Het lid Princen: Gemeentebelangen steunt Uw voorstel op basis van het door U gemelde zakelijke argument. Wij hebben begrip voor de begeleiding uit Lepelstraatmaar zijn door U overtuigd dat het voorstel, zoals door U is gedaan, in het belang is van het Lepelstraatse sociaal en kultureel leven. Wel eisen wij van U dat U goed luistert naar de gebruikers en een struktureel goede inspraak-procedure voor hen ontwikkelt. Daarnaast willen wij U vragen de buurthuisfunktie vooral voor de jongeren te waarborgen, door garant te staan voor de huur kosten die het met zich meebrengt. Verder er voor te zorgen dat het verenigingsleven in Lepelstraat geen financiële schade onder vindt van deze beheerswijziging. Ook voor de beheerder zal een aanvaardbare overgang moeten plaats vinden. Het lid van den Kieboom: Het is al langer bekend dat het bestuur van het Opbouwwerk van plan was het beheer van de Lepelaar af te stoten. Het bevreemdt ons dat het zo lang heeft geduurd alvorens het kollege overging tot konkretisering ter overname van het beheer. Wij vinden het een goede zaak dat er in Lepelstraat een groep mensen bereid is het sociaal kultureel werk op zich te nemen; dat deze groep het beheer op zich wil nemen. Dat vind ik een goed recht. Als wij besluiten om het beheer over te geven aan de kommissie Wittenhorst, waar ik zelf lid van ben, waar ik ook de bereidheid heb uitgesproken om dat be heer over te nemen,dan vragen wij ons toch af hoe het dan met het sociaal kultureel werk moet gaan. Of deze mensen, die groep uit Lepelstraat, ook bereid zijn zich in te zetten voor dat sociaal kultureel werk. Ook zonder het beheer wat volgens dit voorstel niet aan hen wordt gegund. Het standpunt van onze groepering,- dat doet niets af aan het lidmaatschap van de kommissie Witten horst,want ik blijf dus in principe die bereidheid houden-, is om deze mensen een kans te geven.Misschien dat daar ook daadwerkelijk het sociaal kultureel werk mee gebaat is. Wij zijn niet voor dit voorstel. Het lid Mens: Reeds in 1982 hebben wij bij onze algemene beschou wingen de suggestie gedaan om het beheer van de akkommodatie onder te brengen in een kommissie ex artikel 61. Hieronder viel onder andere de Lepelaar, waar vanavond dit voorstel over gaat. De motieven die wij destijds naar voren brachten heeft U in een voorstel met name genoemd. Ik wil ze nog een keer herhalen a) de kommissie artikel 61 wordt demokratisch gekozen en is een tak van dienst met rechtstreekse verbindingen naar B&W en raad; b) een overzichtelijke begroting met sub-begrotingen van iedere akkommodatie afzonderlijk; c) de huren van diverse gebouwen kunnen op elkaar worden af gestemd d) het inzetten van beheerders waar nodig; e) kostenbespar.ing door gezamenlijke inkoop en gebruik van materialen; f) grotere flexibiliteit bij het aanbod van ruimte aan verenigingen. Dit waren onze argumenten 1982. Laat ik niet zeggen dat als men eenmaal een voorstel gedaan heeft dat men daar al tijd met hand en tand aan moet vasthouden. Wij zeggen altijd mem durf te twijfelen. Wij hebben weer,opnieuw en nogmaals bekeken of daar deze genoemde motieven thans nog van toe passing zijn. Het is zo, deze motieven die we naar voren gebracht hebben,zijn op dit moment nog van toepassing.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 80