-17- De wethouder heeft tijdens zijn kommissievergadering van Financiën gevraagd om, wanneer er nog specifieke vragen waren over detailpunten die enige voorbereiding vereisten van de kant van het kollege, om die van te voren even door te spelen naar hem. Dat hebben wij gedaan met een tweetal punten. Het eerste is inderdaad dat wij een uitleg willen wat er gebeurd is met het geld wat vrijgekomen is door de kortingsoperaties van ambtenaren, de 3%-regeling en het inle veren van de prijskompensatieDaar staat een bepaald be drag voor. Wat kan dat in de praktijk betekenen. Kunnen we daarvoor een part-timer of meerdere part-timers aannemen om in ieder geval te zorgen en heel terecht die ambtenaar het gevoel te geven dat ze niet voor niets hebben ingeleverd. De tweede vraag heeft te maken met een aanzienlijke afwij king van de geraamde rente van de bibliotheek. Ik neem aan dat de wethouder daar wel een verantwoorde verklaring voor kan geven. Het lid MouwsHet is natuurlijk erg positief als er over is. Er is al verschillende keren gezegd dat dat gevolg zou zijn van een slecht beleid, vooral in de personele sfeer, dat door enkele voorgaande sprekers al toebedacht is aan het kollege. Daar nemen wij duidelijk afstand van. Ik vind dat als wij hier enerzijds het er samen over eens zijn dat we een extern bureau in de hand moeten nemen om de zaak eens een keer te onderzoeken, dat je daar niet gelijktijdig alle mogelijke akties moet ondernemen. Zelfs niet als mensen tussentijds, soms zelfs onverwachtsweggaandat je die maar onmiddellijk aan moet vullen. Ik denk dat je enerzijds dan volledig achter dat onderzoek moet staan en afwachten. Dat is een goed beleid. Zelfs het voorbeeld wat de heer Roosenboom noemt, dat lijkt me een uiterst slecht voorbeeld. Uitgerekend in die sektor dacht ik dat er geen personeelsmutaties hebben plaatsgevonden. Als het goed is lijkt het mij ook niet dat daar eventuele paniekachtige bouwaanvragen aan te wijten kunnen zijn. Of we hebben een struktureel tekort. Het is natuurlijk leuk als je een bedrag over hebt, maar wij zijn het allemaal met het kollege eens dat dit een kwestie is van incidentele faktoren. Ieder moet het er over eens zijn dat dit een eenmalige zaak is, en dat is dan mooi meegenomen, maar onmiddellijk is men er als de kippen bij om de zaak al heel snel te verdelen en dan niet alleen dat bedrag dat dan toevallig over is. Nogmaals, door die incidentele faktoren, maar men wil er onmiddellijk struktureel aan gaan werken om te zeggen geen verhogingen op geen enkel terrein, en zeker niet belastingverhogingen en weet ik het allemaal. Ik denk dat we toch niet al te Sinterklaasachtig over willen komen en dat je dat in alle rust via de begrotingsbehandeling 1985 eens een keertje moet gaan bekijken. Nu overhaaste beslissingen nemen, nu al tegen bepaalde zaken of voor bepaalde zaken zijn,terwijl U straks het plaatje niet kent, dat lijkt ons erg voorbarig. Wel willen wij onze bedenkingen uiten tegen het verhaal op bladzijde 17 over het financieel beleid in de toekomst, waarvan U er vanuit gaat dat voor Halsteren het beleid er op gericht moet zijn op 7a 8 ton beschikbaar te moeten hebben en waaruit resulteert een strukturele uitgave van 100.000, kapitaallasten op jaarbasis.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 93