U zegt het zijn allemaal vaagheden wat betreft die financiën. Daar
heb ik reeds op gewezen. Dat het voor een deel hard is en voor een
ander deel, dat we gezamenlijk "streven" en dat zegt toch wat. Ik
bedoel zoiets wordt niet zo maar ondertekend. De provincie heeft
namelijk de sleutel in handen want die moet de financiën die hier
voor beschikbaar zijn verdelen. Verder dat het konvenant kan worden
opengebroken daar hebt U ook op gewezen. Ik denk meneer Roosenboom,
dat U weet waar dat op duidt. Dat is destijds in het overleg met
Gedeputeerde Staten door de heer de Geus naar voren gebracht. Voor
ons was een punt dat wij in eerste instantie de Brederodelaan graag
liever naar voren zagen geschoven, omdat ook konform de uitspraak
van de raad de Brederodelaan en Beijmoerseweg ongeveer gelijk
tijdig met de randweg noord moesten worden aangelegd.
Men heeft toen gezegd dat is onverstandig. Want U weet hoe het is
met de Brederodelaan, vroeger de Verlengde Meilustlaan.
Het Rijk en met name ook de P.P.D. zit nog steeds op de toer en dat
was zeker in die jaren nog zo, dat eventueel de Brederodelaaneen
alternatief zou kunnen zijn voor de Zoomweg. Die zou dan zeker door
getrokken moeten worden door het woongebied de Schans naar de Beeklaan.
Daarom is altijd gezegd, de Brederodelaan moet naar achteren geschoven
worden, want als die eerst v/ordt aangelegd dan wordt de druk die ik
hiervoor bedoelde groter. Dan ziet het Rijk mogelijkheden om
helemaal van die Zoomweg af te komen en dat is onverstandig. De heer
de Geus heeft ons dat toen verzocht. Wij zijn daar toen akkoord mee
gegaan. Daar is ook een verslag van. Dat zit in het exemplaar van
het rapport dat ter inzage lag voor de raadsleden. Daar zaten die
verslagen bij. Daar zijn wij dus ook akkoord mee gegaan, alleen
dan wel onder de voorwaarde dat als blijkt dat die Zoomweg bij
voorbeeld nog 20 jaar duurt wij vinden dat de Brederodelaan naar
voren geschoven moet kunnen worden. En daarom is die passage erin
gezet over het "openbreken". Men heeft dat toen niet met name
willen noemen. Dat is nu niet zo belangrijk meer, maar op het
moment toen dat rapport werd gemaakt was dat wel van belang om het
niet met name te noemen. Dat zijn de achtergronden van het open
breken van het konvenant. Ik dacht overigens ook dat U dat wist,
want dat is zo destijds besproken in het provinciehuis. Ik denk dat
ik zo in eerste instantie wel geantwoord heb. Mocht ik hier en daar
niet voldoende antwoord hebben gegeven dan kan ik dat in tweede in
stantie korrigeren. Wie wenst in tweede instantie hierover het
v/oord?
Het lid RoosenboomHet is eigenlijk een beetje ondeugende op
merking die ik nu maak. Als ik U zo hoor praten, dan blijk ik
toch een hele aktieve en belangrijke wethouder te zijn geweest.
Veel besprekingen en beslissingen, in tegenstelling wat ik vanavond
heb gehoord. Dat valt allemaal best tegen. Ik wil er toch op in
haken, want anders zou er binnen deze raad toch misverstand ontstaan.
U noemt het verslag van mei 1981, waar ik ook bij aanwezig was en
U citeert daaruit. Ik wou dat U dat ook zou doen net als ik. Dan
citeer ik toch een laatste alinea: "Voor de verbinding via de Beij-
moerseweg zou naar een financiële oplossing gezocht kunnen worden
bij de overdracht van de rijksweg Tholen, die ongetwijfeld door
Rijkswaterstaat ter tafel zal worden gebracht. Daarnaast kan voor
deze verbinding mogelijk ook een beroep worden gedaan op rijkssubsi
dies stedelijke verkeersregelingen". Als je dan verder leest, dan
zou je zeggen, ja nu hou je op. Maar in zo'n verslag daar staat
niet woordelijk alles in wat daar besproken is. Maar ik hoop toch
aan te geven dat de provincie zal proberen via het ministerie van
Ekonomische Zaken een financiële bijdrage te krijgen, zowel in het
kader van ontsluiting van dat industriegebied, als in het kader van de
werkverruimende maatregelen, etc.etc..
