-8-
Wethouder van der Weegen: Meneer Mouws als eerste spreker.
Ik denk dat je een aantal zaken toch wat anders kunt benaderen,
dan zonder meer te zeggen, er gebeurt nu eigenlijk niets anders dan
dat er een café komt.
Op zich het verbeteren van de omgeving, voor zover je dat als
gemeente kunt doen en nog als gemeente kunt doen op kosten van de
pachter en cht je in elk geval moet proberen daar medewerking aan te
geven. Wat wil ik daarmee zeggen. Je maakt in elk geval de entree
beter. In mooie woorden heet dat geloof ik, de drempel wordt verlaagd,
althans van het cafégedeelte. Het zal daar denk ik toch wel gemakkelijker
binnenstappen worden. Verder heb ik daarstraks ook gezegd, of dat zal
slagen, dat is ook afhankelijk van degene die dat exploiteert. Je kunt
daar zomers een aardig terras maken, misschien slaat het aan, mis
schien slaat het helemaal niet aan, maar dat is niet aan de gemeente
om dat te doen. Die gemeente verleent medewerking zonder daar kosten
voor te maken. Om in elk geval het geheel wat aantrekkelijker te maken
als zijnde café. Dat is een, en dat noemen we wijkcafé, maar daar kun
je van mening over verschillen.
U hebt van de heer van Eekelen in elk geval de juiste woorden al gehoord
die wij in het kontrakt hebben laten zetten. Daar heeft de pachter, en
dat is dus Heineken, geen bezwaar tegen gemaakt. Daarbij staat dus
duidelijk dat het in elk geval dienstbaar moet zijn in het kader van wijk-
gebonden aktiviteiten. Het is wat anders natuurlijk of je dat straks
kontraktureel af moet gaan dwingen of niet.Het is mede vakbelang van
over welke wijkaktiviteiten we spreken.
Spreken we over wijkaktiviteit als er twee mensen bij elkaar komen? Is
dat een wijkaktiviteit? Ik denk dat je dat met verstand moet gebruiken.
Meneer Roosenboom heeft dat eigenlijk ook een beetje in die trant ge
vraagd. Ik zeg daar ook van, die wijkfunktie wordt in elk geval beter.
De entree wordt verbeterd.Kontraktueel is een en ander vastgelegd.
Ik meen toch dat we een stap vooruit gemaakt hebben en er in elk geval
door bereiken dat er in het kontrakt komt te staan, dat het open moet
zijn of meer dienstbaar moet zijn aan wijkgebonden aktiviteiten. Dat is
al in elk geval een stap. En hoe groot die stap is, dat zal de prak
tijk straks uitwijzen. Meneer van Eekelen heeft gezegd, was het niet ver
standiger geweest om het kontrakt en de aanpassing ervan erbij te
leggen. Ik denk inderdaad dat het er beter bij had kunnen liggen. Hij
heeft ook gezegd, wat kun je daaraan doen. Je kunt inderdaad iemand
als hij zich niet aan het kontrakt houdt in gebreke stellen.
Maar of je dat moet doen dat zal de praktijk uitwijzen.
De voorzitter: Dat zal in redelijkheid moeten worden bekeken.
Maar de wijk Rode Schouw krijgt nu een eigen café, een zelfstandig
café dat onafhankelijk van de sporthal kan funktioneren, want dat
is het punt, daarom zijn die toiletten en dergelijke nu afzonderlijk
gesitueerd. Och, en de eén is daar gelukkig mee en de ander is daar
wat minder gelukkig mee. Zo gaat dat in het leven. Maar het is wel
een voorstel, dat bij ons al jaren leeft en wat al een paar jaar op het
prioriteitenschema staat.
De voorzitter: We hebben twee rondes gehad. Wenst iemand stemming
over dit agendapunt? Niemand.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
-9-
7. VOORSTEL TE BESLUITE^ TOT HET OPSTELLEN VAN EEN BELEIDSPLAN SPECIFIEK
WELZIJN 1985-1988 EN TOT HET VASTSTELLEN VAN DE WERKOPZET TEN BEHOEVE
VAN DE TOTSTANDKOMING VAN DIT BELEIDSPLAN.
