-34- Het gemeentebestuur maakt nu eenmaal plannen voor de langere termijn, daarbij zullen er altijd burgers blijven die niet he lemaal tevreden zijn. Het AROB-beroep geeft hen echter de mogelijk heid hun bezwaren te uiten. Hiervan wordt in toenemende mate ge bruik gemaakt. De AROB-commissie geeft advies, waardoor er een her-overweging plaatsvindt. Het werk voor de commissie neemt wel veel tijd in be slag van de betrokken ambtenaren en de commissie-leden, daar de onderwerpen veelal van uiteenlopende aard zijn. Het college kan o.i. veel bezwaren voorkomen door de belangheb benden goed en vroegtijdig voor te lichten bij de ontwikkeling van nieuwe plannen, de burger wordt nu eenmaal mondiger en het college moet daar rekening mee houden. Heeft het college haar gedachten laten gaan of ze en in welke vorm van kunst van de 1% regeling gebruik wil maken bij de bouw van het nieuwe gemeente kantoor? Met onze coalitie-partners ondersteunen wij het beleid van het college. Toch behouden wij ons het recht voor, als landelijke par tij, in principiële zaken ons kritisch op te stellen. Mijnheer de voorzitter, leden van de raad, wij vertrouwen erop dat de goede samenwerking tussen de fracties op dezelfde manier als afgelopen jaar in het komende jaar voortgezet wordt. De voorzitter: Dank U zeer. Het woord is aan de fractie van de P.v.d.A., de heer Priems en mevrouw van den Bos. U doet ook elk een gedeelte. Eerst is het woord aan de heer Priems. Het lid PriemsIk wil graag beginnen met een algemene en finan ciële inleiding voordat mijn fractiegenote hoofdstuksgewijs een aantal aspecten van de begroting onder de loep neemt. De algemene beschouwingen worden terecht gezien als de belang rijkste gebeurtenis van een jaar gemeentepolitiek. De fracties maken gebruik van de gelegenheid om de grote lijnen van het ver kiezingsprogramma nog eens te herhalen, spreken vaak een oordeel uit over het college van B en W en over de samenwerking met de andere groeperingen in de raad. Een oordeel wordt gevraagd over de begroting zoals het college die aan de raad aanbiedt. Het is natuurlijk volledig terecht dat zo1n begroting veel aandacht krijgt, maar er zijn ook wel enkele kanttekeningen te maken. Verreweg de meeste posten op de begroting liggen muurvast; daar kan de raad niet aan tornen. Rente op leningen, wettelijk voorgeschreven betalingen, -RWW, bijstand-, salaris personeel of je zou mensen moeten ontslaan. Het hele politieke spel wordt gespeeld met als inzet zo'n 10 tot 15 procent van het totale begrotingsbedrag. Maar dat wil natuur lijk niet zeggen dat je geen wezenlijke beleidszaken kunt aange ven. Binnen die 15 procent zou ook het verschil tussen de zes fracties van deze raad duidelijk gemaakt moeten worden. Ieder jaar opnieuw vragen wij ons af of wij met de algemene bcschou- wingen weer het bekende lijstje met onderwerpen op tafel moeten leggen: Opvattingen van onze fractie die binnen de Halsterse raad in deze samenstelling geen meerderheid achter zich krijgen. Als je die onderwerpen wél opvoert lijkt het verdacht veel op het berijden van stokpaardjes. Maar als we het niet doen lijkt het alsof we van mening zijn veranderd: continuïteit is van zelfsprekend ook heel belangrijk. Daarom, in het kort zonder de complete discussie nog eens over te doen:

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 34