-12- Het lid Roosenboom: In het verlengde gesteld zoals de groepering Leef baarheid heeft gestemd bij het konvenant. Wij hebben geen problemen met de infrastruktuur.Wat dat betreft zijn we blij dat er alternatieve wegen komen voor de ontlasting van de Halsterseweg. Maar bij ons speelde als hoofdzaak dat wij vonden dat de kosten voor zo'n Nieuw- Beijmoerseweg geheel voor de provincie of voor het Rijk,moeten komen. Voor wie van beiden is ons natuurlijk om het even. Deze weg gaat nu globaal zo'n een tweetiende miljoen kosten. Dat moet toch opgebracht worden door de belastingcenten van onze burgers.Daar zouden we ook leuke andere dingen mee kunnen doen. Op grond daarvan zullen wij dan ook laten aantekenen dat we tegen zijn. Niet tegen de komst van de weg,want dat moet U duidelijk gescheiden houden, maar wel tegen het financiële plaatje. De voorzitter: Meneer Priems.U hebt nogal wat planologische punten ge noemd. Dat is de reden dat ik eerst maar antwoord. Voor zover de vragen andere dan planologische aspekten betreffen kan de wethouder mij eventueel nog aanvullen. Maar het zijn hoofdzakelijk planologische aspekten die aan de orde zijn gesteld. Want hij wijst bijvoorbeeld op het konvenant met name de konsequentie daarvan.Voorts het verleggen van het tracé door de groenstrook die eerst loodrecht door de groenstrook zou gaan,via het gedeelte waar nu geen bomen staan, omdat daar de aardgasleiding en dergelijke ligt. Nu gaat het tracé er diagonaal door- ft heen. De reden waarom, dat is bekend. Een aantal belangen spelen daarbij een rol. En natuurlijk is het zo dat er wel een bepaalde oppervlakte van die groenstrook verloren gaat. Maar de visuele aspekten worden nauwelijks aangetast. Integendeel .Destijds heeft men die groenstrook aangelegd in de veronderstelling dat de gebouwen van General Electric niet hoger dan achttien meter zouden worden. Men dacht destijds via de groenstrook General Electric te kunnen laten verdwijnen achter de horizon. Er is inmiddels een slordige 22 meter bijgekomen dus daarvoor funktioneert die groenstrook zeker niet meer. Maar daarmee wil ik niet het belang van de groenstrook onderschatten. Dat is niet het geval. Maar ik denk dat we toch een vrij acceptabele oplossing gevonden hebben en nogmaals het is een afweging van een aantal belangen. Dat Joebt U ook gedaan meneer priems en dat hebt U ook gedaan meneer van Eekelen. En U komt tot dezelfde konklusie als het kollege.Wat betreft de kompen- satie voor de liftsluis, ja, de heer Priems wijst daar terecht op. Iedere Haagse politicus die in West-Brabant komt vindt het nodig om te vertellen hoeveel er toch wel uitkomt uit die pot. En iedereen noemt een ander bedrag. Nu dan weet ik het ook niet meer. Of het waardevolle informatie is dat die politici brengen,dat weet ik niet. Het kan ook zijn om op die manier de krant te halen. Wat ik wel weet is dat er onderhandelingen zijn gevoerd tussen de bur gemeester van Bergen op Zoom en de minister waar Gedeputeerde Staten ook aan de kantlijn bij betrokken zijn geweest, eerst niet. In december vorig jaar heeft gedeputeerde de Geus echter duidelijk onderhande lingen met mevrouw Smit-Kroes gevoerd. Onderhandelingen waar re sultaten uitgekomen zijn. Daarna heeft de burgemeester van Bergen op Zoom namens zijn kollege nadere onderhandelingen met de minister gevoerd. Dit hield verband met het konvenant,omdat Bergen op Zoom ook eerst nog andere mogelijkheden voor de kompensatie wilde uitproberen. Nu daar is toch uitgekomen dat de kompensatie voor de Zoomweg-noord zou moeten worden benut. Er zijn toen ook bedragen genoemd. Ik doe echter aan dat bedragenspel vanavond niet mee. Ik weet wel dat het een behoorlijk bedrag moet zijn. En dan is vier miljoen en ook acht miljoen niet aan de orde. Het bedrag zal veel hoger moeten zijn om een behoorlijke kompensatie voor de liftsluis te zijn.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 51