-10- In hetzelfde hoofstuk maakt U melding van het bestaan van de werk groep Verkeer en Voorzieningen in de wijk Rode Schouw. In het nu aflopende jaar hebben wij in een viertal brieven diverse, naar onze mening, verkeersonveilige situaties in discussie gebracht. Dat voor Leefbaarheid de veiligheid op straat onder andere ook in het verkeer hoge prioriteit geniet, willen wij ten overvloede nog maals duidelijk stellen. Op 12 augustus 1984 zonden wij U, mijnheer de voorzitter, een schrij ven betrekking hebbende op de situatie Halsterseweg in relatie tot de honderden fietsende kinderen, die tenminste 2 maal per dag nood zakelijk van deze weg gebruik moeten maken. Dat de beantwoording van deze brief ons niet bevredigde, ligt voor de hand. De oplossing ligt helaas evenmin voor de hand. Wij stelden echter voor om in overleg met Bergen op Zoom en een des kundige van Veilig Verkeer zich te beraden over wat kunnen we eraan doen. Het bevreemdt ons echter, dat vrijwel in alle gevallen waarin ver- keersaangelegenheden aan de orde komen, deze worden doorgespeeld naar de Commissies Ruimtelijke Ordening en Gemeentebedrijven, ter wijl ter plaatse toch een nota bene gesubsidieerde Stichting Vei lig Verkeer, werkzaam is met een jarenlange ervaring, gedegen ken nis en specialisme. Het wil ons voorkomen, even cru Halsters uitgedrukt, dat met zaken naar de kolenboer wordt gegaan, terwijl men bij de slager zijn moet. Dat het verkeer vooral voor het kind onveilig is, publiceerde op 22 augustus j.l. de Volkskrant. In vergelijking met andere landen gebeuren in Nederland ten opzichte van het totaal aantal verkeersongelukken de meeste ongelukken met kinderen. De kans op een verkeersongeluk is voor een kind 10 maal zo groot als voor een volwassene. De overheid verplicht de kinderen al vanaf hun 6e jaar naar school te gaan De overheid zou zich daarom ook moeten verplichten de dagelijkse routes, die de kinderen moeten volgen, aan de mogelijkheden en onmo gelijkheden van kinderen aan te passen. In hetzelfde artikel pleit men voor beveiligde oversteekplaatsen, lagere maximum snelheden in woonwijken, waarbij de 30 km-zone en de woonerfregeling bij uitstek geschikt zou zijn. Dat een en ander zeer hard nodig is, moge blijken uit een kranten berichtje van 13 oktober j.l. waarbij de rijkspolitie van Halsteren bij een snelheidscontrole maar liefst 37 automobilisten bekeurde wegens té hard rijden. Een uitschieter daarbij was de automobilist, die met een snelheid van meer dan 100 km door het dorp raasde. Economische aangelegenheden. Wij zijn het met het college eens, dat de bestaande bedrijven ont plooiingskansen moeten hebben als daartoe de behoefte bestaat. Willen wij verder iets doen aan het werkgelegenheidsvraagstuk is het voorhanden hebben van een goed bereikbaar en milieugericht in dustrieterrein noodzakelijk, zonder dat wij ook maar vooraf weten of er ooit wel industriële of ambachtelijke bedrijven neer zuilen strijken Wij kunnen bezwaarlijk voorbijgaan aan het feit, dat op enkele ki lometers afstand het industriegebied Theodorushaven lonkt naar ves tiging van zowel zware als lichte industrie.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 10