-2-
IIIBegroting Algemene Dienst "Nieuwe Stijl".
aDe 'autorisatie
Alvorens een aantal beleidszaken aan de orde te stellen lijkt
het ons gewenst om een aantal begrippen nader uiteen te zetten.
De uitgaven en inkomsten van de gemeente zijn in de begroting
verdeeld over 10 taakgebieden. Deze gebieden worden "Hoofd-
funkties" genoemd. (Voorbeelden zijn: Onderwijs, Volksgezond
heid)
Elke hoofdfunktie is onderverdeeld in funkties. De voorschrif
ten gaan uit van 85 verplichte funkties.
Zo is bijvoorbeeld de hoofdfunktie Onderwijs onderverdeeld in
de (verplichte) funktie: openbaar kleuteronderwijs, bijzonder
kleuteronderwijs enz. Het is de vrijheid van de gemeente om
de specificatie van de ramingen in de begroting binnen de
funkties te houden danwel om de funkties verder onder te ver
delen in "Subfunkties"
Bijvoorbeeld de (verplichte) funktie bijzonder kleuteronder
wijs is onderverdeeld in onder meer de subfunktie: stichting
en inrichting van schoolgebouwen.
De uitgaven en inkomsten, die verdeeld zijn over de 10 hoofd-
funkties (en binnen die hoofdfunkties zijn gespecificeerd in
funkties en subfunkties), dienen ook nog naar opbrengsten en
kostensoorten te worden onderscheiden, zoals: huren en pach
ten, inkomsten van het rijk, belastingontvangsten enz. en:
salariskosten, kosten van energie, kapitaallasten enz. De
hoofdindeling en de inhoud van deze categorieën zijn voorge
schreven.
Naast de Gewone- en de Kapitaaldienst kent het nieuwe begro
tingsmiddel een Verdeeldienst
Deze dienst onderscheidt 3 paragrafen.
Paragraaf 1: de verdeling van de kapitaallasten;
Paragraaf 2: de ingestelde kostenplaatsen;
Paragraaf 3: verplichte bedrijfsmatige activiteiten.
Nadat via het bovenstaande een en ander is verduidelijkt kan
als eerste beleidszaak aan de orde worden gesteld:
bDe presentatie.
1. Het verdient aanbeveling, dat een vorm wordt gekozen, waar
bij de funkties worden opgesplitst in subfunkties, omdat
hierdoor een goed overzicht wordt verkregen en een betere
leesbaarheid wordt bewerkstelligd.
2. In het kader dient aandacht te worden besteed aan het aspekt
van autorisatie en goedkeuring.
Er vanuit gaande dat als presentatievorm gekozen wordt voor
een splitsing van funkties in subfunkties, dienen de bedra
gen per subfunktie te worden opgenomen in kolom 5 van de be
groting als het gaat om een subfunktie op de gewone dienst
en in kolom 4 als het gaat om een subfunktie van de kapitaal-
dienst. Deze kolom 5, respektievelijk 4, bevat de bedragen
waarop de autorisatie van de gemeenteraad en de goedkeuring
door gedeputeerde staten rusten.
Het gaat de stuurgroep te ver om de autorisatie en goedkeu
ring te laten rusten op voor het gemeentelijk beleid van se
cundair belang zijnde eenheden als de categorieën.
Behalve dat het de gemeenteraad zou opzadelen met een aantal
begrotingswijzigingen, die weinig beleidswaarde hebben, wordt
het personeel van onnodig extra werk voorzien met name van
begrotingswij zigingen
De voorkeur gaat dus uit naar een autorisatie en goedkeuring
per subfunktie.
3De stuurgroep