16. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR DE AANLEG VAN DE N IEUW-BEIJMOERSEWEG. 35E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1984 EN 10E WIJZIGING BEGROTING 1984 DIENST GEMEENTEWERKEN). Het lid Priems: Wij gaan akkoord met dit voorstel omdat het beschouwd kan worden als een logisch uitvoeisel van het bestuurlijk konvenant. Een overeenkomst tussen Bergen op Zoom, de provincie en de gemeente Halsteren om eindelijk eens te komen tot een goede oplossing van de verkeersproblemen. We hebben wel een afweging gemaakt over de verlegging van het aanvankelijke tracé. Het is namelijk zo dat het tracé voor een groot gedeelte de nieuw aangelegde groenstrook zal aantasten. Dat is inderdaad jammer. Maar als je afweegt wat dan het alternatief zal zijn.Dat zou betekenen dat er dan een vertraging optreedt en we niet voor 1 januari aan de slag kunnen en dat we op die manier die aanzienlijke subsidie mis zouden lopen. Dat zou betekenen dat heel het plan op losse schroeven zou komen te staan. Vandaar dat ik nog even duidelijk die afweging maak,omdat ik het idee had dat dat in de kommissievergadering van twee weken geleden niet helemaal uit de verf is gekomen. Overigens, dat bestuurlijk konvenant is voor een groot gedeelte afhan kelijk van de rijkssubsidie die gegeven wordt als kompensatie voor het niet doorgaan van de liftsluis. Dan rijzen je toch de haren te berge als je ziet hoe die bedragen die daar steeds genoemd worden, hoe die uiteen lopen. Dan komt een C.D.A.-kamerlid in Steenbergen op een spreekbeurt heel enthousiast vertellen dat het béslist wel meer zal zijn dan vier miljoen. De gedeputeerde van dezelfde partij die gaat ervan uit dat je vijftien miljoen nodig hebt om dat een beetje rede lijk te kunnen financieren. Ik heb begrepen dat de onderhandelingen nog lang niet zijn afgelopen. Maar juist omdat die rijkssubsidie van zo'n doorslaggevend belang is voor het volledig uitvoeren van het bestuurlijk konvenantdenk ik toch dat we zeer allert moeten zijn en proberen in die onderhandelingen er zoveel mogelijk uit te halen zo dat het uitgevoerd kan worden. Dan heb je inderdaad minstens 10 a 12 miljoen nodig. Het lid van Eekelen: Wij kunnen wel met Uw voorstel instemmen. Dit is een logisch vervolg als je eenmaal besloten hebt om een konvenant toe te passen. Dan vinden wij ook dat het niet meer is als een staaltje van je plicht, als raad, om daar achter te gaan staan.Dat wil niet zeggen dat we, als het enigszins kan, proberen zoveel mogelijk subsidie binnen te halen,opdat het onze Halsterse burgers zo min mogelijk kost. Die reden heb ik vorige keer bij het konvenant ook al genoemdomdat wij als gemeente opdraaien voor hetgeen wat het Rijk of de provincie verzaakt. Dan wat het tracé betreft, meneer de voorzitter. Wij hebben daar eigenlijk nog niet zulke grote problemen mee. Want als dat stukje bos de veiligheid van Halsteren moet waarborgen en het moet daarom mog een paar honderd duizend gulden meer kosten, dan mag die voor ons een eindje omgelegd worden en laat dan die paal maar rustig staan. Wij hebben daar minder moeite mee. Waar we wel een beetje moeite mee hebben, en daar hebben wij in het verleden ook al eens op geduid, is dat het hier gaat om het aanleggen van een weg. Het gaat dus eigenlijk totaal niet om iets planologisch.Wie sachetst mijn verbazing dat het in de kommissie Ruimtelijke Ordening behandeld wordt. Wij vragen aan ons lid in de kommissie Bedrijven,is daar nog verder iets over gesproken? Zijn er nog enige details? Want wij nemen aan dat in de kommissie Bedrijven zo'n belangrijke weg dan toch wel aan de orde komt. En dan blijkt dat dat totaal niet aan de orde is geweest. Ik vind dat het behandeld moet worden in de kommis sie Bedrijven, of je houdt het bij Ruimtelijke Ordening, maar niet zoals het uitkomt,dan bij de ene en dan bij de andere kommissie.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 50