Het zijn allemaal maar vage veronderstellingen of we daar wel een cent van krijgen. Je zit eigenlijk allemaal te hopen. Als ik het nu kort samenvat dan is het zo dat als het allemaal meevalt wij misschien die wegen voor 60% a 70% door subsidies bekostigen. Maar als het tegenvalt, dan gaat de gemeente Halsteren de boot in voor een x-aantal miljoenen guldens. Dat is eigenlijk naar mijn gevoel de inhoud van dit konvenant. Vandaar dat wij ook zeggen, wij kunnen met dit konvenant niet uit de voeten. Ik herhaal voor alle duidelijkheid nogmaals enkel en alleen het financiële gedeelte of zoals dat in de politiek weieens genoemd wordt, het financiële plaatje. Voor de rest wat het planologische gedeelte betreft, daar hebben wij wat de wegenaanleg betreft minder moeite mee. Het lid van Eekelen: In grote lijnen kunnen wij als Werknemers partij met het konvenant instemmen. Toch kunnen wij binnen onze partij de indruk niet wegnemen en dat willen wij ook verwoorden dat toch eigenlijk dit konvenant geboren is uit een plicht die een ander op zich genomen heeft en die zich verzaakt. Wat dat betreft moeten we toch de groepering leefbaarheid gedeeltelijk gelijk geven. Wij proberen .alleen iets realistischer te- zijn en zeggen, het feit ligt er eenmaal, de problemen stapelen zich steeds en steeds rneer op. Brieven komen er van verschillende partijen bij U op tafel dat er aan bepaalde verkeerssituaties iets gedaan moet worden. Daarom zeggen wij als Werknemerspartij, als we iets vragen dan moeten we ook de mogelijkheid geven om het uit te voeren en dat betekent: instemmen met het financiële plaatje. Dat neemt niet weg meneerde voorzitter, dat ten eerste de Halsterseweg eigenlijk een rijksweg is en die is over belast. Daardoor gaan wij wegen opzoeken die voor Halsteren beslist ook haar nut hebben. Beslist een nut, en daar hebben wij ook beslist een bepaalde bij drage voor moeten leveren. Alleen,maar dat kun je uit dit konve nant ook niet halen, bij ons zal het aller—alleruiterste zijn op fifty-fifty-basis. Als het beneden de vijftig procent zou gaan, dat Halsteren zestig procent van de kosten op zich moet gaan nemen voor al de wegen, die eigenlijk de provincie of het rijk laat zitten dan hoeft het voor ons niet. Wij hebben wel waardering over Uw onder handelingsresultaat. Van de andere kant zeggen wij, misschien is het toch goed dat je er nog eens een keer goed over praat en de zaak goed warm houdt. Maar in eerste instantie stemmen wij ermee in, maar dan nog wel met het advies, ik zou toch nog maar een keer babbelen. Want het zou toch volgens onze mening toch iets meer moeten zijn voor Halsteren. Ja, dan bedoel ik aan subsidies hoor. Het lid Priems:Ondanks een aantal vragen en kanttekeningen die plaatsgehad hebben over dit onderwerp in de kommissie Ruimtelijke Ordening, heb ik daar toch al voorzichtig kunnen aankondigen dat de Partij van de Arbeid waarschijnlijk wel akkoord kan gaan. Dat is ook zo. Wij zien deze bestuurlijke wilsovereenkomst tussen Bergen op Zoom en de provincie en Halsteren als een grondige echt struk- turele aanpak van die verkeersellende waar we al zoveel jaren mee zitten te worstelen. Vanzelfsprekend is dit geen blanko cheque voor het.totale bedrag wat we zullen gaan bijdrageP aan de Nieuwe Beijmoerseweg. Die zaak bekijken we natuurlijk op nieuw wanneer U alsnog met een krediet in de raad komt. Het lid Helmig-Mathijsen Gerst:De verkeerssituatie op de Halsterse weg, feitelijk de enige verbindingsweg tussen Halsteren en Bergen op Zoom, maar ook verder richting Roosendaal en Zeeland, wordt de laatste jaren steeds moeilijker. De Halsterse bevolking vraagt om een oplossing. Nu er weer stoplichten bijkomen vanwege de randweg west is men nog sneller per fiets in Bergen op Zoom dan met de auto. De V.V.D. heeft in haar algemene beschouwingen hierop meerdere malen gewezen. Maar deze problematiek was en is niet eenvoudig op te lossen. Er moest daarvoor een goed overleg,zowel met Bergen op Zoom als met de provincie en het rijk tot stand komen, hetgeen nu geresulteerd heeft in het voor ons liggend konvenant. Wij zijn van mening dat hier een goed stuk werk is verricht en net zou van een slecht beleid getuigen als wij hier tegen zouden stemmen. Toch willen wij nog enige kritische kanttekeningen plaatsen. Ten eerste het aandeel van Halsteren in de totale kosten. Dat bedraagt ruim vier en een half miljoen gulden, waarvan U verwacht vijftig procent subsidie te ontvangen. De rest moet Halsteren zelf financieren. Maar hoe dat moet gaan, dat staat er niet bij. De V.V.D. is van mening dat dit niet mag gebeuren door onder andere verhoging van de onroerend- goedbelasting. Ten tweede, na realisatie van de Nieuwe Beijmoerseweg zou het mogelijk zijn dat het vrachtverkeer van het industrieterrein via de Jannelandseweg en de Beeklaan sluiproutes zoekt- om de stoplichten van Vogelenzang te vermijden. Dit zal zeker voorkomen moeten worden. De V.V.D. geeft U instemming met het bestuur lijk konvenant, hopende dat het ambitieuse plan in de komende jaren geheel uitgevoerd kan worden en gefinancierd in goede verstandhouding met de partners. Tot slot nog dit. De Halsterse burgers zullen er naar onze mening nu niet direkt profijt van hebben, maar wel pas na voltooiing van de laatste fase van het totale plan. Daarom zal het nodig zijn de bevolking van het begin af aan uitgebreid hierover te informeren. Het lid van Elzakker: U kent mijn standpunt al wel zo'n klein beetje. Dat heb ik ook al verwoord in de kommissie Ruimtelijke Ordening. Ik ben het met mijn kollega de heer Uytdewilligen helemaal niet eens dat dit de oplossing zou zijn voor de Halsterseweg. Ik vind het helemaal geen uiteindelijke oplossing. Het zal natuurlijk wel een klein beetje schelen. Natuurlijk als dat de Beijmoerseweg gelegd wordt Wij zijn er ook niet op tegen,maar de tol die de gemeente Halsteren hiervoor moet betalen vinden wij nu eenmaal veel te hoog. Eerdere sprekers hebben het hier ook al over gehad. Het is namelijk zo dat uiteindelijk Halsteren iets in zijn schoenen geschoven krijgt, dat fout is. Hier had het Rijk voor moeten zorgen en niet de gemeente Halsteren. De gemeente Halsteren mag wel helpen betalen, maar ze zal er weinig mee opschieten. U weet het, meneer de voorzitter, eerdere sprekers hebben het ook al aangekondigd, maar ik heb dat in de kommissie al gedaan. Wij zijn er niet op tegen. V/ij zijn altijd voor de vooruitgang en we vinden natuurlijk als er iets verbetert kan worden, dan staan we erachtermits het betaalbaar is. Daar hebben wij nu onze grote twijfels over. Of voor gemeente Halsteren de weg niet te duur zal worden. Als U daar met onderhandelingen straks rekening mee wilt houden, dat wij in ieder geval vinden dat het Rijk hier minstens 70% aan bij moet dragen,30% vind ik voor Halsteren voldoende De voorzitterIk zal proberen in eerste instantie een volledig ant woord te geven. Als dat niet helemaal lukt, als ik op alle vragen en opmerkingen geen antwoord heb gegeven, dan moeten we dat maar korrigeren in de tweede instantie. Dan hoor ik dat nog wel van U. In de eerste plaats dit. De heer Roosenboom heeft het al gezegd. U vindt de beslissing die in maart 1980 in deze raad is gevallen schijnbaar belangrijk. Dat is niet schijnbaar zo,neen ik vind dat zo. Want toen is duidelijk uiteengezet met welke opdracht het kollege de onderhandelingen in werd gestuurd. En dat raaasverslag heb ik regelmatig doorgelezen. Hst verslag over het voorstel dat toen is behandeld. Want dat besluit is voor ons als kollege steeds uit gangspunt geweest van meet af aan in de onderhandelingen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 13