-10- van de gemeente Halsteren mogen komen"Dat zegt de burgemeester van Halsteren. Daarna, dat zeg ik er nu ook bij,"de aanleg van de oostkant van de Verlengde Meilustlaan, dus de Wouwseweg, hiervoor dienen de kosten in het algemeen niet voor kosten van de gemeente te komen". Dus wat zegt die burgemeester, over de Nieuwe Beijmoerse- weg: geen centen. Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: Maar welke burgemeester was dat? Het lid Roosenboom: Dat is niet belangrijk mevrouw Heimig.sorry want. De voorzitter: U kunt wel rustig antwoorden. HetT'lid'lïoösënboomIk heb de datum genoemd,meneer de voorzitter, 8 februari 1980, dus het zal U wel bekend zijn. Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: Toen zat ik nog niet in de raad. Het lid Roosenboom: Nu het was in ieder geval de burgemeester van Halsteren die deze zin uitsprak. Burgemeester Eikhuizen. Maar dat is bij iedereen wel bekend hoor. Maar dat was de burgemeester van Halsteren, ik denk dat de burgemeester en voorzitter van deze raad die woorden wel respekteert en ook eerbiedigt. Want burge meester Eikhuizen was niet zo maar iemand waarvan je zegt, die hebben ze even van de straat afgeveegd. De voorzitter: Ik heb toch graag dat U zich anders uitdrukt. Het lid Roosenboom: Ik bedoel daar heel nadrukkelijk mee dat dat een man was waar ik een geweldige hoge achting voor heb. Om dat dan enorm te korrigeren. Ik heb niet gezegd dat hij van de straat is afgeveegd. Ik zeg dat was een man die een zeer belangrijk en zeer integer en verstandig bestuurder was. Dat meen ik daarmee te zeggen. Het mag niet verkeerd overkomen dat het tegendeel wordt verondersteld. Dit naar aanleiding van die diskussie met meneer de Geus, waar meneer Uytdewilligen daarnet zo met respekt over sprak. Daar is toen gezegd van, omtrent de Brederode- laan willen we wel een veertje laten en daar is dat raadsvoorstel op geënt. Als in het raadsvoorstel van 20 maart,-ik hoop dat ik de datum goed zeg-, als daar iets over wordt geuit dat daar voor de gemeente financiële konsequenties zouden zijn, dan bedoelde het kollege daar toen mee dat dat zou slaan op de BrederodelaanIk denk dat het te eentonig gaat worden om allerlei onderdelen van verslagen hier voor te lezen. Ik houd uiteraard wel een klein beetje rekening met mijn kollega-raadsledenmaar ik heb toch gepoogd, meneer de voorzitter, om aan.te tonen dat in het verleden er een duidelijk beleid was van de gemeente Halsteren om een alternatieve weg te krijgen voor de Halsterseweg die door, laat ik het zo maar zeggen, door het rijk of door de provincie wordt aangelegd. Het verwondert mij nu nog,-als ik het konvenant lees-, omtrent de stedebouwkundige- kosten. Naar wordt gezegd zijn die zowiezo al voor de gemeente Halsteren, terwijl in het verleden is gesteld dat de Nieuw Beij- moerseweg een weg was die meer als een provinciale of een rijksweg of iets dergelijks moest worden gezien. U noemt op de laatste pagina van het konvenant het gezamenlijk streven naar basis van 50%, maar er staat niets hards in. Je kunt natuurlijk zoveel streven als je wilt. Je kunt natuurlijk na streven dat dat een ideaal»een goede zaak is. Als ik dat ook niet zou doen, dan zou ik misschien wat minder energie besteden aan mijn raadslidmaatschap. Hier vraagt men natuurlijk harde cijfers, iets konkreets. Ik vind hier teveel vaagheden. Op pagina drie bij de toelichting wordt duidelijk de schuldige genoemd. Dat is het Rijk. Als het Rijk maar zijn woord had gehouden, had het Rijk maar op tijd de Zoomweg aangelegd. Dan had die infrastruktuur die men toen had gepland daar automatisch op aan kunnen sluiten. Dan had het probleem voor de gemeente Halsteren niet ontstaan. Kennelijk blijft degene die zijn woord niet heeft gehouden buiten de financiële zaak. Overigens vraag ik me in alle eerlijkheid af, wat zijn nu de