-34-
Het gemeentebestuur maakt nu eenmaal plannen voor de langere
termijn, daarbij zullen er altijd burgers blijven die niet he
lemaal tevreden zijn. Het AROB-beroep geeft hen echter de mogelijk
heid hun bezwaren te uiten. Hiervan wordt in toenemende mate ge
bruik gemaakt.
De AROB-commissie geeft advies, waardoor er een her-overweging
plaatsvindt. Het werk voor de commissie neemt wel veel tijd in be
slag van de betrokken ambtenaren en de commissie-leden, daar de
onderwerpen veelal van uiteenlopende aard zijn.
Het college kan o.i. veel bezwaren voorkomen door de belangheb
benden goed en vroegtijdig voor te lichten bij de ontwikkeling
van nieuwe plannen, de burger wordt nu eenmaal mondiger en het
college moet daar rekening mee houden.
Heeft het college haar gedachten laten gaan of ze en in welke vorm
van kunst van de 1% regeling gebruik wil maken bij de bouw van het
nieuwe gemeente kantoor?
Met onze coalitie-partners ondersteunen wij het beleid van het
college. Toch behouden wij ons het recht voor, als landelijke par
tij, in principiële zaken ons kritisch op te stellen.
Mijnheer de voorzitter, leden van de raad, wij vertrouwen erop
dat de goede samenwerking tussen de fracties op dezelfde manier
als afgelopen jaar in het komende jaar voortgezet wordt.
De voorzitter: Dank U zeer. Het woord is aan de fractie van de
P.v.d.A., de heer Priems en mevrouw van den Bos. U doet ook
elk een gedeelte. Eerst is het woord aan de heer Priems.
Het lid PriemsIk wil graag beginnen met een algemene en finan
ciële inleiding voordat mijn fractiegenote hoofdstuksgewijs een
aantal aspecten van de begroting onder de loep neemt.
De algemene beschouwingen worden terecht gezien als de belang
rijkste gebeurtenis van een jaar gemeentepolitiek. De fracties
maken gebruik van de gelegenheid om de grote lijnen van het ver
kiezingsprogramma nog eens te herhalen, spreken vaak een oordeel
uit over het college van B en W en over de samenwerking met de
andere groeperingen in de raad.
Een oordeel wordt gevraagd over de begroting zoals het college
die aan de raad aanbiedt. Het is natuurlijk volledig terecht
dat zo1n begroting veel aandacht krijgt, maar er zijn ook wel
enkele kanttekeningen te maken. Verreweg de meeste posten op
de begroting liggen muurvast; daar kan de raad niet aan tornen.
Rente op leningen, wettelijk voorgeschreven betalingen, -RWW,
bijstand-, salaris personeel of je zou mensen moeten ontslaan.
Het hele politieke spel wordt gespeeld met als inzet zo'n 10 tot
15 procent van het totale begrotingsbedrag. Maar dat wil natuur
lijk niet zeggen dat je geen wezenlijke beleidszaken kunt aange
ven. Binnen die 15 procent zou ook het verschil tussen de zes
fracties van deze raad duidelijk gemaakt moeten worden.
Ieder jaar opnieuw vragen wij ons af of wij met de algemene bcschou-
wingen weer het bekende lijstje met onderwerpen op tafel moeten
leggen: Opvattingen van onze fractie die binnen de Halsterse
raad in deze samenstelling geen meerderheid achter zich krijgen.
Als je die onderwerpen wél opvoert lijkt het verdacht veel op
het berijden van stokpaardjes. Maar als we het niet doen lijkt
het alsof we van mening zijn veranderd: continuïteit is van
zelfsprekend ook heel belangrijk.
Daarom, in het kort zonder de complete discussie nog eens over
te doen: