.31- Het gemeentebestuur zou in samenwerking met alle betrokken gemeen ten er nog eens bij het Rijk op moeten aandringen een extra blus boot beschikbaar te stellen. Wij hopen dat de hulpverlenings overeenkomst voor de Schelde-Rijn- verbinding van Reimerswaal tot de Volkeraksluizen op korte termijn eindelijk tot stand komt, ter meerdere veiligheid van onze burgers. Wij vragen ons af of het centraal meldings systeem al in werking is getreden. Volkshuisvesting, verkeer en ruimtelijke ordening. Onze partij is redelijk tevreden over de voortgang en de ontwikke ling van de woningbouw en de bestemmingsplannen. Duidelijk is het beleid erop gericht, dat de lege plekken voorrang krijgen op het toekomstige plan de Schans. Wij pleiten er voor, dat -om procedu res te voorkomen tegen ontwikkelde bestemmingsplannen, van men sen die reeds woonachtig zijn in gebieden waar nieuwbouw gepland is- het gemeentebestuur met hen een hoorzitting belegt voordat het plan op papier wordt ingevuld. Deze mensen zijn dan op de hoogte van de moeilijkheden en moge lijkheden van verdichtingen en dergelijke in hun wijk. Dit voor komt onnodige vertragingen door beroepsprocedures van kwade bur gers De V.V.D. is gelukkig met de aanpak van de verkeersproblemen door het convenant dat met Bergen op Zoom tot stand is gekomen om de Halsterseweg en later ook de Steenbergseweg te ontlasten. Zoals de zaken er nu voorstaan, denken wij dat de tunnel, welke wij tot op heden zeer gaarne onder de Steenbergseweg zouden ver wezenlijkt zien, wellicht voor ons geen "must" meer zal zijn, als de Zoomweg uiteindelijk gereed is. Met klem dringen wij er op- aan, dat de nieuwe wegenstructuur ertoe leidt, dat de Dorpsstraat geen sluipweg voor doorgaand verkeer gaat worden. Wij staan sympathiek tegenover de werkgroep verkeer in de Rode Schouw. Vooral wat betreft de verkeersveiligheid voor de schooljeugd, met name het oversteken van de randwegen, -Buurtweg, Rode Schouw, Biezenbaan-, vier keer per dag zou gevaarlijk zijn. Actieve medewerking van de ouders zelf lijkt ons in deze gewenst en het instellen van verkeersbrigadiers bij gevaarlijke oversteek plaatsen, zoals ook bij scholen in andere wijken gebeurd is. De gevaren kunnen ook beperkt worden door het instellen van aan gepaste schooltijden en de mogelijkheid tot overblijven. Economische aangelegenheden. Het gemeentebestuur heeft opdracht gegeven een bestemmingsplan te ontwikkelen voor het bedrijven-terrein de Oude Molen. Voor de werkgelegenheid in Halsteren is uitbreiding van de mo gelijkheden tot vestiging van specifieke en/of ambachtelijke bedrijven een goede zaak. Dit brengt echter met zich mee, dat de gemeente actief zal moeten zijn in het aanwerven van bedrij ven en het publiceren van de mogelijkheden voor het bedrijfs leven, willen we niet met een strop blijven zitten, zoals andere gemeenten overkomen is. Is het niet mogelijk bijvoorbeeld een vestigingspremie in te stellen?

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 31