-14- is rechtstreeks verrekend met degene die dat destijds aangevraagd heeft,en dat is de Stichting Katholieke Scholen. Die heeft 50% subsidie gehad. De onderzoekkosten ten laste van de gemeente zijn dus in dit geval 8.000,Bij de vorige scholen die vanuit de gemeente gedaan zijn waren de totale onderzoekkosten 12.840, inclusief B.T.VZ. en daar is 50% subsidie op terugontvangen. Daar is het initiatief door de gemeente genomen, dus is of wordt de subsidie door de gemeente terugontvangen. De voorzitter: Het staat er wat ongelukkig. Er staat inclusief de subsidie maar dit betekent in dit geval dat de subsidie er af getrokken is. Wethouder van der WeegenDie moet daar af. Dus het onderzoek van de 4 scholen door de gemeente heeft voor de gemeente 6.420, gekost. Ja, dat staat wat slecht geformuleerd. Het is in beide ge vallen inclusief B.T.W.maar het ene is na aftrek van de 50% sub sidie en het andere is zonder aftrek van de 50% subsidie. Dat komt omdat de gemeente in het ene geval aanvrager is geweest en in het andere geval de Stichting Katholieke Scholen en de subsidie daar dus via de Stichting Katholieke Scholen gelopen is. Dat is het verschil. Het is zo dat U vroeg of nu de voorzieningen ook in vijf jaar afgeschreven worden bij die scholen. Het is dus zo dat het eerste voorstel van die 6.420,wel is gebaseerd op vijf jaar afschrijving. Later is de investering gekomen. Het in vesteringsbedrag zal ik, -ik weet niet zeker of ik het bij me heb maar ik zal opzoeken op het verzoek van mevrouw Wiersema-, maar dat bedrag is in tien jaar afgeschreven en op basis daar van zijn we met deze afschrijving ook op tien jaar gaan zitten. In principe zou je dus kunnen zeggen, in het raadsbesluit van 24 februari had ook beter een afschrijvingstermijn van tien jaar gehanteerd kunnen worden. Ik geef U alleen maar aan waar om we deze kosten wel op tien jaar gesteld hebben. Dat is om het op één lijn te brengen. Mevrouw Wiersema konstateert de omvang van de onderzoekkosten. Het is zo dat de totale onderzoekkosten zelfs nog hoger zijn dan het door haar genoemde bedrag. Die zijn 16.000,plus 12.840,Het is alleen zo dat er een aantal regelingen in Nederland opgesteld zijn om in aanmerking te komen voor be paalde subsidies. Je kunt van tevoren,als je zo'n onderzoek start, niet inschatten of je ook op de uitvoeringskosten sub sidie krijgt. Daarvoor moet je aan bepaalde normen voldoen. De onderzoekkosten zijn voor 50% gesubsidieerd. Je zou even tueel in de uitvoeringskosten, mits dat voldoet aan bepaalde normen, -en die normen waren bepaalde bedragen per school-, moeten investeren om daarvoor in aanmerking te komen. Die waren dacht ik 25%. De uitvoeringskosten, daar zijn we mee met een voorstel in de raad geweest, waaruit gebleken is dat ze per school te laag waren om voor subsidie in aanmerking te komen. Het totaal bedrag wat iets van 42.000,of 43.000, waarvan we 14.000,subsidie gekregen hebben. Dat moet ik er dus bij stellen. Dat is duidelijk voorwaarde voor het starten van het onderzoek. Maar vooraf is natuurlijk niet aan te geven in welke mate je uiteindelijk voorzieningen gaat treffen en in welke mate je op basis daarvan subsidie terug krijgt. Je moet een start maken en dan zijn de gevolgen daarvan niet helemaal te overzien. Ik ben het met U eens, dat relatief gezien op het totaal bedrag er al vrij veel uitgegeven is aan onderzoekkosten. De voorzitter: ik denk dat het een betêre vergelijking is door het bedrag dat elk jaar gespaard wordt over een aantal jaren te vergelijken met de onderzoekkosten. Dat is denk ik een betere vergelijking dan de vergelijking met de kosten van uitvoering. Hoe dat dan uitvalt, weet ik niet. Wethouder van der Weegen: Het is zo dat van de totale investering per jaar, dus van de onderzoekkosten en van het doen treffen van die voorzieningen, een tientje in mindering wordt gebracht op het bedrag per leerling. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. De voorzitter: Voorts hebben we bij punt 5 nog een begrotings wijziging, die is nagestuurd. Dat is het tweede stuk dat nage stuurd is, Voorstel tot het verhogen van de bijdragen 1984 van het Woonwagenschap Westelijk Noord-Brabant. 6e wijziging begro ting 1984. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. n 6VOORSTEL TOT STATUTENWIJZIGING VAM DE N-V. SPORTFONDSEN HALSTEREN. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders 7. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX. ARTIKEL '72 DER L0—WET 1920 T.B.V. HERHUISVESTING R.K. KLEUTERSCHOOL DE BOSKABOUTERS 3E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1984). De voorzitter: Dit voorstel is ingetrokken omdat er geen twee offertes bij zitten. Dit naar aanleiding van de behandeling in de kommissie. 8VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAM EEN KREDIET VOOR HET HÉRSTRATEN VAN WEGEN ~1984.~ ~(5E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1984 EN 2E WIJZIGING BEGROTING 1984 DIENST "GEMEENTEWERKEN) Het lid RoosenboomMisschien heeft iemand wel dezelfde opmerking. Het is eigenlijk een futiliteit. Het komt ook bij de andere voor stellen terug. Sinds 1 januari 1984 is de B.T.W. verhoogd van 18 naar .19%. Dat wou ik alleen maar zeggen.Het stelt eigenlijk niets voor. De voorzitter: Dit vergeef ik mij zelf niet. Dat had ik moeten zien alleen al vanwege mijn vroegere beroep. Het lid MouwsIk zal de heer Roosenboom een plezier doen. Dat was ook onze opmerking. Maar wij hebben de vorige keer de opmerking gemaakt, dat bij het herstraten van de Kerkstraat, dat hopelijk ooit een keer de parkeergelegenheid meegenomen zou worden. Hoe wel v/ij herstraten erg zinvol achten, wat in bepaalde straten zeer dringend nodig is, toch willen v/ij U nog eens een keer in overweging geven bij het vervolg misschien in een wat langzamer tempo te herstraten, maar daarbij de parkeergelegenheid extra in ogenschouw te nemen. In meerdere straten, en ook hier weer bij deze straten, blijkt dat de parkeergelegenheid overal niet zo erg ideaal is. Ik denk dat door een gering bedrag meer te inves teren, dat he daar door, met name daar waar nog al wat groen stroken zijn die vrij kostbaar in onderhpud zijn, door daar par keerhavens aan te leggen en het trottoir een beetje op te schui ven en misschien zelfs door het tuintje van de mensen een beetje te vergroten, je drie dingen in één doe't. Dat is uiteindelijk voor ons veel voordeliger. Met name de parkeerzaken die toch ieders aandacht moeten hebben, dat v/e die op die manier op kun nen lossen. Ik vind het nog steeds jammer dat aan de ideale her- y

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 8