-8- Wethouder van der Weegen: Meneer Mouws als eerste spreker. Ik denk dat je een aantal zaken toch wat anders kunt benaderen, dan zonder meer te zeggen, er gebeurt nu eigenlijk niets anders dan dat er een café komt. Op zich het verbeteren van de omgeving, voor zover je dat als gemeente kunt doen en nog als gemeente kunt doen op kosten van de pachter en cht je in elk geval moet proberen daar medewerking aan te geven. Wat wil ik daarmee zeggen. Je maakt in elk geval de entree beter. In mooie woorden heet dat geloof ik, de drempel wordt verlaagd, althans van het cafégedeelte. Het zal daar denk ik toch wel gemakkelijker binnenstappen worden. Verder heb ik daarstraks ook gezegd, of dat zal slagen, dat is ook afhankelijk van degene die dat exploiteert. Je kunt daar zomers een aardig terras maken, misschien slaat het aan, mis schien slaat het helemaal niet aan, maar dat is niet aan de gemeente om dat te doen. Die gemeente verleent medewerking zonder daar kosten voor te maken. Om in elk geval het geheel wat aantrekkelijker te maken als zijnde café. Dat is een, en dat noemen we wijkcafé, maar daar kun je van mening over verschillen. U hebt van de heer van Eekelen in elk geval de juiste woorden al gehoord die wij in het kontrakt hebben laten zetten. Daar heeft de pachter, en dat is dus Heineken, geen bezwaar tegen gemaakt. Daarbij staat dus duidelijk dat het in elk geval dienstbaar moet zijn in het kader van wijk- gebonden aktiviteiten. Het is wat anders natuurlijk of je dat straks kontraktureel af moet gaan dwingen of niet.Het is mede vakbelang van over welke wijkaktiviteiten we spreken. Spreken we over wijkaktiviteit als er twee mensen bij elkaar komen? Is dat een wijkaktiviteit? Ik denk dat je dat met verstand moet gebruiken. Meneer Roosenboom heeft dat eigenlijk ook een beetje in die trant ge vraagd. Ik zeg daar ook van, die wijkfunktie wordt in elk geval beter. De entree wordt verbeterd.Kontraktueel is een en ander vastgelegd. Ik meen toch dat we een stap vooruit gemaakt hebben en er in elk geval door bereiken dat er in het kontrakt komt te staan, dat het open moet zijn of meer dienstbaar moet zijn aan wijkgebonden aktiviteiten. Dat is al in elk geval een stap. En hoe groot die stap is, dat zal de prak tijk straks uitwijzen. Meneer van Eekelen heeft gezegd, was het niet ver standiger geweest om het kontrakt en de aanpassing ervan erbij te leggen. Ik denk inderdaad dat het er beter bij had kunnen liggen. Hij heeft ook gezegd, wat kun je daaraan doen. Je kunt inderdaad iemand als hij zich niet aan het kontrakt houdt in gebreke stellen. Maar of je dat moet doen dat zal de praktijk uitwijzen. De voorzitter: Dat zal in redelijkheid moeten worden bekeken. Maar de wijk Rode Schouw krijgt nu een eigen café, een zelfstandig café dat onafhankelijk van de sporthal kan funktioneren, want dat is het punt, daarom zijn die toiletten en dergelijke nu afzonderlijk gesitueerd. Och, en de eén is daar gelukkig mee en de ander is daar wat minder gelukkig mee. Zo gaat dat in het leven. Maar het is wel een voorstel, dat bij ons al jaren leeft en wat al een paar jaar op het prioriteitenschema staat. De voorzitter: We hebben twee rondes gehad. Wenst iemand stemming over dit agendapunt? Niemand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. -9- 7. VOORSTEL TE BESLUITE^ TOT HET OPSTELLEN VAN EEN BELEIDSPLAN SPECIFIEK WELZIJN 1985-1988 EN TOT HET VASTSTELLEN VAN DE WERKOPZET TEN BEHOEVE VAN DE TOTSTANDKOMING VAN DIT BELEIDSPLAN. Het lid van Eekelen:Wij kunnen met uw besluit meegaan tot aan bladzijde twee. Dan de tweede alinea, waarbij staat dat