Dan zal naar verloop van vier,vijf jaar wel heel duidelijk tot uiting komen wat het goede is. Het gaat ten eerste hier om jeugdleden, voor de harmonie en voor de fanfare en dat is zeer belangrijk voor onze gemeenschap. Daar hebben we alles voor over, want wat is nu een gemeente zonder muziek. Er zal toch ook in de jeugd moeten worden opgebouwd om voor latere toekomst dat vrolijke deuntje binnen onze gemeen schap te verzekeren. Als er signalen komen uit de verenigingen dat zij liever die oude regeling willen dan de nieuwe, als ik het zo mag noemen, omdat de oude regeling individueel onderwijs 20 minuten geeft en dit met vijf cursisten tegelijk in één uur. Dat wordt dan gesplitst in een half uur theorie. Als je dan de andere dertig minuten deelt door vijf, dan kom je op twaalf mi nuten individueel. Daar kan ook nog het nodige in geswitcht worden. Individueel gaat men er toch op achteruit. Daarom pleiten wij er voor om de oude regeling voorlopig nog te handhaven. Dat was eigenlijk de enige intentie van mijn vraag. Voor de rest had al dat andere er niets mee te maken. Wethouder van der Weegen: Meneer Roosenboom U heeft toch niet goed geluisterd. Ik heb een paar dingen gezegd waar U nu wel op in gaat, maar ik heb daarnaast ook gezegd dat er een HAFA-opleiding komt met name om een stimulans te geven tot. Wat is er nu aan de orde. Er is aan de orde dat er een individuele instrumentale opleiding bestaat waar iedereen zich voor aan kan melden en waar het zeker niet zo bij is dat iedereen individueel onderwijs krijgt. Zo is het niet. Daarnaast komt er een specifieke opleiding voor harmonieën en fanfares. Harmonieën en fanfares,dat heb ik net ook al aangeduid, als regel zit daar niet één trompetist, maar zitten daar partijen met trompetistenzitten er partijen met trombones, zitten er partijen met saxofonen,enzovoorts. Ik denk dat daar met name een HAFA-opleiding op gebaseerd is en dat het daarom ook niet zo nodig is om individueel onderwijs in dat kader te genieten. Men wordt geacht in een fanfare en harmonie met elkaar te spelen en niet individueel te spelen. U hebt ook uit de stukken kunnen lezen dat bij het eerste jaar het zo is dat inderdaad vijf cursisten in een uur behandeld worden, lesgegeven worden. Daarna zakt ook dat terug en het laatste jaar bij de D-opleiding hebt U kunnen zien dat er twee zijn die tesamen één uur krijgen. Ik heb zojuist gezegd, met een individuele opleiding is het ook niet zo dat iedereen direkt apart genomen wordt. Ook daar zijn er wel met twee of drie bij elkaar. Het gaat hier om een specifieke op leiding voor harmonie en fanfare. Die willen wij een extra stimulans geven om daar de extra korting op te houden en de in dividuele korting willen we afbouwen. In principe is in het ver leden die extra korting ook gegeven ten behoeve van leden van fanfares en harmonieën. Ik zie niet in dat leden van diezelfde harmonieën en fanfares op dit moment niet zouden kiezen voor een HAFA-opleiding die afgestemd is op dat specifieke harmonie- en fanfaregebeuren De voorzitter: Wenst iemand stemming over dit punt? Het lid RoosenboomIk wou toch wel een verzoek doen. Ik denk dat ik dat een amendement moet noemen om toch in de verordening het zo te doen wijzigen dat de mogelijkheid blijft de oude rege ling te handhaven. Ik val die nieuwe opleiding niet af. Die kan er voor mij in blijven staan. Het is niet zo dat het een moet ruimen voor het ander. Ik wil het recht van de twijfel ook wel geven aan die HAFA, maar ik wil een amendement indienen om ook de oude regeling te handhaven.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 84