Het zijn allemaal maar vage veronderstellingen of we daar wel een
cent van krijgen. Je zit eigenlijk allemaal te hopen. Als ik het
nu kort samenvat dan is het zo dat als het allemaal meevalt
wij misschien die wegen voor 60% a 70% door subsidies bekostigen.
Maar als het tegenvalt, dan gaat de gemeente Halsteren de boot
in voor een x-aantal miljoenen guldens. Dat is eigenlijk naar mijn
gevoel de inhoud van dit konvenant. Vandaar dat wij ook zeggen, wij
kunnen met dit konvenant niet uit de voeten. Ik herhaal voor alle
duidelijkheid nogmaals enkel en alleen het financiële gedeelte of
zoals dat in de politiek weieens genoemd wordt, het financiële
plaatje. Voor de rest wat het planologische gedeelte betreft,
daar hebben wij wat de wegenaanleg betreft minder moeite mee.
Het lid van Eekelen: In grote lijnen kunnen wij als Werknemers
partij met het konvenant instemmen.
Toch kunnen wij binnen onze partij de indruk niet wegnemen en dat
willen wij ook verwoorden dat toch eigenlijk dit konvenant geboren
is uit een plicht die een ander op zich genomen heeft en die zich
verzaakt. Wat dat betreft moeten we toch de groepering leefbaarheid
gedeeltelijk gelijk geven. Wij proberen .alleen iets realistischer
te- zijn en zeggen, het feit ligt er eenmaal, de problemen stapelen
zich steeds en steeds rneer op. Brieven komen er van verschillende
partijen bij U op tafel dat er aan bepaalde verkeerssituaties
iets gedaan moet worden. Daarom zeggen wij als Werknemerspartij,
als we iets vragen dan moeten we ook de mogelijkheid geven om het
uit te voeren en dat betekent: instemmen met het financiële
plaatje. Dat neemt niet weg meneerde voorzitter, dat ten eerste
de Halsterseweg eigenlijk een rijksweg is en die is over
belast. Daardoor gaan wij wegen opzoeken die voor Halsteren
beslist ook haar nut hebben.
Beslist een nut, en daar hebben wij ook beslist een bepaalde bij
drage voor moeten leveren. Alleen,maar dat kun je uit dit konve
nant ook niet halen, bij ons zal het aller—alleruiterste zijn
op fifty-fifty-basis. Als het beneden de vijftig procent zou gaan,
dat Halsteren zestig procent van de kosten op zich moet gaan nemen
voor al de wegen, die eigenlijk de provincie of het rijk laat zitten
dan hoeft het voor ons niet. Wij hebben wel waardering over Uw onder
handelingsresultaat. Van de andere kant zeggen wij, misschien is
het toch goed dat je er nog eens een keer goed over praat en de
zaak goed warm houdt. Maar in eerste instantie stemmen wij ermee in,
maar dan nog wel met het advies, ik zou toch nog maar een keer
babbelen. Want het zou toch volgens onze mening toch iets meer
moeten zijn voor Halsteren. Ja, dan bedoel ik aan subsidies hoor.
Het lid Priems:Ondanks een aantal vragen en kanttekeningen die
plaatsgehad hebben over dit onderwerp in de kommissie Ruimtelijke
Ordening, heb ik daar toch al voorzichtig kunnen aankondigen dat de
Partij van de Arbeid waarschijnlijk wel akkoord kan gaan. Dat is
ook zo. Wij zien deze bestuurlijke wilsovereenkomst tussen Bergen
op Zoom en de provincie en Halsteren als een grondige echt struk-
turele aanpak van die verkeersellende waar we al zoveel jaren
mee zitten te worstelen. Vanzelfsprekend is dit geen blanko
cheque voor het.totale bedrag wat we zullen gaan bijdrageP aan
de Nieuwe Beijmoerseweg. Die zaak bekijken we natuurlijk op
nieuw wanneer U alsnog met een krediet in de raad komt.
Het lid Helmig-Mathijsen Gerst:De verkeerssituatie op de Halsterse
weg, feitelijk de enige verbindingsweg tussen Halsteren en Bergen
op Zoom, maar ook verder richting Roosendaal en Zeeland, wordt
de laatste jaren steeds moeilijker. De Halsterse bevolking vraagt
om een oplossing.
Nu er weer stoplichten bijkomen vanwege de randweg west is men nog
sneller per fiets in Bergen op Zoom dan met de auto. De V.V.D.
heeft in haar algemene beschouwingen hierop meerdere malen gewezen.
Maar deze problematiek was en is niet eenvoudig op te lossen.
Er moest daarvoor een goed overleg,zowel met Bergen op Zoom als
met de provincie en het rijk tot stand komen, hetgeen nu geresulteerd
heeft in het voor ons liggend konvenant. Wij zijn van mening dat
hier een goed stuk werk is verricht en net zou van een slecht beleid
getuigen als wij hier tegen zouden stemmen. Toch willen wij nog
enige kritische kanttekeningen plaatsen. Ten eerste het aandeel van
Halsteren in de totale kosten. Dat bedraagt ruim vier en een half
miljoen gulden, waarvan U verwacht vijftig procent subsidie te
ontvangen. De rest moet Halsteren zelf financieren. Maar hoe dat
moet gaan, dat staat er niet bij. De V.V.D. is van mening dat dit
niet mag gebeuren door onder andere verhoging van de onroerend-
goedbelasting. Ten tweede, na realisatie van de Nieuwe Beijmoerseweg
zou het mogelijk zijn dat het vrachtverkeer van het industrieterrein
via de Jannelandseweg en de Beeklaan sluiproutes zoekt- om de
stoplichten van Vogelenzang te vermijden. Dit zal zeker voorkomen
moeten worden. De V.V.D. geeft U instemming met het bestuur
lijk konvenant, hopende dat het ambitieuse plan in de komende jaren
geheel uitgevoerd kan worden en gefinancierd in goede verstandhouding
met de partners. Tot slot nog dit. De Halsterse burgers zullen er
naar onze mening nu niet direkt profijt van hebben, maar wel pas na
voltooiing van de laatste fase van het totale plan. Daarom zal het
nodig zijn de bevolking van het begin af aan uitgebreid hierover
te informeren.
Het lid van Elzakker: U kent mijn standpunt al wel zo'n klein beetje.
Dat heb ik ook al verwoord in de kommissie Ruimtelijke Ordening. Ik
ben het met mijn kollega de heer Uytdewilligen helemaal niet eens
dat dit de oplossing zou zijn voor de Halsterseweg. Ik vind het
helemaal geen uiteindelijke oplossing. Het zal natuurlijk wel een
klein beetje schelen. Natuurlijk als dat de Beijmoerseweg gelegd wordt
Wij zijn er ook niet op tegen,maar de tol die de gemeente Halsteren
hiervoor moet betalen vinden wij nu eenmaal veel te hoog. Eerdere
sprekers hebben het hier ook al over gehad. Het is namelijk zo dat
uiteindelijk Halsteren iets in zijn schoenen geschoven krijgt, dat
fout is. Hier had het Rijk voor moeten zorgen en niet de gemeente
Halsteren. De gemeente Halsteren mag wel helpen betalen, maar ze zal
er weinig mee opschieten. U weet het, meneer de voorzitter, eerdere
sprekers hebben het ook al aangekondigd, maar ik heb dat in de
kommissie al gedaan. Wij zijn er niet op tegen. V/ij zijn altijd voor
de vooruitgang en we vinden natuurlijk als er iets verbetert kan
worden, dan staan we erachtermits het betaalbaar is. Daar hebben
wij nu onze grote twijfels over. Of voor gemeente Halsteren de weg
niet te duur zal worden. Als U daar met onderhandelingen straks
rekening mee wilt houden, dat wij in ieder geval vinden dat het Rijk
hier minstens 70% aan bij moet dragen,30% vind ik voor Halsteren
voldoende
De voorzitterIk zal proberen in eerste instantie een volledig ant
woord te geven. Als dat niet helemaal lukt, als ik op alle vragen
en opmerkingen geen antwoord heb gegeven, dan moeten we dat maar
korrigeren in de tweede instantie. Dan hoor ik dat nog wel van U.
In de eerste plaats dit. De heer Roosenboom heeft het al gezegd.
U vindt de beslissing die in maart 1980 in deze raad is gevallen
schijnbaar belangrijk. Dat is niet schijnbaar zo,neen ik vind dat zo.
Want toen is duidelijk uiteengezet met welke opdracht het kollege
de onderhandelingen in werd gestuurd. En dat raaasverslag heb ik
regelmatig doorgelezen. Hst verslag over het voorstel dat toen is
behandeld. Want dat besluit is voor ons als kollege steeds uit
gangspunt geweest van meet af aan in de onderhandelingen.