-3- 3. De stuurgroep is tevens van mening, dat gekozen moet wor den voor een model, waarin primair de belangen van de raad en de bevolking het vertrekpunt vormen. Vandaaruit is een strakker onderscheid gemaakt tussen de gegevens die voor het beleid van belang zijn en die welke voor het beheer nodig zijn. Deze gegevens worden in de volgende vorm gegoten. Het beleidsdeel van de begroting bevat de funkties, zoals deze zijn voorgeschreven, terwijl die funkties zijn onder verdeeld in subfunkties. Dit beleidsdeel, voorzien van een op het te voeren beleid gerichte toelichting, wordt een overzichtelijk, toegankelijk en leesbaar geheel. Hierop au toriseert de raad de begrotingsbedragen en rust ook de door gedeputeerde staten te verlenen goedkeuring. In het beheersdeel van de begroting worden de bedragen uit het beleidsdeel gespecificeerd en nader toegelicht. In feite worden dus twee cijfermatige begrotingen en twee toelichtingen gepresenteerd, elk met een verschillende diepte De toelichting voor wat betreft het beleidsgedeelte kan op tweeërlei wijze geschieden, te weten: - een beleidsmatige toelichting onder de funkties c.q. subfunkties - een beleidsmatige toelichting in de vorm van een aan biedingsnota. De stuurgroep geeft aan de laatste methode de voorkeur Daarbij heeft het beheersdeel een dubbele funktie: ener zijds toelichting en onderbouwing van het beleidsdeel, anderzijds basis voor het begrotingsbeheer. IV Verdere procedure. Voor wat betreft het "aankleden" van het nieuwe model kunnen twee hoofdgroepen worden onderscheiden. a. strategische kernpunten: 1. afstemmen van de begroting op declaraties; 2. toerekenen van directe kosten (salariskosten); 3. toerekenen van indirecte kosten (o.a. gebouwen); 4. instellen van kostenplaatsen; 5. opnemen van (fysieke) presentaties; b. behoefte inzake administratieve verwerking (incidentele behoef te) ada 1Afstemmen van de begroting op declaraties. Het is vooral sociale zaken die hiermee te maken heeft; Het afstemmen van de subfunkties, voor wat betreft de de claraties t.b.v. Sociale Zaken kan probleemloos geschieden. De stuurgroep adviseert dan ook hierin te voorzien en bedenkt daarbij dat een en ander ook kan geschieden bij Welzijn, On derwijs, S.O.. In zijn algemeenheid adviseert de stuurgroep dat de begroting zo ingericht moet worden, dat het opstellen van declaraties probleemloos kan geschieden. 2. Toerekenen salariskosten (directe kosten) In de voorschriften is een passage opgenomen welke betrekking heeft op kostenverdeling, te weten: "De funkties dienen een zo volledig mogelijk beeld te geven van de kosten die daaraan worden besteed. Daarmede wordt de afweging- of keuzefunktie van de begroting gediend" In dat verband blijkt er in de praktijk behoefte te bestaan aan een vorm-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 4