-16- Overigens ga ik niet gedetailleerd in op alle facetten want als ik die één voor één er uit licht dan komt heel duide lijk naar voren waar dan de winstpunten zitten. Als we dan het onderhoud bij openbare werken bekijken waarover we ook in de algemene beschouwingen onze grieven kenbaar hebben ge maakt, dat daar een overschot is, maar dat dat ten koste gaat van een algemene verpaupering van onze plantsoenen en andere zaken, dan hoeft dat voor ons niet. Ik hou me aan de toezegging van wethouder van der Weegen. Die heeft heel na drukkelijk in de kommissie gezegd dat er, nu er zo'n groot overschot is, dat heel duidelijk kenbaar zal zijn in de aan bieding van de begroting ten aanzien van de woonlasten van de onze Halsterse en Lepelstraatse inwoners. Laten we dat vertrouwen dan niet beschamen en wachten tot de begroting van 1985 komt. We zullen die dan ook kritisch volgen en mocht dat niet naar onze tevredenheid zijn dan zullen we dat op onze geëigende manieren kenbaar maken. Het lid Priems: Blijkbaar staat Halsteren er helemaal niet zo slecht voor als we het batig slot van deze slot— wijzigingen zien. Dat is dan voor een groot gedeelte te baseren op een drietal faktoren, waarvan de lager geworden rente een zeer aanzienlijke faktor is. Dat is inderdaad mooi meegenomen. Dat betekent ook,-dat is een punt dat de Werknemerspartij ook heeft aangevoerd-, dat er bezuinigd is op arbeidskosten van mensen die vertrokken zijn. Ook de inlevering van de prijskompensatie heeft geen duidelijk effekt gehad op het kreëren van nieuwe werkgelegenheid. Dat is toch een van de belangrijkste zaken waarom men in Nederland durft te vragen aan werknemers in het bedrijfs leven en ook aan de ambtenaren: lever je prijskompensatie in en als het enigszins kan ook wat meer en kom daardoor tot een arbeidstijdverkorting en dat zal op den duur nieuwe werkgelegenheid moeten op gaan leveren. Ik vind dat je dan als gemeente ook zeer zorgvuldig moet zijn om te zorgen dat die ambtenaren niet voor niets inleveren. Een ander bezwaar wat er toch ook wel een beetje in zit, Roosenboom heeft daar op gewezen, Gemeentewerken heeft inderdaad bezuinigd door een groot aantal aktiviteiten niet uit te voeren. Ik vind dat prijzenswaardig als dat in je boekhoudkundige balans tot uitdrukking komt, maar als je dat later moet gaan inhalen, dan zou het misschien wel eens even duur of misschien nog duurder kunnen uitkomen. Dit zijn de opmerkingen die ik daar in zijn algemeenheid bij wil maken. Dan kun je de vraag gaan stellen, wat doen we met dat bedrag wat we boekhoudkundig gezien toch over hebben. In de kommissievergadering hebben we heel duidelijk afgesproken dat er eigenlijk niemand voor voelt om daar Sinterklaas mee te gaan spelen of heel grote investeringen mee aan te pakken. Ik denk dat primair moet staan, helemaal voorop staan, dat de inkomens van de inwoners van Halsteren onder druk staan, van de werkende mensen èn van niet-werkende mensen. Dat betekent dat we als gemeente zeer zorgvuldig moeten proberen de woon lasten niet te laten stijgen. Zelfs een daling van bepaalde tarieven overwegen. Een daling van de onroerend-goedbelasting, is bij ons helemaal geen uitgesloten zaak, wanneer er aan het eind van het jaar wat meer geld beschikbaar is en we gaan praten over de begroting 1985

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 92