-31- Dat deden de mensen zelf. Dat heb ik ook vorig jaar al betoogd Het lid Helmig-Mathij sen Gerst: Dat kost toch ook geld. Het lid Roosenboom: Dat werd vroeger ook door de mensen gedaan.Alleen, de gemeente vond dat niet goed. De! mensen werden daarvoor gestraft,die wa ren stout.Die mochten dat zelf niet wegbrengen.Dat moest via de gemeente wagen, dat moest geld opleveren.Het gaat er binnen de gemeente toch om dat men de gelegenheid krijgt om van zijn huisvuil af te raken.Of de mensen dat zelf doen of dat de gemeentewagen dat doet.Er wordt echt niet meer vuil geproduceerd dan vroeger. De voorzitter: Wilt U tot een afronding komen? Het lid Roosenboom: Jawel, maar ik mag toch mijn verhaal wel afmaken. De voorzitter:Het is wel een tweede instantie.Dus er moeten wel nieuwe gezichtspunten in zitten. Het lid Roosenboom: Ik breng allemaal nieuwe punten aan. U moet niet zenuwachtig worden. De wethouder bevestigt precies wat wij ook enkele jaren bij het vaststellen van de onroerend-goedbe- lastingen hebben beoogd,dat die veel te hoog is.Nu blijkt dat hij achteraf altijd de waarheid zegt en nooit in het begin.Maar het wordt hier in de raad in het openbaar bevestigd.Ik dacht dat ik het daar dan maar bij moet laten,voorlopig of definitief. Wethouder van der Weegen: Een paar punten daaruit. Meneer Roosenboom die goochelt zelf nogal fors met cijfers. Hij zegt nu dat wij aangeven dat wij 40% niet betaald hebben.Hij leest dan, of zijn stukken niet goed,of hij begrijpt zé niet.Ik heb duidelijk betoogd dat wij op dit moment vinden,-en er zijn nu negen maanden bekend-, dat er ongeveer 25% meer vuil zal zijn. Switchen met uren. Bij een begroting is het zo dat je uren over bepaalde objecten verdeeld.Ik denk dat dat toevallig niet opgaat voor deze uren. Meneer Roosenboom weet dat zelf ook heel goed.Het is namelijk zo dat de mensen zelf een belang hebben om tot een goede registratie van die uren te komen,want daarvoor ontvangen de betrokken werknemers een vuilwerktoeslag. Daar moeten ze uren voor registreren.Dus het is zeker niet zo dat er ten aanzien van de reiniging,- en hij suggereert dat-,daar eigen lijk te weinig uren op verantwoord worden. Ik moet dat gewoon ontkennen. Als er een punt in Gemeentewerken goed begroot wordt qua uren,dan is het de reiniging.Dat is ook heel terecht en ook heel goed. Het is voor dat objekt ook heel goed vast te stellen. Ik heb daarstraks al betoogd dat wij door een stuk efficiënter te werken wij toch blijven binnen die 15% meer kosten. Ik kan hem niet overtuigen en ik denk dat dat ook in tweede instantie niet lukt. Ik zal daar verder geen poging toe doen. Ik wil toch even aanhalen wat wethouder Sinke daarnet zei over de onroerend- goedbelasting.Hij heeft duidelijk gedoeld op de relatie die de onroerend- goedbelasting heeft met de afvalstoffenheffing.Hij heeft zeker niet gezegd dat de totale lastendruk,- en dat suggereerde meneer Roosenboom-, in de gemeente te hoog zou zijn. Het lid RoosenboomIk konstateer alleen wat wethouder Sinke zei. De voorzitter: Dat is duidelijk.Wenst iemand stemming over dit agenda punt? de heer Roosenboom wenst stemming.Dan gaan we nu tot stemming over. Het handelt over het voorstel tot vaststelling van de eerste wijzi ging van de verordening op de heffing en invordering van een afvalstoffen heffing en een reinigingsrecht. Voor het voorstel stemmen de leden: Helmig-Mathijsen Gerst,Wiersema-Dupré Uytdewilligen,van Elzakker,Mouws,Prineen,van der Weegen en Sinke. Tegen het voorstel stemmen de leden: van den Bos-Beckmann,Mens,Priems,van Eekelen,Roosenboom,van Loon en van den Kieboom. De voorzitter: Dat betekent dat het voorstel is aanvaard met 8 stemmen voog en 7 stemmen tegen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 107