-10-
van de gemeente Halsteren mogen komen"Dat zegt de burgemeester
van Halsteren. Daarna, dat zeg ik er nu ook bij,"de aanleg van de
oostkant van de Verlengde Meilustlaan, dus de Wouwseweg, hiervoor
dienen de kosten in het algemeen niet voor kosten van de gemeente
te komen". Dus wat zegt die burgemeester, over de Nieuwe Beijmoerse-
weg: geen centen.
Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: Maar welke burgemeester was dat?
Het lid Roosenboom: Dat is niet belangrijk mevrouw Heimig.sorry
want.
De voorzitter: U kunt wel rustig antwoorden.
HetT'lid'lïoösënboomIk heb de datum genoemd,meneer de voorzitter,
8 februari 1980, dus het zal U wel bekend zijn.
Het lid Helmig-Mathijsen Gerst: Toen zat ik nog niet in de raad.
Het lid Roosenboom: Nu het was in ieder geval de burgemeester
van Halsteren die deze zin uitsprak. Burgemeester Eikhuizen. Maar
dat is bij iedereen wel bekend hoor. Maar dat was de burgemeester
van Halsteren, ik denk dat de burgemeester en voorzitter van deze
raad die woorden wel respekteert en ook eerbiedigt. Want burge
meester Eikhuizen was niet zo maar iemand waarvan je zegt, die
hebben ze even van de straat afgeveegd.
De voorzitter: Ik heb toch graag dat U zich anders uitdrukt.
Het lid Roosenboom: Ik bedoel daar heel nadrukkelijk mee dat dat
een man was waar ik een geweldige hoge achting voor heb.
Om dat dan enorm te korrigeren. Ik heb niet gezegd dat hij van de
straat is afgeveegd. Ik zeg dat was een man die een zeer belangrijk
en zeer integer en verstandig bestuurder was.
Dat meen ik daarmee te zeggen. Het mag niet verkeerd overkomen dat
het tegendeel wordt verondersteld. Dit naar aanleiding van die
diskussie met meneer de Geus, waar meneer Uytdewilligen daarnet zo
met respekt over sprak. Daar is toen gezegd van, omtrent de Brederode-
laan willen we wel een veertje laten en daar is dat raadsvoorstel
op geënt. Als in het raadsvoorstel van 20 maart,-ik hoop dat ik de
datum goed zeg-, als daar iets over wordt geuit dat daar voor de
gemeente financiële konsequenties zouden zijn, dan bedoelde het
kollege daar toen mee dat dat zou slaan op de BrederodelaanIk denk
dat het te eentonig gaat worden om allerlei onderdelen van verslagen
hier voor te lezen. Ik houd uiteraard wel een klein beetje rekening
met mijn kollega-raadsledenmaar ik heb toch gepoogd, meneer de
voorzitter, om aan.te tonen dat in het verleden er een duidelijk
beleid was van de gemeente Halsteren om een alternatieve weg te
krijgen voor de Halsterseweg die door, laat ik het zo maar zeggen,
door het rijk of door de provincie wordt aangelegd. Het verwondert
mij nu nog,-als ik het konvenant lees-, omtrent de stedebouwkundige-
kosten. Naar wordt gezegd zijn die zowiezo al voor de gemeente
Halsteren, terwijl in het verleden is gesteld dat de Nieuw Beij-
moerseweg een weg was die meer als een provinciale of een rijksweg
of iets dergelijks moest worden gezien.
U noemt op de laatste pagina van het konvenant het gezamenlijk
streven naar basis van 50%, maar er staat niets hards in. Je kunt
natuurlijk zoveel streven als je wilt. Je kunt natuurlijk na
streven dat dat een ideaal»een goede zaak is. Als ik dat ook niet
zou doen, dan zou ik misschien wat minder energie besteden aan
mijn raadslidmaatschap. Hier vraagt men natuurlijk harde cijfers,
iets konkreets. Ik vind hier teveel vaagheden. Op pagina drie bij
de toelichting wordt duidelijk de schuldige genoemd. Dat is het Rijk.
Als het Rijk maar zijn woord had gehouden, had het Rijk maar op tijd
de Zoomweg aangelegd. Dan had die infrastruktuur die men toen had
gepland daar automatisch op aan kunnen sluiten. Dan had het
probleem voor de gemeente Halsteren niet ontstaan. Kennelijk blijft
degene die zijn woord niet heeft gehouden buiten de financiële
zaak. Overigens vraag ik me in alle eerlijkheid af, wat zijn nu de
gevolgen van het niet doorgaan van de sluis in de Oesterdam.