gevolgen van het niet doorgaan van de sluis in de Oesterdam. Ik weet niet precies hoeveel miljoenen dat objekt zal kosten, maar het is wel zo dat zij minder van dat geld besteden aan infra-struk- tuur om en rondom Halsteren en Bergen op Zoom en dan nog een behoorlijke duit over houden .Voor de mensen die daar zo voor op de barricaden springen zou daar nogal wat aktie voor gevoerd kunnen worden. Daar zitten veel arbeidsuren in voor werkloze bouwvakkers en aan verwante beroepen. Als men die gemaakte afspraken niet maakt, dat is voor mij maar een vraagteken wat dat voor konsequenties heeft. Uit die bezuinigingen die deze regering dan pleegt te doen,- de mensen de strot afknijpen-daarvan willen ze dan een grijpstuiver geven aan de infrastruktuur. Dan zeggen, het konvenant draagt derhalve een voortschrijdend karakter waar het de verdere invulling en herziening betreft wanneer er zich in de nu geldende uitgangspunten fundamentele wijzigingen voordoen. U kunt natuurlijk dan ook met deze zin, deze alinea, alle kanten op. Dadelijk kun je heel dat konvenant ondersteboven gooien. Daar heeft U dan een re gel aan gewijd; dat dat ook eventueel zou kunnen, dat daar ook funda mentele wijzigingen zouden kunnen gaan plaatsvinden. Dan kunt U zeggen, daar hebben we toch voor gewaarschuwd. De Nieuw-Beijmoerse- weg op pagina 5 en de Brederodelaan, worden aangemerkt als onder delen van het gemeentelijke hoofdwegennet met een gedeeltelijk interlokale verkee^sfunktieDat is dan leuk gezegd, maar wat is dan de Halsterseweg. Dat is naar mijn gevoel een rijksweg. Daar zitten de problemen, ook door het toedoen van Bergen op Zoom. Overigens wil ik me daar verder niet over uitlaten.Een gedeelte is inmiddels eigen dom van Bergen op Zoom. Daar kunnen ze doen en laten wat ze willen. Doordat zij dat gedeelte op allerlei wijze ontsluiten voor woon wijken is dat gedeelte eigenlijk een gewone woonwijk geworden, gewoon tussen aanhalingstekens, en mede de veroorzaker van de slechte bereikbaarheid van de Halsterseweg. Daarom vind ik het niet juist dat deze alternatieve wegen wor den aangedragen als zouden die wegen behoren bij de kom van de gemeente Halsteren. Zo wordt dat even leuk opgemerkt. Op pagina 7 wordt gezegd dat de kosten van het maken van de bestemmingsplannen, gelet op de wettelijke taak van de gemeentelijke overheid, in prin cipe komt ten laste van de gemeente. Daar geeft U een beetje een vingerwijziging. Misschien kunnen we dat ook nog weieens een keer verhalen, maar ook niet heel duidelijk. Dan heb ik al gewezen op pagina zeven, op het niet doorgaan van de oesterdamsluis. Ik val in herhaling. Wat zijn daar de konsequenties van voor West-Brabant? Wat zijn daar de gevolgen van? Ook daar zit een brok werkgelegen heid in en daar zouden nogal wat werkloze bouwvakkers en aanverwante beroepen een dikke boterham kunnen verdienen. Ik dacht dat daar meer een taak lag voor het F.N.V. om zich daar over te buigen. Dan nog het leuke op bladzijde negen, waar wordt genoemd de R.W.V.V., dat die ook een regeling heeft om de bijdrage mogelijk te maken in de intergemeentelijke infrastruktuur tot een maximum van 80 en in de grondaankoop tot 50. Als je dat leest, dan wordt je eigenlijk wild van enthousisme. Dan zeg je,hé er zijn toch mogelijkheden. Maar dan lees je onderaan de pagina: uit informatie is gebleken dat hoewel deze regeling nog wel bestaat er geen financiële middelen uit verstrekt worden. Hier wordt je dus echt blij gemaakt met een dooie mus. Je kunt zeggen, eerlijkheidshalve hebben we het er in gezet, maar je hebt er natuurlijk niets aan. Op pagina 12 noemt U nog eens de mogelijkheid voor een bijdrage in het kader van subsidiëring door ëkonomische zaken. Inmiddels door de W.'W. nader bezien.Toegezegd door de provincie en nog een opmerking.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 12