li aan een vorm van toedeling van de kosten van het ambtelijk ap paraat Volgens de bestaande voorschriften worden de kosten van het secretariepersoneel en de secretariegebouwen in één hoofdstuk van de begroting vermeld. Ook de nieuwe voorschriften kennen deze wijze van ramen, maar daarnaast gaan de nieuwe voorschriften er van uit dat ook de kosten van het secretariepersoneel en secretariegebouwen aan de onderscheidene hoofdfunkties mogen worden toegerekend. Op deze wijze wordt op redelijke wijze tegemoet gekomen aan de in de praktijk waarneembare behoefte aan een verdere kostenver deling. Wat zijn de "Voor" en "Tegens" Argumenten voor: Verkrijgen van inzicht in de totale kosten en inkomsten van een activiteit. - de kosten van een activiteit te relateren aan de inkomsten bijvoorbeeld t.b.v. het tarievenbeleid; - inzicht te verkrijgen in activiteiten welke kostendekkend dienen te zijn; - consequenties van mogelijke uitbreidingen c.q. inkrimpingen van activiteiten te kunnen beoordelen; - een activiteit bedrijfsmatig te kunnen beheren. Argumenten tegen: - kostenverdeling impliceert uitbreiding van administratieve werkzaamheden - permanent te gespecificeerd inzicht in kosten en in kosten ontwikkeling is veelal niet noodzakelijk, aangezien dit ook op vaak relatief eenvoudigere wijze kan worden verkregen. De stuurgroep adviseert: a. het instellen van een kostenplaats salarissen; b. het toerekenen van de salarissen der secretarie te beper ken tot de funkties 002 (bestuursapparaat)en 600 ("sociale zaken/welzijn) c. een eventueel uitgebreidere toerekening t.z.t. ontwikkelen. Toerekenen "gebouwen enz., de zgn. algemene overhead (indirec te kosten) Om recht te doen aan het gestelde in de voorschriften, dat de funkties een zo volledig mogelijk beeld dient te geven van de kosten die daaraan worden besteed lijkt het gewenst om in de toekomst ook de indirecte kosten, waaronder o.a. (de algeme ne overhead) te verdelen. Wordt bij de verdeling van de directe kosten (salarissen) al de nodige problemen verwacht, bij verdeling van de indirecte kosten ligt dit nog moeilijker. Het volledig toerekenen van deze lasten impliceert het instellen van een aantal hulpkosten- plaatsen met alle problemen van dien. Daarnaast moet worden af gevraagd op welke wijze de tarieven c.q. verdeelsleutels van deze lasten moeten worden vastgesteld. Aangezien op dit punt weinig of geen ervaringscijfers voorhan den zijn zal een en ander veelal op basis van aannames en schattingen dienen te geschieden. Gezien het bovenstaande zou in eerste instantie terughoudend heid betracht moeten worden met de toerekening van deze lasten. De stuurgroep is echter wel van mening dat in de eerstkomende jaren de benodigde basisgegevens dienen te worden verzameld om zodoende de gewenste toerekening in de toekomst te realiseren. instellen van kostenplaats

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 5