16. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR DE AANLEG
VAN DE N IEUW-BEIJMOERSEWEG.
35E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1984 EN 10E WIJZIGING BEGROTING
1984 DIENST GEMEENTEWERKEN).
Het lid Priems: Wij gaan akkoord met dit voorstel omdat het beschouwd
kan worden als een logisch uitvoeisel van het bestuurlijk konvenant.
Een overeenkomst tussen Bergen op Zoom, de provincie en de gemeente
Halsteren om eindelijk eens te komen tot een goede oplossing van
de verkeersproblemen. We hebben wel een afweging gemaakt over de
verlegging van het aanvankelijke tracé. Het is namelijk zo dat het
tracé voor een groot gedeelte de nieuw aangelegde groenstrook zal
aantasten. Dat is inderdaad jammer. Maar als je afweegt wat dan het
alternatief zal zijn.Dat zou betekenen dat er dan een vertraging optreedt
en we niet voor 1 januari aan de slag kunnen en dat we op die manier
die aanzienlijke subsidie mis zouden lopen. Dat zou betekenen dat
heel het plan op losse schroeven zou komen te staan.
Vandaar dat ik nog even duidelijk die afweging maak,omdat ik het
idee had dat dat in de kommissievergadering van twee weken geleden niet
helemaal uit de verf is gekomen.
Overigens, dat bestuurlijk konvenant is voor een groot gedeelte afhan
kelijk van de rijkssubsidie die gegeven wordt als kompensatie voor het
niet doorgaan van de liftsluis. Dan rijzen je toch de haren te berge
als je ziet hoe die bedragen die daar steeds genoemd worden, hoe die
uiteen lopen. Dan komt een C.D.A.-kamerlid in Steenbergen op een
spreekbeurt heel enthousiast vertellen dat het béslist wel meer zal
zijn dan vier miljoen. De gedeputeerde van dezelfde partij die gaat
ervan uit dat je vijftien miljoen nodig hebt om dat een beetje rede
lijk te kunnen financieren. Ik heb begrepen dat de onderhandelingen
nog lang niet zijn afgelopen. Maar juist omdat die rijkssubsidie
van zo'n doorslaggevend belang is voor het volledig uitvoeren van
het bestuurlijk konvenantdenk ik toch dat we zeer allert moeten zijn
en proberen in die onderhandelingen er zoveel mogelijk uit te halen zo
dat het uitgevoerd kan worden.
Dan heb je inderdaad minstens 10 a 12 miljoen nodig.
Het lid van Eekelen: Wij kunnen wel met Uw voorstel instemmen. Dit is
een logisch vervolg als je eenmaal besloten hebt om een konvenant toe
te passen. Dan vinden wij ook dat het niet meer is als een staaltje van
je plicht, als raad, om daar achter te gaan staan.Dat wil niet zeggen
dat we, als het enigszins kan, proberen zoveel mogelijk subsidie binnen
te halen,opdat het onze Halsterse burgers zo min mogelijk kost. Die
reden heb ik vorige keer bij het konvenant ook al genoemdomdat wij
als gemeente opdraaien voor hetgeen wat het Rijk of de provincie
verzaakt. Dan wat het tracé betreft, meneer de voorzitter. Wij hebben
daar eigenlijk nog niet zulke grote problemen mee. Want als dat stukje
bos de veiligheid van Halsteren moet waarborgen en het moet daarom mog
een paar honderd duizend gulden meer kosten, dan mag die voor ons
een eindje omgelegd worden en laat dan die paal maar rustig staan. Wij
hebben daar minder moeite mee. Waar we wel een beetje moeite mee hebben,
en daar hebben wij in het verleden ook al eens op geduid, is dat het
hier gaat om het aanleggen van een weg.
Het gaat dus eigenlijk totaal niet om iets planologisch.Wie sachetst
mijn verbazing dat het in de kommissie Ruimtelijke Ordening behandeld
wordt. Wij vragen aan ons lid in de kommissie Bedrijven,is daar nog
verder iets over gesproken? Zijn er nog enige details? Want wij
nemen aan dat in de kommissie Bedrijven zo'n belangrijke weg dan
toch wel aan de orde komt. En dan blijkt dat dat totaal niet aan de
orde is geweest. Ik vind dat het behandeld moet worden in de kommis
sie Bedrijven, of je houdt het bij Ruimtelijke Ordening, maar niet
zoals het uitkomt,dan bij de ene en dan bij de andere kommissie.