li
aan een vorm van toedeling van de kosten van het ambtelijk ap
paraat
Volgens de bestaande voorschriften worden de kosten van het
secretariepersoneel en de secretariegebouwen in één hoofdstuk
van de begroting vermeld.
Ook de nieuwe voorschriften kennen deze wijze van ramen, maar
daarnaast gaan de nieuwe voorschriften er van uit dat ook de
kosten van het secretariepersoneel en secretariegebouwen aan
de onderscheidene hoofdfunkties mogen worden toegerekend. Op
deze wijze wordt op redelijke wijze tegemoet gekomen aan de
in de praktijk waarneembare behoefte aan een verdere kostenver
deling.
Wat zijn de "Voor" en "Tegens"
Argumenten voor:
Verkrijgen van inzicht in de totale kosten en inkomsten van een
activiteit.
- de kosten van een activiteit te relateren aan de inkomsten
bijvoorbeeld t.b.v. het tarievenbeleid;
- inzicht te verkrijgen in activiteiten welke kostendekkend
dienen te zijn;
- consequenties van mogelijke uitbreidingen c.q. inkrimpingen
van activiteiten te kunnen beoordelen;
- een activiteit bedrijfsmatig te kunnen beheren.
Argumenten tegen:
- kostenverdeling impliceert uitbreiding van administratieve
werkzaamheden
- permanent te gespecificeerd inzicht in kosten en in kosten
ontwikkeling is veelal niet noodzakelijk, aangezien dit ook
op vaak relatief eenvoudigere wijze kan worden verkregen.
De stuurgroep adviseert:
a. het instellen van een kostenplaats salarissen;
b. het toerekenen van de salarissen der secretarie te beper
ken tot de funkties 002 (bestuursapparaat)en 600 ("sociale
zaken/welzijn)
c. een eventueel uitgebreidere toerekening t.z.t. ontwikkelen.
Toerekenen "gebouwen enz., de zgn. algemene overhead (indirec
te kosten)
Om recht te doen aan het gestelde in de voorschriften, dat de
funkties een zo volledig mogelijk beeld dient te geven van de
kosten die daaraan worden besteed lijkt het gewenst om in de
toekomst ook de indirecte kosten, waaronder o.a. (de algeme
ne overhead) te verdelen.
Wordt bij de verdeling van de directe kosten (salarissen) al
de nodige problemen verwacht, bij verdeling van de indirecte
kosten ligt dit nog moeilijker. Het volledig toerekenen van
deze lasten impliceert het instellen van een aantal hulpkosten-
plaatsen met alle problemen van dien. Daarnaast moet worden af
gevraagd op welke wijze de tarieven c.q. verdeelsleutels van
deze lasten moeten worden vastgesteld.
Aangezien op dit punt weinig of geen ervaringscijfers voorhan
den zijn zal een en ander veelal op basis van aannames en
schattingen dienen te geschieden.
Gezien het bovenstaande zou in eerste instantie terughoudend
heid betracht moeten worden met de toerekening van deze lasten.
De stuurgroep is echter wel van mening dat in de eerstkomende
jaren de benodigde basisgegevens dienen te worden verzameld om
zodoende de gewenste toerekening in de toekomst te realiseren.
instellen van kostenplaats