-19-
Daaruit moge blijken dat ook toen heel uitdrukkelijk, in het
bijzijn van ondergetekende, de gemeente op dat moment nog to
taal niet van plan was om in de Beijmoerseweg geld in te stoppen.
Als je dan verder leest en je komt bij de Brederodelaan, dan wordt
dat toch iets anders. Ik heb dat in mijn betoog ook uitdrukkelijk
gezegd en ook in de kommissie Ruimtelijke Ordening, dat we het ten
aanzien van de Brederodelaan iets anders zien dan bij de Nieuwe
Beijmoerseweg. Alvorens ik mijn betoog beëindig, wil ik toch
nog een opmerking plaatsen, die eigenlijk maar zijdelings met dit
konvenant te maken heeft. Ik heb in het begin gezegd dat het toch
allemaal draait om de randweg noord en ik voorzie toch dat de
meerderheid van de gemeenteraad dit plan ter visie gaat leggen. Ik
wil dan toch nu Uw aandacht vragen en in het bijzonder van de raad
dat voordat men het plan ter visie legt, zeker rekening te houden
met de belangen van onze -Halsterse inwoners die direkt en indirekt
met dat plan te maken hebben. Er wordt nogal veel gefluisterd en
gepraat over zelfs annexaties en ruilingen. Ik vind dat dat door de
raad goed moet worden doorgesproken. Dat heeft allemaal direkt of
ondirekt met het plan randweg noord te maken. Ik wil daar toch wel
duidelijk een lans voor breken. De getallen voor de aanleg van de
betrokken wegen, daar heb ik in eerste instantie niets van gezegd.
Ik val nu niet in herhaling. Ik heb dat al wel in de kommissie Ruim
telijke Ordening gezegd. Ik herhaal het dan hier omdat hier het
standpunt op zich moet worden uitgebracht door onze groepering.
Ik heb daar mijn twijfels over. Die zijn overtrokken laag. Ik bedoel
daarmee te zeggen,- maar het is ook koffiedik kijken-, er zijn
bepaalde getallen bij die bij mij onwaarschijnlijk over komen.
200.000,voor grondverwerving ondergrond Nieuwe Beijmoerseweg
lijkt mij verschrikkelijk laag. Ik ben bang dat dat bedrag vele malen
hoger zal zijn. Die 1,3 miljoen staat in het konvenant. Dat blijft
ook zo staan, ook al worden de kosten,- en ik overdrijf misschien
wel-, in de Beijmoerseweg een miljoen duurder. Mijn verontrusting
is zomaar niet uit de lucht gegrepen, want ik heb het voorbeeld van
enkele jaren geleden voor me, toen er ook een overeenkomst werd
gesloten tussen de provincie, het Rijk en de gemeente over de
rekonstruktie Vogelenzang. Bij de rekonstruktie Vogelenzang zijn
verschillende aanvullende kredieten gevraagd omdat ook daar de ge
tallen veel te laag waren ingeraamd. Dakar was toen aan het bollen.
Die kun je dan niet meer stilzetten. Je zult dus elke keer tonnen
bij moeten ramen. Het allerergste vond ik van die zogenaamde goede
overeenkomst, dat de laatste tienduizenden guldens allemaal voor
rekening kwamen voor de gemeente Halsteren. Met het gevolg dat zij,
zolang er de stoplichten zijn, goed zijn voor de stroomvoorziening,
terwijl dat toch een zaak is die op het terrein ligt van het Rijk
en de provincie. Geen al te beste ervaring met wat betreft de begro
ting die deze mensen maken, want die vallen achteraf altijd tonnen
tegen. U bevestigt dan toch ook min of meer, buiten die 1,3 miljoen,
dat al die cijfertjes toch wat aan de zecnte kant zijn. Wat dat be
treft zitten we toch wel op een en dezelfde lijn,meneer de voorzitter.
En daarvoor voeren wij oppositie, om dat toch wel uitdrukkelijk te
accentueren. Ik vind het een ludieke komische opmerking van U als
U zegt dat ter kompensatie van die sluis voor de werkgelegenheid
wat geld wordt gestoken in de infrastruktuurIk denk dat als U
over werkgelegenheid spreekt, dat dan de regering beter die
sluis door had kunnen laten gaan en de Zoomweg had gerealiseerd.
Daarin zitten onnoemelijk veel manuren. Er wordt nu een miljoenenob-
jekt geschrapt voor bezuinigen, wat daardoor een direkte werkloos
heid teweeg brengt.