-13- Ik zou U dan ook in overweging willen geven on diafc verschil wat groter te maken. Ik geloof namelijk dat de mensen die in de voorverkoop gestimuleerd willen worden,dat niet doen omdat ze dan maar een tientje meer betalen, als ze het een maand later doen.Ik zou U willen voorstellen om het gezinsabonnement op 165,te brengen en dan in de voorverkoop op 145,.Op die manier maak je een groter verschil en zou je dus kunnen bereiken dat de mensen in half mei of april echt naar de kassa lopen en zeggen,wij willen graag een gezinsabonnementDan heb je dat reeds binnen.Hetzelfde zou natuurlijk ook kunnen voor het persoonlijk abonnement,maar ik vraag U of U dit in overweging wilt nemen. Wethouder van der Weegen: Ik zal het rijtje maar gewoon afgaan, hoewel er dan toch wel een aantal dupliceringen in zullen zitten. Meneer Priems heeft gezegd namens zijn groepering tegen alle ver hogingen van heffingen te zijn en heeft daar ook de prioriteitenlijst in die zin bijgehaald.Ik wil daar in het kort een opmerking over maken.We kunnen best diskussiëren over het woord daarvan prioriteiten lijst,maar de investeringslijst,zoals we hem misschien beter noemen, is er in principe in he^belang van de inwoners.Het is niet zo dat er een investeringslijst komt omdat het kollege of de raad dat zo fijn vindt. Dat is in het belang van de inwoners.Hij heeft in zijn bewoor dingen ook duidelijk aangegeven dat 1985 wat hem betreft akkoord is. Hij heeft inmiddels ook kennis kunnen nemen van de nota van aanbieding van het kollege waar een vijftal jaren vooruit geblikt wordt. Ik moet hem dan toch ook wijzen op 1986 en 1987,waarbij voorzover het er nu naar uitziet, er in elk geval nog verdergaande bezuinigingen aangebracht moeten worden,rekeninghoudend met verhogingen die we vanavond aan de orde hebben.Aanzienlijke bezuinigingen moeten dan aangebracht worden om er uit te kunnen springen, om rond te komen als gemeente. Om in elk geval het plaatje van het doen van investerin gen voor de inwoners overeind te.houden. Hij heeft aangegeven dat het toch een gat teweeg zou brengen van 57.000,als je niet zou verhogen.Ik heb het niet nagerekend,maar ik neem aan dat dat best een eind in de richting zou zijn. Het is misschien best nog wel meer, maar ik denk dat het niet zo zeer gaat om de invulling van dat cijfer, maar het moet een indikatie zijn. Hij heeft daarbij ook gezegd,volgende maand zullen wij U dan wel zeggen hoe wij dat denken in te vullen.Ik denk dat ik hem uit moet dagen om nu dan aan te geven hoe hij die gaten meent te moeten vullen. Hij moet niet zeggen, dat zoeken we samen dan later wel uit.Hij heeft ook wat woorden gewijd aan het overschot gasopbrengst.Als je daar naar zou willen kijken,naar de woonlast'eq dan moet je de totale lastendruk van de gemeenten met elkaar vergelijken.Dan verwacht ik dat Halsteren er nog niet zo slecht uitspringt. Maar dan zeg ik er nogmaals bij, dan moet je wel alle lasten daarbij in aanmerking nemen.Overigens wordt dat gasoverschot natuurlijk gebruikt ten behoeve van diezelfde inwoners van Halsteren. Daardoor kan het inderdaad zo zijn dat die lastendruk in Halsteren verder,dus buiten die gasbetalingen die gedaan moeten worden, een heel redelijke lastendruk is. De heer Roosenboom heeft aangegeven principieel tegen te zijn en heeft verder geen vragen gesteld. Meneer van Eekelen heeft eveneens gezegd tegen alle verhogingen van vanavond te zijn en ten aanzien van de reiniging daar nog op terug te komen. Ik heb niet begrepen dat ik in die zin naar hem nog vragen moet beantwoorden. Meneer Mouws heeft duidelijk aangegeven dat er een relatie tussen deze tarievenstijgingen en de begroting zit.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 89