U zegt het zijn allemaal vaagheden wat betreft die financiën. Daar heb ik reeds op gewezen. Dat het voor een deel hard is en voor een ander deel, dat we gezamenlijk "streven" en dat zegt toch wat. Ik bedoel zoiets wordt niet zo maar ondertekend. De provincie heeft namelijk de sleutel in handen want die moet de financiën die hier voor beschikbaar zijn verdelen. Verder dat het konvenant kan worden opengebroken daar hebt U ook op gewezen. Ik denk meneer Roosenboom, dat U weet waar dat op duidt. Dat is destijds in het overleg met Gedeputeerde Staten door de heer de Geus naar voren gebracht. Voor ons was een punt dat wij in eerste instantie de Brederodelaan graag liever naar voren zagen geschoven, omdat ook konform de uitspraak van de raad de Brederodelaan en Beijmoerseweg ongeveer gelijk tijdig met de randweg noord moesten worden aangelegd. Men heeft toen gezegd dat is onverstandig. Want U weet hoe het is met de Brederodelaan, vroeger de Verlengde Meilustlaan. Het Rijk en met name ook de P.P.D. zit nog steeds op de toer en dat was zeker in die jaren nog zo, dat eventueel de Brederodelaaneen alternatief zou kunnen zijn voor de Zoomweg. Die zou dan zeker door getrokken moeten worden door het woongebied de Schans naar de Beeklaan. Daarom is altijd gezegd, de Brederodelaan moet naar achteren geschoven worden, want als die eerst v/ordt aangelegd dan wordt de druk die ik hiervoor bedoelde groter. Dan ziet het Rijk mogelijkheden om helemaal van die Zoomweg af te komen en dat is onverstandig. De heer de Geus heeft ons dat toen verzocht. Wij zijn daar toen akkoord mee gegaan. Daar is ook een verslag van. Dat zit in het exemplaar van het rapport dat ter inzage lag voor de raadsleden. Daar zaten die verslagen bij. Daar zijn wij dus ook akkoord mee gegaan, alleen dan wel onder de voorwaarde dat als blijkt dat die Zoomweg bij voorbeeld nog 20 jaar duurt wij vinden dat de Brederodelaan naar voren geschoven moet kunnen worden. En daarom is die passage erin gezet over het "openbreken". Men heeft dat toen niet met name willen noemen. Dat is nu niet zo belangrijk meer, maar op het moment toen dat rapport werd gemaakt was dat wel van belang om het niet met name te noemen. Dat zijn de achtergronden van het open breken van het konvenant. Ik dacht overigens ook dat U dat wist, want dat is zo destijds besproken in het provinciehuis. Ik denk dat ik zo in eerste instantie wel geantwoord heb. Mocht ik hier en daar niet voldoende antwoord hebben gegeven dan kan ik dat in tweede in stantie korrigeren. Wie wenst in tweede instantie hierover het v/oord? Het lid RoosenboomHet is eigenlijk een beetje ondeugende op merking die ik nu maak. Als ik U zo hoor praten, dan blijk ik toch een hele aktieve en belangrijke wethouder te zijn geweest. Veel besprekingen en beslissingen, in tegenstelling wat ik vanavond heb gehoord. Dat valt allemaal best tegen. Ik wil er toch op in haken, want anders zou er binnen deze raad toch misverstand ontstaan. U noemt het verslag van mei 1981, waar ik ook bij aanwezig was en U citeert daaruit. Ik wou dat U dat ook zou doen net als ik. Dan citeer ik toch een laatste alinea: "Voor de verbinding via de Beij- moerseweg zou naar een financiële oplossing gezocht kunnen worden bij de overdracht van de rijksweg Tholen, die ongetwijfeld door Rijkswaterstaat ter tafel zal worden gebracht. Daarnaast kan voor deze verbinding mogelijk ook een beroep worden gedaan op rijkssubsi dies stedelijke verkeersregelingen". Als je dan verder leest, dan zou je zeggen, ja nu hou je op. Maar in zo'n verslag daar staat niet woordelijk alles in wat daar besproken is. Maar ik hoop toch aan te geven dat de provincie zal proberen via het ministerie van Ekonomische Zaken een financiële bijdrage te krijgen, zowel in het kader van ontsluiting van dat industriegebied, als in het kader van de werkverruimende