p
-35-
1. Wij zijn tegen de hondenbelasting: willekeurig, achterhaald en
de opbrengst wordt niet gebruikt voor het doel waarvoor deze be
lasting in het leven is geroepen.
2. Wij vinden dat de gemeentelijke subsidie op het levensbeschou
welijk onderwijs binnen drie jaar in fasen kan worden opgeheven.
3. Wij vinden dat de raadsleden hun vergoeding zouden moeten ba
seren op het minimum wat er wettelijk wordt mogelijk gemaakt voor
een gemeente tussen de 12000 en 14000 inwoners. Dat komt neer op
een verlaging van 15 procent.
Nota van aanbieding.
Het college van B en W heeft een compliment verdiend over de nota
van aanbieding. Veel informatie en voor het belangrijkste deel be
grijpelijk gepresenteerd.
Jammer dat zo'n nota eigenlijk alleen maar gemaakt wordt voor de
raadsleden en een kleine groep politiek georganiseerde inwoners.
Het gemeentebestuur moet ook volhardend proberen om de totale Hal-
sterse bevolking duidelijk te maken wat men volgend jaar wil.
En ook zoveel mogelijk waarom men dat wil. Niet alleen via een
mini-begroting, maar ook door een begrijpelijk begeleidend ver
haal
Die verplichting tot een permanente verantwoording hebben de
politieke partijen natuurlijk even zo goed.
Woonlasten.
In de novembervergadering hebben wij uitgebreid onder woorden ge
bracht hoe belangrijk wij het vinden om de woonlasten voor de
Halsterse bevolking zo laag mogelijk te houden. In deze gemeente,
waar we beschikken over een zeer redelijk voorzieningenniveau, moe
ten we pas op de plaats maken met het formuleren van nieuwe wensen
die veel geld gaan kosten. Wanneer we in stand kunnen houden wat
we hebben, kunnen we al tevreden zijn.
De begroting die Uw college de raad aanbiedt heeft een ruimte
van 186.000 gulden. Wanneer we het Halsters verlanglijstje, oftewel
prioriteitenschema, bijna helemaal verwezenlijken, blijft er nog
zo'n 30.000 gulden over.
Daarbij komt nog dat er investeringen bij zijn die niet volledig
op het komende dienstjaar zullen drukken. Er blijft dus meer over:
dat blijkt trouwens ieder jaar opnieuw met de slotwijziging.
Daar komt vanzelfsprekend ook nog bij de -wettelijk voorgeschreven-
post onvoorziene uitgaven die voor Halsteren 70.000 gulden bedraagt.
Maar de belangrijkste reden dat de Halsterse begroting er opnieuw
zo rooskleurig uitziet is natuurlijk de winstuitkering van het
Bergs gasbedrijf: komend jaar al meer dan zes ton. Wanneer je de
ze verkapte belasting zou missen, zouden we vanavond over een
uiterst trieste begroting moeten praten.
En natuurlijk is het gewoon een verkapte belasting. Dat geld is
door Halsterse huisgezinnen betaald en helemaal niet volgens het
principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten behoren te
dragen
De reserves in het grondbedrijf kunnen natuurlijk niet als dek
kingsmiddelen op korte termijn worden aangewend. Het is echter
een geruststellend idee dat we nog iets achter de hand hebben, al
blijkt het uiterst moeilijk om de hoogte van dat bedrag op dit
moment vast te stellen. Bij het beleid op langere termijn mag
in de achterhoofden van de raadsleden best mee spelen dat bij-