-13-
Want per slot van rekening wordt het in een rijksweg gestoken. Dus
uiteindelijk betekent het in de toekomst een besparing voor het Rijk.
Het zou al te gek zijn als daar dit soort minimale bedragen uit zouden
komen. Maar ik geloof dat ook niet. Ik heb in een krant gezegd toen men
mij daar naar vroeg:"Dit kabinet, als daar afspraken mee worden gemaakt,
daar houdt men zich dan aan". Die ervaring heb ik wel.Overigens kun
je positief staan tegenover dit kabinet en ook negatief. Daar zeg ik
nu vanavond als voorzitter niets over. Maar in elk geval is het zo als
er afspraken gemaakt worden dan houdt men zich daar aan. Daar reken ik
dan ook maar op
Voorts heeft de heer van Eekelen nog gezegd dat hij de behandeling van
dit voorstel met name in de kommissie Ruimtelijke Ordening vreemd vindt.
Daar heeft hij volstrekt gelijk in. Dat is ook vreemd. Wij behandelden
destijds ditonderwerp in het kollege op een dinsdag en de dinsdag
daarop had ik kommissievergadering. We wisten dat dit punt nu in de
raad moest Toen stonden we voor de vraag of er een extra kommissie
vergadering Financiën moest worden belegd ja dan neen.
Dit vonden we echter toch wel wat overtrokken voor dit punt. Toen is
mij gevraagd neem dit onderwerp dan in elk geval in de kommissie
Ruimtelijke Ordening mee, dan kan het toegelicht worden en als het dan
aan de raad wordt aangeboden dan kunnen die kommissieleden hun achter
ban de nodige informatie geven. Dat is de reden geweest.
Maar ik geef toe op zich was het een wat vreemde keuze. Door de
omstandigheden gedwongen hebben we dit echter zo gedaan.
De heer Roosenboom, ja dat is een duidelijke zaak. Hij is voor de
wegen, zoals ze gepland zijn in het konvenant. Hij en zijn groepe
ring. Hij is er echter op tegen dat de gemeente hier geld in steekt.
Hij vindt dat alleen een taak voor het Rijk en de provincie. We hebben
hier al vaker over gediskussieerd meneer Roosenboom. Ik stel dan
als U dat vindt dan betekent dat die wegen de eerste twintig jaar
niet worden aangelegd. En ik denk dat daar de Halsterse inwoners niet
mee zijn gebaat. Op zich als principe best aardig. Ik zou ook dat
principe eigenlijk wel willen huldigen. En ik moet zeggen tijdens de
onderhandelingen heb ik dat ook wel betoogd. Maar hier zijn grenzen
aan.Hoever kun je gaan.Dat is de vraag.Die grens voel je zelf op een
bepaald moment aan, waar die ligt, tijdens de onderhandelingen.
Die grens lag hier.Anders zou het nog jaren duren voordat we tot
een oplossing komen. Dat is ook ons belang niet. En dan komt er een
afweging.Inderdaad 1,2 miljoen is niet niks,dat geef ik toe. Daar
hadden we ook andere leuke dingen mee kunnen doen om met de woorden
van de heer Roosenboom te spreken. Dat is zo. Alleen wij vinden dit
dermate belangrijk, in afweging met andere leuke dingen, dat onze
prioriteit hier naartoe gaat. Dat is een afweging. Daar kunnen we nog
avonden over diskussiëren. In zo'n afwegingsproces hoef je het niet
met elkaar eens te zijn. Maar dat is in elk geval de argumentatie
die hierbij hoort. Wenst iemand in tweede instantie hier het woord
over?
Het lid Priems: Ik kan me best voorstellen dat U vanavond geen bedragen
wil noemen voor die kompensatie en ook niet uit de school wil gaan
klappen omtrent die onderhandelingen.U bekijkt het optimistisch en
zegt, het kabinet zal zich houden aan de afspraken die gemaakt zijn.
Ik ben dan misschien wat pessimistischer. Ik denk dat we toch met enige
angstige spanning dat uiteindelijke bedrag tegemoet moeten zien. Sec
als je ook ziet wat voor een vaag antwoord de minister van Verkeer en
Waterstaat in het begin van de week gegeven heeft op de vragen van de
Brabantse kamerleden. De toekomst zal het leren,maar ik ben blijkbaar
minder optimistisch dan U.