maatregelen, etc.etc.. -19- Daaruit moge blijken dat ook toen heel uitdrukkelijk, in het bijzijn van ondergetekende, de gemeente op dat moment nog to taal niet van plan was om in de Beijmoerseweg geld in te stoppen. Als je dan verder leest en je komt bij de Brederodelaan, dan wordt dat toch iets anders. Ik heb dat in mijn betoog ook uitdrukkelijk gezegd en ook in de kommissie Ruimtelijke Ordening, dat we het ten aanzien van de Brederodelaan iets anders zien dan bij de Nieuwe Beijmoerseweg. Alvorens ik mijn betoog beëindig, wil ik toch nog een opmerking plaatsen, die eigenlijk maar zijdelings met dit konvenant te maken heeft. Ik heb in het begin gezegd dat het toch allemaal draait om de randweg noord en ik voorzie toch dat de meerderheid van de gemeenteraad dit plan ter visie gaat leggen. Ik wil dan toch nu Uw aandacht vragen en in het bijzonder van de raad dat voordat men het plan ter visie legt, zeker rekening te houden met de belangen van onze -Halsterse inwoners die direkt en indirekt met dat plan te maken hebben. Er wordt nogal veel gefluisterd en gepraat over zelfs annexaties en ruilingen. Ik vind dat dat door de raad goed moet worden doorgesproken. Dat heeft allemaal direkt of ondirekt met het plan randweg noord te maken. Ik wil daar toch wel duidelijk een lans voor breken. De getallen voor de aanleg van de betrokken wegen, daar heb ik in eerste instantie niets van gezegd. Ik val nu niet in herhaling. Ik heb dat al wel in de kommissie Ruim telijke Ordening gezegd. Ik herhaal het dan hier omdat hier het standpunt op zich moet worden uitgebracht door onze groepering. Ik heb daar mijn twijfels over. Die zijn overtrokken laag. Ik bedoel daarmee te zeggen,- maar het is ook koffiedik kijken-, er zijn bepaalde getallen bij die bij mij onwaarschijnlijk over komen. 200.000,voor grondverwerving ondergrond Nieuwe Beijmoerseweg lijkt mij verschrikkelijk laag. Ik ben bang dat dat bedrag vele malen hoger zal zijn. Die 1,3 miljoen staat in het konvenant. Dat blijft ook zo staan, ook al worden de kosten,- en ik overdrijf misschien wel-, in de Beijmoerseweg een miljoen duurder. Mijn verontrusting is zomaar niet uit de lucht gegrepen, want ik heb het voorbeeld van enkele jaren geleden voor me, toen er ook een overeenkomst werd gesloten tussen de provincie, het Rijk en de gemeente over de rekonstruktie Vogelenzang. Bij de rekonstruktie Vogelenzang zijn verschillende aanvullende kredieten gevraagd omdat ook daar de ge tallen veel te laag waren ingeraamd. Dakar was toen aan het bollen. Die kun je dan niet meer stilzetten. Je zult dus elke keer tonnen bij moeten ramen. Het allerergste vond ik van die zogenaamde goede overeenkomst, dat de laatste tienduizenden guldens allemaal voor rekening kwamen voor de gemeente Halsteren. Met het gevolg dat zij, zolang er de stoplichten zijn, goed zijn voor de stroomvoorziening, terwijl dat toch een zaak is die op het terrein ligt van het Rijk en de provincie. Geen al te beste ervaring met wat betreft de begro ting die deze mensen maken, want die vallen achteraf altijd tonnen tegen. U bevestigt dan toch ook min of meer, buiten die 1,3 miljoen, dat al die cijfertjes toch wat aan de zecnte kant zijn. Wat dat be treft zitten we toch wel op een en dezelfde lijn,meneer de voorzitter. En daarvoor voeren wij oppositie, om dat toch wel uitdrukkelijk te accentueren. Ik vind het een ludieke komische opmerking van U als U zegt dat ter kompensatie van die sluis voor de werkgelegenheid wat geld wordt gestoken in de infrastruktuurIk denk dat als U over werkgelegenheid spreekt, dat dan de regering beter die sluis door had kunnen laten gaan en de Zoomweg had gerealiseerd. Daarin zitten onnoemelijk veel manuren. Er wordt nu een miljoenenob- jekt geschrapt voor bezuinigen, wat daardoor een direkte werkloos heid teweeg brengt.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 16