p -35- 1. Wij zijn tegen de hondenbelasting: willekeurig, achterhaald en de opbrengst wordt niet gebruikt voor het doel waarvoor deze be lasting in het leven is geroepen. 2. Wij vinden dat de gemeentelijke subsidie op het levensbeschou welijk onderwijs binnen drie jaar in fasen kan worden opgeheven. 3. Wij vinden dat de raadsleden hun vergoeding zouden moeten ba seren op het minimum wat er wettelijk wordt mogelijk gemaakt voor een gemeente tussen de 12000 en 14000 inwoners. Dat komt neer op een verlaging van 15 procent. Nota van aanbieding. Het college van B en W heeft een compliment verdiend over de nota van aanbieding. Veel informatie en voor het belangrijkste deel be grijpelijk gepresenteerd. Jammer dat zo'n nota eigenlijk alleen maar gemaakt wordt voor de raadsleden en een kleine groep politiek georganiseerde inwoners. Het gemeentebestuur moet ook volhardend proberen om de totale Hal- sterse bevolking duidelijk te maken wat men volgend jaar wil. En ook zoveel mogelijk waarom men dat wil. Niet alleen via een mini-begroting, maar ook door een begrijpelijk begeleidend ver haal Die verplichting tot een permanente verantwoording hebben de politieke partijen natuurlijk even zo goed. Woonlasten. In de novembervergadering hebben wij uitgebreid onder woorden ge bracht hoe belangrijk wij het vinden om de woonlasten voor de Halsterse bevolking zo laag mogelijk te houden. In deze gemeente, waar we beschikken over een zeer redelijk voorzieningenniveau, moe ten we pas op de plaats maken met het formuleren van nieuwe wensen die veel geld gaan kosten. Wanneer we in stand kunnen houden wat we hebben, kunnen we al tevreden zijn. De begroting die Uw college de raad aanbiedt heeft een ruimte van 186.000 gulden. Wanneer we het Halsters verlanglijstje, oftewel prioriteitenschema, bijna helemaal verwezenlijken, blijft er nog zo'n 30.000 gulden over. Daarbij komt nog dat er investeringen bij zijn die niet volledig op het komende dienstjaar zullen drukken. Er blijft dus meer over: dat blijkt trouwens ieder jaar opnieuw met de slotwijziging. Daar komt vanzelfsprekend ook nog bij de -wettelijk voorgeschreven- post onvoorziene uitgaven die voor Halsteren 70.000 gulden bedraagt. Maar de belangrijkste reden dat de Halsterse begroting er opnieuw zo rooskleurig uitziet is natuurlijk de winstuitkering van het Bergs gasbedrijf: komend jaar al meer dan zes ton. Wanneer je de ze verkapte belasting zou missen, zouden we vanavond over een uiterst trieste begroting moeten praten. En natuurlijk is het gewoon een verkapte belasting. Dat geld is door Halsterse huisgezinnen betaald en helemaal niet volgens het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten behoren te dragen De reserves in het grondbedrijf kunnen natuurlijk niet als dek kingsmiddelen op korte termijn worden aangewend. Het is echter een geruststellend idee dat we nog iets achter de hand hebben, al blijkt het uiterst moeilijk om de hoogte van dat bedrag op dit moment vast te stellen. Bij het beleid op langere termijn mag in de achterhoofden van de raadsleden best mee spelen dat bij-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 35