I
t
-30-
Ofschoon ik wel begrepen heb dat dat wat problemen geeft in de raad
van Bergen op Zoom.Ik zou toch vanaf deze plek een beroep op hen willen
doen, dat als je iets gezamenlijk onderneemt je dan ook gezamenlijk de prij
zen moet vaststellen. Ik denk dat dat erg belangrijk is.Alleen zo kun je
tot een regionale afvalverwerking komen.Dit nog even als antwoord aan
mevrouw Wiersema dat het uiteindelijk dus wel de bedoeling is dat de
stortprijs door het gewest wordt vastgesteld.
Het lid Roosenboom: Het zogenaamde grof vuil,wat hier in het voorstel
wordt genoemd,dat geeft toch nogal wat problemen.Bij de start, in het
begin van het jaar,toen men het vuil ophaalde niet meer door in de
gemeente voorbedrukte zakken,toen was men daar heel gemakkelijk in.
Toen kon men nog alles mee geven.Men is daar snel op teruggekomen.Men gaat
nu heel selektief te werk en zeer punktueeLLaat ik het anders zeggen.Toen
het grof vuil apart werd opgehaald was men daar toch wel heel gemakkelijk
in om alles mee te nemen.Nu wordt het grof vuil gelijktijdig met de vuilnis
wagen meegenomenIk kan me toch voorstellen dat als er een doos staat
die niet goed is dichtgebonden en ook met een handgreep is op te
lichten en in de wagen te gooien dat dat eenzelfde handeling is aE bij een
plasticzak.
Een korte poos is dat toegestaan en heeft men dat ook gedaan. Men laat
dit soort dozen nu staan met het gevolg dat het inderdaad verregent, in de
plantsoenen terecht komt en dan krijg je dat zwerfvuil.Dan kost dat
de gemeenschap extra. Ik vraag me toch af om binnen het kollege dat
boekje even te herzien.Mensen die wat straatwerk hebben gedaan,- geen
puin van een verbouwing, want dat staat heel duidelijk in het boekje-,
moeten toch met die afvalstenen ergens naar toe. Men heeft dat netjes
in een kistje gedaan en neemt aan dat dat opge
pakt wordt en in de vuilniswagen gedaan wordt,maar het blijft staan.
Degene die dat heeft weggezet,misschien een blok huizen verder,-je hebt
in Halsteren veel centrale punten-, die kijkt natuurlijk niet meer naar
zijn kistje met afvalstenen om.Met het gevolg dat dat dan geleidelijk aan
in de plantsoenen verdwijnt. Ik denk dat dat vele malen meer kost
dan het op te pakken en in de wagen te laden.Men wil wel op die manier
tonnen bezuinigen.Aan de andere kant kost het veel meer geld. Als ik dit
vertel dan zeg ik uitdrukkelijk dat ik geen enkel verwijt maak naar de
mensen die de wagen begeleiden. Een en al lof. Deze mensen werken onder
zeer hoge druk,moeten behoorlijk aansjouwen om hun route klaar te
krijgen,kunnen het niet aan.Vandaar dat ik in eerste instantie zei dat die
vrachtwagen moet worden ingeschakeld.Dat is niet incidenteel.Dat is elke
week. Dat is ten aanzien van het grof vuil.Dan wordt door de wethouder
gesproken over de arbeidsuren.Het is echt niet onbekend dat er binnen de
gemeente met de uren van de gemeentebedrijven nogal gemakkelijk wordt
geswitcht1 dat is gisteravond nog eens tot uiting gekomen. Als men vraagt,
hoe komt het dat,- ik noem maar een voorbeeld-, bij de brandweer een bepaal
de zaak duurder wordt,dan heeft men de uren van de direkteur op die
post wat hoger geraamd dao in het verleden. Zó wordt er binnen de gemeente
bedrijven makkelijk geswitcht met uren.Daarmee kun je goochelen.
Waar leg je de waarheid.Die leg je ergens in het midden. Kijk eens,als het
huisvuil met 40 a 50% toeneemt,dan zou je moeten konkluderen,of de mensen
hebben in het verleden niets gedaan en een makkelijk baantje gehad, maar
dat kan niet in een zelfde aantal uren,dus dan moet veel arbeidsintensiever
gewerkt worden omdat er veel meer tonnagesaanbod is.De toename van de
tonnages,van het huisvuildaar zit de bottle-neck,want elke ton die men nu
meer moet deponeren op de Kragge kost die 21,.Zouden wij aannemen
dat bij de plasticzak het aanbod vuil eigenlijk afneemt-want de
bevolking neemt ook niet toe of blijft gelijk-, dan hadden we nu geen
toename van 40% zoals diè er nu is.Die tonnen moeten wel aan 21,
per ton betaald worden.Dus dat is een extra kostenstijging voor de
gemeenschapDie tonnen werden vroeger, ook die 40%,naar de Kragge ge
bracht maat niet via de gemeentereinigingswagen.