B&W en Welzijnszaken in november en december 1984 een schriftelijke enquete en eventuele ge sprekken met de verenigingen en instellingen houden. Wij zouden daar graag bij willen zien dat dat in ieder geval ter inzage ligt voor de raad bij de ingekomen stukken en als agendapunt bij de ingekomen stukken op de raadsagenda staat. Is er behoefte aan om er dan iets van te zeggen, dan heeft men daar in ieder geval de kans toe. Wij vinden als Werknemerspartij dat de raad té ver en té lang buiten spel staat. Dan bij fase drie meneer de voorzitter, die openbare diskussie over het plan, de verordening en de gedurende een maand ter-visie-legging van plan en verordening met de mogelijkheid bezwaar in te dienen. Daar over zeggen we, dan passeer je de raad wel bijzonder ver. Je legt iets ter visie terwijl de raad er nog geen visie over heeft kunnen geven. Dat vind ik niet juist. Ik vind dat dat minimaal ook bij de ingekomen stukken behandeld dient te kunnen worden voor degenen die daar bijzondere interesse in hebben en dat is in het verleden wel gebleken bij de Werk nemerspartij .Die gaat het Welzijnsplan zeer na aan het hart. Als je met de vaststelling van plannen en verordeningen naar de raad komt,hetwelk al ter visie heeft gelegen en de raad zou dan een wijziging aanbrengen, dan moet je dat eigenlijk opnieuw ter visie leggen en de procedure opnieuw starten. Als er wezenlijke verschillen in komen dan zal dat be slist moeten. Wij zijn er in ieder geval van overtuigd dat de raad te lang onnodig buiten spel staat. Wij vinden dat dat in ieder geval onder op bladzijde twee, bij alinea twee moet komen te staan: de raad via de ingekomen stukken inlichten en bij fase drie,vóórdat men het ter visie legt, dat men het in ieder geval ook bij de ingekomen stukken ter visie legt en men er daar over kan praten alvorens dat het ter visie wordt gelegd. Dat is onze mening. Het lid Mouws: Ten dele kunnen we met de heer van Eekelen meegaan. Hoewel U~duidelijk in Uw stuk zelf schreef, wij meenden op grond van er varingen te kunnen volstaan met de minder omslachtige werkopzet. En als het geen uitstel betekent of vertraging van de opzet, dan vind ik wel a dat U aan de wensen van de heer van Eekelen tegemoet kunt komen, want dan zouden wij dat ook wel prettiger vinden. Zij het dat er de vorige keer dacht ik, het heel intensief gedaan is en in onze ogen zal het toch niet zo verschrikkelijk veel veranderen. Mijn vraag is meer in het kader van de opzet. In eerste instantie ging het over die kaderwet specifiek welzijn. Toen moest dat een zeer gedegen plan worden. Nu ik meen ook dat het dat ook duidelijk geworden is. Er heeft een kommissie vele maanden hard aan gewerkt. Maar de bedoeling daarvan was vooral de financiën veilig te stellen voor de komende jaren.Dit zou een soort patroon worden waarop in de komende jaren die subsidies afgesteld zouden worden. Vandaar dacht ik dat dat de eerste keer zo uitvoerig behandeld was. Mijn vraag is nu, nu die kader wet ingetrokken is, of dat die financiële verwachtingen die we toen koesterden inderdaad waargemaakt zijn. Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: Wat ik mis bij de opstelling van het beleidsplan is de sektor muziek. Met name in fase drie, punt'drie zou het mogelijk kunnen zijn tussenxijds advies te moeten vragen aan Uw kommissie Muziek. Ook de kommissie Sportzaken wordt niet genoemd, terwijl U bij het beleidsplan ook de sektor sport betrekt. Het gaat alleen maar over B&W en Welzijnszaken^ De andere kommissies worden helemaal niet ingeschakeld.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 31