-2- IIIBegroting Algemene Dienst "Nieuwe Stijl". aDe 'autorisatie Alvorens een aantal beleidszaken aan de orde te stellen lijkt het ons gewenst om een aantal begrippen nader uiteen te zetten. De uitgaven en inkomsten van de gemeente zijn in de begroting verdeeld over 10 taakgebieden. Deze gebieden worden "Hoofd- funkties" genoemd. (Voorbeelden zijn: Onderwijs, Volksgezond heid) Elke hoofdfunktie is onderverdeeld in funkties. De voorschrif ten gaan uit van 85 verplichte funkties. Zo is bijvoorbeeld de hoofdfunktie Onderwijs onderverdeeld in de (verplichte) funktie: openbaar kleuteronderwijs, bijzonder kleuteronderwijs enz. Het is de vrijheid van de gemeente om de specificatie van de ramingen in de begroting binnen de funkties te houden danwel om de funkties verder onder te ver delen in "Subfunkties" Bijvoorbeeld de (verplichte) funktie bijzonder kleuteronder wijs is onderverdeeld in onder meer de subfunktie: stichting en inrichting van schoolgebouwen. De uitgaven en inkomsten, die verdeeld zijn over de 10 hoofd- funkties (en binnen die hoofdfunkties zijn gespecificeerd in funkties en subfunkties), dienen ook nog naar opbrengsten en kostensoorten te worden onderscheiden, zoals: huren en pach ten, inkomsten van het rijk, belastingontvangsten enz. en: salariskosten, kosten van energie, kapitaallasten enz. De hoofdindeling en de inhoud van deze categorieën zijn voorge schreven. Naast de Gewone- en de Kapitaaldienst kent het nieuwe begro tingsmiddel een Verdeeldienst Deze dienst onderscheidt 3 paragrafen. Paragraaf 1: de verdeling van de kapitaallasten; Paragraaf 2: de ingestelde kostenplaatsen; Paragraaf 3: verplichte bedrijfsmatige activiteiten. Nadat via het bovenstaande een en ander is verduidelijkt kan als eerste beleidszaak aan de orde worden gesteld: bDe presentatie. 1. Het verdient aanbeveling, dat een vorm wordt gekozen, waar bij de funkties worden opgesplitst in subfunkties, omdat hierdoor een goed overzicht wordt verkregen en een betere leesbaarheid wordt bewerkstelligd. 2. In het kader dient aandacht te worden besteed aan het aspekt van autorisatie en goedkeuring. Er vanuit gaande dat als presentatievorm gekozen wordt voor een splitsing van funkties in subfunkties, dienen de bedra gen per subfunktie te worden opgenomen in kolom 5 van de be groting als het gaat om een subfunktie op de gewone dienst en in kolom 4 als het gaat om een subfunktie van de kapitaal- dienst. Deze kolom 5, respektievelijk 4, bevat de bedragen waarop de autorisatie van de gemeenteraad en de goedkeuring door gedeputeerde staten rusten. Het gaat de stuurgroep te ver om de autorisatie en goedkeu ring te laten rusten op voor het gemeentelijk beleid van se cundair belang zijnde eenheden als de categorieën. Behalve dat het de gemeenteraad zou opzadelen met een aantal begrotingswijzigingen, die weinig beleidswaarde hebben, wordt het personeel van onnodig extra werk voorzien met name van begrotingswij zigingen De voorkeur gaat dus uit naar een autorisatie en goedkeuring per subfunktie. 3De stuurgroep

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 3