Dan zal naar verloop van vier,vijf jaar wel heel duidelijk tot
uiting komen wat het goede is. Het gaat ten eerste hier om
jeugdleden, voor de harmonie en voor de fanfare en dat is zeer
belangrijk voor onze gemeenschap. Daar hebben we alles
voor over, want wat is nu een gemeente zonder muziek. Er zal
toch ook in de jeugd moeten worden opgebouwd om voor
latere toekomst dat vrolijke deuntje binnen onze gemeen
schap te verzekeren. Als er signalen komen uit de verenigingen
dat zij liever die oude regeling willen dan de nieuwe, als ik het
zo mag noemen, omdat de oude regeling individueel onderwijs
20 minuten geeft en dit met vijf cursisten tegelijk in één uur.
Dat wordt dan gesplitst in een half uur theorie. Als je dan de
andere dertig minuten deelt door vijf, dan kom je op twaalf mi
nuten individueel. Daar kan ook nog het nodige in geswitcht worden.
Individueel gaat men er toch op achteruit. Daarom pleiten wij er
voor om de oude regeling voorlopig nog te handhaven. Dat was
eigenlijk de enige intentie van mijn vraag. Voor de rest had
al dat andere er niets mee te maken.
Wethouder van der Weegen: Meneer Roosenboom U heeft toch niet
goed geluisterd. Ik heb een paar dingen gezegd waar U nu wel op in
gaat, maar ik heb daarnaast ook gezegd dat er een HAFA-opleiding
komt met name om een stimulans te geven tot. Wat is er nu aan
de orde. Er is aan de orde dat er een individuele instrumentale
opleiding bestaat waar iedereen zich voor aan kan melden en waar het
zeker niet zo bij is dat iedereen individueel onderwijs krijgt.
Zo is het niet. Daarnaast komt er een specifieke opleiding voor
harmonieën en fanfares. Harmonieën en fanfares,dat heb ik net
ook al aangeduid, als regel zit daar niet één trompetist, maar
zitten daar partijen met trompetistenzitten er partijen met
trombones, zitten er partijen met saxofonen,enzovoorts. Ik denk
dat daar met name een HAFA-opleiding op gebaseerd is en dat het
daarom ook niet zo nodig is om individueel onderwijs in dat kader
te genieten. Men wordt geacht in een fanfare en harmonie met elkaar
te spelen en niet individueel te spelen. U hebt ook uit de stukken
kunnen lezen dat bij het eerste jaar het zo is dat inderdaad vijf
cursisten in een uur behandeld worden, lesgegeven worden. Daarna
zakt ook dat terug en het laatste jaar bij de D-opleiding hebt
U kunnen zien dat er twee zijn die tesamen één uur krijgen. Ik
heb zojuist gezegd, met een individuele opleiding is het ook
niet zo dat iedereen direkt apart genomen wordt. Ook daar zijn er
wel met twee of drie bij elkaar. Het gaat hier om een specifieke op
leiding voor harmonie en fanfare. Die willen wij een extra
stimulans geven om daar de extra korting op te houden en de in
dividuele korting willen we afbouwen. In principe is in het ver
leden die extra korting ook gegeven ten behoeve van leden van
fanfares en harmonieën. Ik zie niet in dat leden van diezelfde
harmonieën en fanfares op dit moment niet zouden kiezen voor een
HAFA-opleiding die afgestemd is op dat specifieke harmonie- en
fanfaregebeuren
De voorzitter: Wenst iemand stemming over dit punt?
Het lid RoosenboomIk wou toch wel een verzoek doen. Ik denk dat
ik dat een amendement moet noemen om toch in de verordening
het zo te doen wijzigen dat de mogelijkheid blijft de oude rege
ling te handhaven. Ik val die nieuwe opleiding niet af. Die kan
er voor mij in blijven staan. Het is niet zo dat het een moet
ruimen voor het ander. Ik wil het recht van de twijfel ook
wel geven aan die HAFA, maar ik wil een amendement indienen
om ook de oude regeling te handhaven.