook een lagere prijs vragen maar alle protesten bleken vergeefs. Nu beweren de gasbedrijven om het hardst dat ze niet anders kunnen dan de verhoging volledig doorberekenen. Dat is niet zo. Op grond van de wet aardgasprijzen verplicht de minister van Economische Zaken de leverancier, de Gasunie, 3 cent meer te vragen van de gasbedrijven. Wanneer je als gasbe drijf een enorme exploitatiewinst hebt hoef je deze verhoging nog niet helemaal door te berekenen. Sommige gasbedrijven over al wegen dan ook om die verhoging niet of niet helemaal door te berekenen. Bijvoorbeeld Intergas. Dan noem ik met name de ge meenten Rucphen, Wouw en Rijsbergen die daarin het voortouw heb ben genomen. De gemeente Halsteren heeft bij het Bergs gasbe drijf eigenlijk alleen maar af te wachten blijkbaar. Die 3 cent verhoging zit al in de begroting volgens ons. Als het an ders is dan horen we het volgende week van het college wel. Voor ons is het niet nodig dat wanneer je zo'n ruime winst maakt die 3 cent verhoging volledig door te berekenen. De enige moge lijkheid die ons dan nog blijft is het zo veel mogelijk beper ken van de totale woonlasten. En als gemeente heb je enkele instrumenten om dat te bereiken. Het college stelt terecht dat de onroerendgoedbelasting en de hondenbelasting niet ver hoogd hoeven te worden. Onze fractie wilde nog verder gaan zoals we in de novemberver- gadering hebben laten merken. Maar ons voorstel kon net geen meerderheid vinden in de raad. De stemming was acht tegen ze ven zoals U weet. Het heeft nu geen zin meer om nog eens een nauwkeurige rekensom te maken wat wij op de begroting zouden willen veranderen om dat doel, het bevriezen van alle gemeentelijke tarieven en hef fingen, te kunnen verwezenlijken. Noodfonds? Onze gemeentelijke sociale dienst krijgt te maken met schrij nende voorbeelden van mensen die in financiële problemen zijn geraakt En vaak zou je wensen dat je als gemeente in bepaalde noodge vallen eens wat extra's kon doen, bovenop datgeen wat puur wettelijk mogelijk is. Dat vinden wij als P.v.d.A. natuurlijk een sympathieke gedachte waar echter bij nader inzien een aan tal gevaarlijke problemen aan kleven. Er zijn al diverse gemeenten in het land geweest die veel aandacht trekkende initiatieven op dit gebied hebben ontplooid. Laatst nog de gemeente Houten die een speciaal fonds creeerde waar gezinnen met de laagste inkomens een beroep op konden doen om bijvoorbeeld de contributies te kunnen betalen voor kinderen die anders geen lid konden blijven van diverse clubs en sporty clubs

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 36