Ik weet niet precies hoeveel miljoenen dat objekt zal kosten, maar
het is wel zo dat zij minder van dat geld besteden aan infra-struk-
tuur om en rondom Halsteren en Bergen op Zoom en dan nog een behoorlijke
duit over houden .Voor de mensen die daar zo voor op de barricaden
springen zou daar nogal wat aktie voor gevoerd kunnen worden.
Daar zitten veel arbeidsuren in voor werkloze bouwvakkers en aan
verwante beroepen. Als men die gemaakte afspraken niet maakt,
dat is voor mij maar een vraagteken wat dat voor konsequenties
heeft. Uit die bezuinigingen die deze regering dan pleegt te
doen,- de mensen de strot afknijpen-daarvan willen ze dan een
grijpstuiver geven aan de infrastruktuur. Dan zeggen, het konvenant
draagt derhalve een voortschrijdend karakter waar het de verdere
invulling en herziening betreft wanneer er zich in de nu geldende
uitgangspunten fundamentele wijzigingen voordoen. U kunt natuurlijk
dan ook met deze zin, deze alinea, alle kanten op. Dadelijk kun
je heel dat konvenant ondersteboven gooien. Daar heeft U dan een re
gel aan gewijd; dat dat ook eventueel zou kunnen, dat daar ook funda
mentele wijzigingen zouden kunnen gaan plaatsvinden. Dan kunt U
zeggen, daar hebben we toch voor gewaarschuwd. De Nieuw-Beijmoerse-
weg op pagina 5 en de Brederodelaan, worden aangemerkt als onder
delen van het gemeentelijke hoofdwegennet met een gedeeltelijk
interlokale verkee^sfunktieDat is dan leuk gezegd, maar wat is dan
de Halsterseweg. Dat is naar mijn gevoel een rijksweg. Daar zitten
de problemen, ook door het toedoen van Bergen op Zoom. Overigens wil
ik me daar verder niet over uitlaten.Een gedeelte is inmiddels eigen
dom van Bergen op Zoom. Daar kunnen ze doen en laten wat ze willen.
Doordat zij dat gedeelte op allerlei wijze ontsluiten voor woon
wijken is dat gedeelte eigenlijk een gewone woonwijk geworden, gewoon
tussen aanhalingstekens, en mede de veroorzaker van de slechte
bereikbaarheid van de Halsterseweg.
Daarom vind ik het niet juist dat deze alternatieve wegen wor
den aangedragen als zouden die wegen behoren bij de kom van de
gemeente Halsteren. Zo wordt dat even leuk opgemerkt. Op pagina 7
wordt gezegd dat de kosten van het maken van de bestemmingsplannen,
gelet op de wettelijke taak van de gemeentelijke overheid, in prin
cipe komt ten laste van de gemeente. Daar geeft U een beetje een
vingerwijziging. Misschien kunnen we dat ook nog weieens een keer
verhalen, maar ook niet heel duidelijk. Dan heb ik al gewezen op
pagina zeven, op het niet doorgaan van de oesterdamsluis. Ik val in
herhaling. Wat zijn daar de konsequenties van voor West-Brabant?
Wat zijn daar de gevolgen van? Ook daar zit een brok werkgelegen
heid in en daar zouden nogal wat werkloze bouwvakkers en aanverwante
beroepen een dikke boterham kunnen verdienen. Ik dacht dat daar meer
een taak lag voor het F.N.V. om zich daar over te buigen. Dan nog
het leuke op bladzijde negen, waar wordt genoemd de R.W.V.V., dat
die ook een regeling heeft om de bijdrage mogelijk te maken in de
intergemeentelijke infrastruktuur tot een maximum van 80 en in de
grondaankoop tot 50. Als je dat leest, dan wordt je eigenlijk wild
van enthousisme. Dan zeg je,hé er zijn toch mogelijkheden. Maar dan
lees je onderaan de pagina: uit informatie is gebleken dat hoewel
deze regeling nog wel bestaat er geen financiële middelen uit
verstrekt worden. Hier wordt je dus echt blij gemaakt met een dooie
mus. Je kunt zeggen, eerlijkheidshalve hebben we het er in gezet,
maar je hebt er natuurlijk niets aan. Op pagina 12 noemt U nog eens
de mogelijkheid voor een bijdrage in het kader van subsidiëring door
ëkonomische zaken. Inmiddels door de W.'W. nader bezien.Toegezegd door
de provincie en nog een opmerking.