Hij zegt dat het verhogen van de tarieven, dat dat eigenlijk nog sterker in de hand werkt dat je nauwelijks differentieertIk wil hem er op wijzen dat als je dat niet zou doen en de onroerend-goedbelastingen zou verhogen, dat dat natuurlijk in het kader van de differentiatie nog veel erger over zou komen naar die individuele burger die alleen in dat huis woont. Meneer Roosenboom is enerzijds op het zwerfvuil ingegaan. Daar zal wethouder Sinke straks wel even op ingaan. Hij heeft wel aangehaald het aspekt van de 15% meer aanbod die wij vorig jaar aan gekondigd hebben.Wij hebben vorig jaar gezegd,- en dan moet hij toch dat voorstel nog eens heel goed nalezen-, wij hebben gezegd dat we op bepaalde kostenkomponenten 15% stijging verwachten.Wij hebben helemaal niet gezegd dat het allemaal recht evenredig is. Je hebt te ma ken met een dienst die je anders kunt laten werken en daardoor wellicht een grotere efficiency bereikt en daardoor kosten bespaart. Ik heb vanmiddag, omdat ik toch verwachtte dat men daar uitvoerig op in zou gaan,ook eens wat cijfers naast elkaar gezet. Als we nu de begroting van 1983 vergelijken met die van 1985,dan zie ik in 1983 op de post salarissen een bedrag van 235.000,,voor de reiniging. Als U de begroting van 1985 pakt, dan zult U een post salarissen vinden van 264.000,.Dat is een stijging van 29.000,U mag dat best procentueel uitdrukken en dan over die twee jaar uitspreiden. Dan zult U zien dat wij met onze 15%,die we vorig jaar dachten dat er aan kosten stijging zou komen,dat dat aardig in de pas loopt. U zult dat nog ver sterkt terugvinden in de traktie en omslag van andere kosten.Die zijn zelfs gedaald. Een post springt er zelfs uit.Dat zijn de kosten van het stortingsrecht.Het stortingsrecht zoals dat in de begroting van 1983 begroot was,was 52.000,.Vorig jaar hebben we in de begroting op genomen 68.000,.Dat was het bedrag tegen 11,40 per ton, verhoogd met 15% toename die wij verwachtten. In de begroting 1985 blijkt er 131.000,voor nodig te zijn om het vuil te storten in Bergen op Zoom.Als we nu met elkaar gaan rekenen, hoe komt nu die verhoging van die 63.000,tot stand,want daar ligt denk ik ook de oorzaak dat de kosten van de reiniging toenemen. Die ligt er met name in het feit dat wij tot 1983 4.800 ton per jaar begroten en ook brachten naar Bergen op Zoom en dat daar 9,60 bijgekomen is. 9,60 x 4.800,Een simpele rekenaar kan dan al zeggen dat 48.000,van die 63.000,meer stortingsrechten, niet veroorzaakt zijn door het feit dat wij meer vuil brengen, maar dat die veroorzaakt zijn door hevfait dat het tarief in Bergen op Zoom met 9,60 verhoogd is.Daar zit de grote post van die verhoging in het totale plaatje in. Het bedrag wat de gemeente bijdraagt aan de reiniging was volgens de rekeningcijfers van 1982 197.000,Dus wat ten laste van algemene middelen kwam.In de begroting 1985,als U daar naar kijkt, dan zult U zien dat ten laste van degemeente dus ten laste van de algemene middelen,na aftrek van het voorstel wat het kollege doet, er nog 182.000,ten laste van de gemeente komt. Het is zeker niet zo dat de gemeente hier een slaatje uit slaat. Het is alleen zo dat de hogere kosten doorberekend zijn in de jaren tot en met 1985. Dus in het nieuwe systeem.De kostenstijging die er veroorzaakt is. die met name veroorzaakt wordt door de tariefstijging in Bergen op Zoom,dat die ook aan de inwoners van Halsteren doorberekend is,of je die dan doorberekend in de zin van een afvalstoffenheffing of in de zin van de onroerend-goedbelasting, dan denk ik dat het toch goed is dat we dat door middel van de afvalstoffenheffing doen,omdat we dan nog enige differentiatie aan kunnen brengen.Dat is met de on roerend-goedbelasting duidelijk minder aanwezig en heeft zeker geen direkte relatie, of in een aantal gevallen zeker geen direkte relatie met de afval die meegegeven wordt.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 103