9. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet voor uitbreiding sportpark De Beek fase I en II. (13e wijziging begroting 1984 en 4e wijziging begroting 1984 D.S.O.R. 10. Voorstel tot het opstellen van een spreidingsplan k.o. en g.l.o.-scholen ex.artikel E2 en E3 van de Overgangswet Wet op het basisonderwijs. OPENING: De voorzitter opent de vergadering met het gebruikelijke gebed. 1. VASTSTELLING VAK DE NOTULEN VAN DE RAADSVERGADERINGEN VAN 15 DECEMBER 1983, 19 JANUARI 198^"ËN~IjTFÊBRUARI"l984. De voorzitter: Hier zijn geen op- of aanmerkingen over bin nengekomen. Dan zijn deze drie verslagen hierbij vastgesteld. Dit betekent tevens dat we nu nog een verslag achter zijn en dat hopen we de volgende keer ingelopen te hebben zoals ik U beloofd heb. 2. INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN. De voorzitter: Wie wenst punten van de ingekomen stukken aan de orde te stellen? Het lid RoosenboomPunt 24 en 26. Het lid MouwsPunt 24. Het lid van den Bos-Beckmann: Punt 25. Het lid van Eekelen: Punt 24 en 26. De voorzitter: Heb ik het zo? dan zullen we diej punten 24,25 en 26, dat zijn de aangemelde punten, aan de agenda 'toevoegen. Voor het overige wordt besloten konform de voorstellen van burgemeester en wethouders. 3. VOORSTEL OVER DE INZAMELING EN VERWERKING VAN PROBLEEM- STOFFEN. Het lid RoosenboomEen informatieve vraag. Het gaat over de technische coördinator. Alles is duidelijk uit het stuk, ook uit de verslagen die ter visie lagen. Is het zo dat dit een totaal nieuwe funktionaris is die moet worden aangetrokken. Er wordt gezegd, de kosten die de gemeente maakt en waar dan die technische coördinator bij betrokken is, wordt op basis van uurloon in rekening gebracht. Ik neem aan dat dit toch een hoog geschoolde funktionaris is. Wat moet je daar voor rekenen? Wau zal het bruto—salaris kunnen zijn. Die komt dan in dienst van het Streekgewest. Veronderstel dat geen enkele gemeente gebruik maakt van zijn adviezen, wie gaat dan deze man betalen? Dit is natuurlijk een belangrijke kostenfaktor binnen deze inzameling en verwerking van probieemstoffen. Dat is eigenlijk het heet hangijzer binnen dit voorstel, de technische coördinator, omdat dat een belangrijke kostenfaktor wordt Het lid Princen: Ik zou gaarne van U meer informatie willen hebben aangaande het kostenaspekt op Jaarbasis. U noemt in Uw voorstel ook 6.000, Dit zijn alleen maar inrichtingskos ten voor de container. Wil je buiten de normale kosten inleve ren, dan zijn er ook kosten aan verbonden, wat gaat de "ge westelijke coördinator kosten? Dit zal toch eerst goed onder bouwd moeten worden, anders bestaat de kans dat wij er later van verschrikken aangaande de kosten. Het lid MouwsWij zijn blij dat het eindelijk zo ver is. Ieder van ons heeft daar jaren lang op aangedrongen. _3_ Alleen willen wij ons nog eens een keertje, zoals wij dat ook bij onze Algemene Beschouv/ingen gedaan hebben, aandringen op spreidingsplannen voor inlevering. Dat hebben we de vorige keer ook al een keer gezegd en met name lijkt het ons, gezien de hoeveelheden, met name afgewerkte olie die ingeleverd wordt, dat daar toch nog eens een keertje informatie over gegeven moet worden en mogelijkheden voor geschapen moeten worden. Volgens ons verdwijnt er toch nogal het een en ander in het riool. Dat is beslist niet zo goed voor het milieu. De voorzitterNormaal zou wethouder Sinke dit agendastuk be handeld hebben. Ik zal trachten U voldoende te beantwoorden. In de eerste plaats zijn ook wij blij, dat dit stuk er nu eindelijk is. Ik denk dat het erg belangrijk is, dat voor de probieemstoffen een oplossing wordt gevonden. Wat de gevolgen zijn als hier geen aandacht aan wordt geschonken kunnen we dagelijks in de pers lezen. Daarom is dit een uitstekend ini tiatief varihet gewest en dit past in het kader van de taak die ze krijgt voor de afvalverwerking. Die taak moet het gewest nog krijgen. We hebben dit zelf overigens reeds in een van devorige vergaderingen besloten. Maar dit moet nog officieel in werking treden. Dus hier loopt het gewest nu op vooruit. Dat dit voorstel kosten met zich meebrengt dat is een duidelijke zaak. Dat is in het verleden ook juist het punt geweest. Men dacht namelijk zonder al te veel kosten een oplos sing voor dit probleem te vinden. Dat is niet zo. Dit brengt ongetwijfeld behoorlijk vrat kosten met zich mee voor ons allemaal. Uiteindelijk zal echter blijken dat dit een uit stekende investering is met name als we niet meer voor die ver rassingen komen te staan als in de afgelopen jaren. Achteraf opruimen kost veel meer. Per gemeente vallen de investeringen die we moeten doen, vallen die kosten wel mee. De heer Princen zei het reeds 6.000,ongeveer voor zo'n depot, Hier komt' overigens nog wel wat bijwant er moet een hinderwetsvergun ning voor afgegeven worden en dat brengt ook kosten met zich mee. Daar moeten bijvoorbeeld deskundigen voor inge schakeld worden. Dan hebben we het uiteraard over het inscha— kelen van iemand die er vrat van af weet. Als hierbij een deskundige moet worden ingeschakeld dan denk ik aan iemand van het gewest die daar speciaal voor wordt ingehuurd. Die man moet echter betaald worden. Dat is juist. U ziet met de eerste fase zijn we er nog niet. Het is een plan met drie fases. Lang zaam maar zeker wordt dit ingevuld. Die man of vrouw die in dienst wordt genomen bij hetgewest moet worden betaald en die kan alleen worden betaald door de gemeenten,,, tenzij er nog een subsidie van het rijk bij zou komen. Dat zou niet tot de onmogelijkheden behoren. Dat staat nu echter nog niet vast. Dit moet nader worden onderzocht, neem ik aan. In eerste instantie komt zo iemand ten laste van de gemeenten. Het is normaal als het gewest zo'n taak op zich neemt dat dan de kosten meestal aan de hand van het aantal inwoners wordt verdeeld en niet aan de hand van de diensten die worden ver richt. We mogen denk ik aannemen dat alle gemeenten dit voor stel zullen overnemen. Dat is natuurlijk punt één. Ik denk echter dat we daar niet bang voor hoeven te zijn.Ik ver wacht dat elke gemeente blij zal zijn met het initiatief dat is genomen en dat men hier positief op zal reageren. Dit is slechts een principe-besluit om het"zo aan te vatten. Daarna moeten uiteraard nog de kosten op een rijtje worden gezet. Dat is nu nog niet uitgebreid gebeurd. Het gewest schakelt ons dan uiteraard tussentijds in of ze op de goede weg zit, of het zo afgehandeld kan worden.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 55