Het lid van Eekelen:Wij kunnen met uw besluit meegaan tot aan bladzijde
twee. Dan de tweede alinea, waarbij staat dat B&W en Welzijnszaken in
november en december 1984 een schriftelijke enquete en eventuele ge
sprekken met de verenigingen en instellingen houden. Wij zouden daar
graag bij willen zien dat dat in ieder geval ter inzage ligt voor de
raad bij de ingekomen stukken en als agendapunt bij de ingekomen
stukken op de raadsagenda staat. Is er behoefte aan om er dan iets
van te zeggen, dan heeft men daar in ieder geval de kans toe. Wij
vinden als Werknemerspartij dat de raad té ver en té lang buiten spel
staat. Dan bij fase drie meneer de voorzitter, die openbare diskussie
over het plan, de verordening en de gedurende een maand ter-visie-legging
van plan en verordening met de mogelijkheid bezwaar in te dienen. Daar over
zeggen we, dan passeer je de raad wel bijzonder ver. Je legt iets ter
visie terwijl de raad er nog geen visie over heeft kunnen geven. Dat vind
ik niet juist. Ik vind dat dat minimaal ook bij de ingekomen stukken
behandeld dient te kunnen worden voor degenen die daar bijzondere
interesse in hebben en dat is in het verleden wel gebleken bij de Werk
nemerspartij .Die gaat het Welzijnsplan zeer na aan het hart. Als je met
de vaststelling van plannen en verordeningen naar de raad komt,hetwelk
al ter visie heeft gelegen en de raad zou dan een wijziging aanbrengen,
dan moet je dat eigenlijk opnieuw ter visie leggen en de procedure
opnieuw starten. Als er wezenlijke verschillen in komen dan zal dat be
slist moeten. Wij zijn er in ieder geval van overtuigd dat de raad te
lang onnodig buiten spel staat.
Wij vinden dat dat in ieder geval onder op bladzijde twee, bij alinea
twee moet komen te staan: de raad via de ingekomen stukken inlichten
en bij fase drie,vóórdat men het ter visie legt, dat men het in ieder
geval ook bij de ingekomen stukken ter visie legt en men er daar over
kan praten alvorens dat het ter visie wordt gelegd. Dat is onze mening.
Het lid Mouws: Ten dele kunnen we met de heer van Eekelen meegaan.
Hoewel U~duidelijk in Uw stuk zelf schreef, wij meenden op grond van er
varingen te kunnen volstaan met de minder omslachtige werkopzet. En als
het geen uitstel betekent of vertraging van de opzet, dan vind ik wel
a dat U aan de wensen van de heer van Eekelen tegemoet kunt komen,
want dan zouden wij dat ook wel prettiger vinden. Zij het dat
er de vorige keer dacht ik, het heel intensief gedaan is en in onze
ogen zal het toch niet zo verschrikkelijk veel veranderen. Mijn vraag
is meer in het kader van de opzet. In eerste instantie ging het over die
kaderwet specifiek welzijn. Toen moest dat een zeer gedegen plan
worden. Nu ik meen ook dat het dat ook duidelijk geworden is. Er
heeft een kommissie vele maanden hard aan gewerkt. Maar de bedoeling
daarvan was vooral de financiën veilig te stellen voor de komende
jaren.Dit zou een soort patroon worden waarop in de komende jaren
die subsidies afgesteld zouden worden. Vandaar dacht ik dat dat de
eerste keer zo uitvoerig behandeld was. Mijn vraag is nu, nu die kader
wet ingetrokken is, of dat die financiële verwachtingen die we toen
koesterden inderdaad waargemaakt zijn.
Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: Wat ik mis bij de opstelling van het
beleidsplan is de sektor muziek.
Met name in fase drie, punt'drie zou het mogelijk kunnen zijn tussenxijds
advies te moeten vragen aan Uw kommissie Muziek. Ook de kommissie
Sportzaken wordt niet genoemd, terwijl U bij het beleidsplan ook de
sektor sport betrekt. Het gaat alleen maar over B&W en Welzijnszaken^
De andere kommissies worden helemaal niet ingeschakeld.