-3-
3. De stuurgroep is tevens van mening, dat gekozen moet wor
den voor een model, waarin primair de belangen van de raad
en de bevolking het vertrekpunt vormen.
Vandaaruit is een strakker onderscheid gemaakt tussen de
gegevens die voor het beleid van belang zijn en die welke
voor het beheer nodig zijn.
Deze gegevens worden in de volgende vorm gegoten.
Het beleidsdeel van de begroting bevat de funkties, zoals
deze zijn voorgeschreven, terwijl die funkties zijn onder
verdeeld in subfunkties. Dit beleidsdeel, voorzien van een
op het te voeren beleid gerichte toelichting, wordt een
overzichtelijk, toegankelijk en leesbaar geheel. Hierop au
toriseert de raad de begrotingsbedragen en rust ook de door
gedeputeerde staten te verlenen goedkeuring.
In het beheersdeel van de begroting worden de bedragen uit
het beleidsdeel gespecificeerd en nader toegelicht.
In feite worden dus twee cijfermatige begrotingen en twee
toelichtingen gepresenteerd, elk met een verschillende
diepte
De toelichting voor wat betreft het beleidsgedeelte kan op
tweeërlei wijze geschieden, te weten:
- een beleidsmatige toelichting onder de funkties c.q.
subfunkties
- een beleidsmatige toelichting in de vorm van een aan
biedingsnota.
De stuurgroep geeft aan de laatste methode de voorkeur
Daarbij heeft het beheersdeel een dubbele funktie: ener
zijds toelichting en onderbouwing van het beleidsdeel,
anderzijds basis voor het begrotingsbeheer.
IV Verdere procedure.
Voor wat betreft het "aankleden" van het nieuwe model kunnen
twee hoofdgroepen worden onderscheiden.
a. strategische kernpunten:
1. afstemmen van de begroting op declaraties;
2. toerekenen van directe kosten (salariskosten);
3. toerekenen van indirecte kosten (o.a. gebouwen);
4. instellen van kostenplaatsen;
5. opnemen van (fysieke) presentaties;
b. behoefte inzake administratieve verwerking (incidentele behoef
te)
ada
1Afstemmen van de begroting op declaraties.
Het is vooral sociale zaken die hiermee te maken heeft;
Het afstemmen van de subfunkties, voor wat betreft de de
claraties t.b.v. Sociale Zaken kan probleemloos geschieden.
De stuurgroep adviseert dan ook hierin te voorzien en bedenkt
daarbij dat een en ander ook kan geschieden bij Welzijn, On
derwijs, S.O.. In zijn algemeenheid adviseert de stuurgroep
dat de begroting zo ingericht moet worden, dat het opstellen
van declaraties probleemloos kan geschieden.
2. Toerekenen salariskosten (directe kosten)
In de voorschriften is een passage opgenomen welke betrekking
heeft op kostenverdeling, te weten:
"De funkties dienen een zo volledig mogelijk beeld te geven
van de kosten die daaraan worden besteed. Daarmede wordt de
afweging- of keuzefunktie van de begroting gediend"
In dat verband blijkt er in de praktijk behoefte te bestaan
aan een vorm-