9. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet voor
uitbreiding sportpark De Beek fase I en II.
(13e wijziging begroting 1984 en 4e wijziging begroting
1984 D.S.O.R.
10. Voorstel tot het opstellen van een spreidingsplan k.o. en
g.l.o.-scholen ex.artikel E2 en E3 van de Overgangswet
Wet op het basisonderwijs.
OPENING:
De voorzitter opent de vergadering met het gebruikelijke
gebed.
1. VASTSTELLING VAK DE NOTULEN VAN DE RAADSVERGADERINGEN VAN
15 DECEMBER 1983, 19 JANUARI 198^"ËN~IjTFÊBRUARI"l984.
De voorzitter: Hier zijn geen op- of aanmerkingen over bin
nengekomen. Dan zijn deze drie verslagen hierbij vastgesteld.
Dit betekent tevens dat we nu nog een verslag achter zijn en
dat hopen we de volgende keer ingelopen te hebben zoals
ik U beloofd heb.
2. INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN.
De voorzitter: Wie wenst punten van de ingekomen stukken aan
de orde te stellen?
Het lid RoosenboomPunt 24 en 26.
Het lid MouwsPunt 24.
Het lid van den Bos-Beckmann: Punt 25.
Het lid van Eekelen: Punt 24 en 26.
De voorzitter: Heb ik het zo? dan zullen we diej punten 24,25
en 26, dat zijn de aangemelde punten, aan de agenda 'toevoegen.
Voor het overige wordt besloten konform de voorstellen van
burgemeester en wethouders.
3. VOORSTEL OVER DE INZAMELING EN VERWERKING VAN PROBLEEM-
STOFFEN.
Het lid RoosenboomEen informatieve vraag. Het gaat over de
technische coördinator. Alles is duidelijk uit het stuk, ook
uit de verslagen die ter visie lagen. Is het zo dat dit een
totaal nieuwe funktionaris is die moet worden aangetrokken.
Er wordt gezegd, de kosten die de gemeente maakt en waar
dan die technische coördinator bij betrokken is, wordt op basis
van uurloon in rekening gebracht. Ik neem aan dat dit toch
een hoog geschoolde funktionaris is. Wat moet je daar voor
rekenen? Wau zal het bruto—salaris kunnen zijn. Die komt dan
in dienst van het Streekgewest. Veronderstel dat geen enkele
gemeente gebruik maakt van zijn adviezen, wie gaat dan deze
man betalen? Dit is natuurlijk een belangrijke kostenfaktor
binnen deze inzameling en verwerking van probieemstoffen.
Dat is eigenlijk het heet hangijzer binnen dit voorstel, de
technische coördinator, omdat dat een belangrijke kostenfaktor
wordt
Het lid Princen: Ik zou gaarne van U meer informatie willen
hebben aangaande het kostenaspekt op Jaarbasis. U noemt in Uw
voorstel ook 6.000, Dit zijn alleen maar inrichtingskos
ten voor de container. Wil je buiten de normale kosten inleve
ren, dan zijn er ook kosten aan verbonden, wat gaat de "ge
westelijke coördinator kosten? Dit zal toch eerst goed onder
bouwd moeten worden, anders bestaat de kans dat wij er later
van verschrikken aangaande de kosten.
Het lid MouwsWij zijn blij dat het eindelijk zo ver is.
Ieder van ons heeft daar jaren lang op aangedrongen.
_3_
Alleen willen wij ons nog eens een keertje, zoals wij dat
ook bij onze Algemene Beschouv/ingen gedaan hebben, aandringen op
spreidingsplannen voor inlevering. Dat hebben we de vorige
keer ook al een keer gezegd en met name lijkt het ons, gezien
de hoeveelheden, met name afgewerkte olie die ingeleverd wordt,
dat daar toch nog eens een keertje informatie over gegeven
moet worden en mogelijkheden voor geschapen moeten worden.
Volgens ons verdwijnt er toch nogal het een en ander in het
riool. Dat is beslist niet zo goed voor het milieu.
De voorzitterNormaal zou wethouder Sinke dit agendastuk be
handeld hebben. Ik zal trachten U voldoende te beantwoorden.
In de eerste plaats zijn ook wij blij, dat dit stuk er nu
eindelijk is. Ik denk dat het erg belangrijk is, dat voor de
probieemstoffen een oplossing wordt gevonden. Wat de gevolgen
zijn als hier geen aandacht aan wordt geschonken kunnen we
dagelijks in de pers lezen. Daarom is dit een uitstekend ini
tiatief varihet gewest en dit past in het kader van de taak
die ze krijgt voor de afvalverwerking. Die taak moet het
gewest nog krijgen. We hebben dit zelf overigens reeds in een
van devorige vergaderingen besloten. Maar dit moet nog
officieel in werking treden. Dus hier loopt het gewest nu op
vooruit. Dat dit voorstel kosten met zich meebrengt dat is
een duidelijke zaak. Dat is in het verleden ook juist het punt
geweest. Men dacht namelijk zonder al te veel kosten een oplos
sing voor dit probleem te vinden. Dat is niet zo. Dit brengt
ongetwijfeld behoorlijk vrat kosten met zich mee voor ons
allemaal. Uiteindelijk zal echter blijken dat dit een uit
stekende investering is met name als we niet meer voor die ver
rassingen komen te staan als in de afgelopen jaren. Achteraf
opruimen kost veel meer. Per gemeente vallen de investeringen
die we moeten doen, vallen die kosten wel mee. De heer Princen
zei het reeds 6.000,ongeveer voor zo'n depot, Hier komt'
overigens nog wel wat bijwant er moet een hinderwetsvergun
ning voor afgegeven worden en dat brengt ook kosten met
zich mee. Daar moeten bijvoorbeeld deskundigen voor inge
schakeld worden. Dan hebben we het uiteraard over het inscha—
kelen van iemand die er vrat van af weet. Als hierbij een
deskundige moet worden ingeschakeld dan denk ik aan iemand
van het gewest die daar speciaal voor wordt ingehuurd. Die man
moet echter betaald worden. Dat is juist. U ziet met de eerste
fase zijn we er nog niet. Het is een plan met drie fases. Lang
zaam maar zeker wordt dit ingevuld. Die man of vrouw die
in dienst wordt genomen bij hetgewest moet worden betaald en
die kan alleen worden betaald door de gemeenten,,, tenzij er
nog een subsidie van het rijk bij zou komen. Dat zou niet
tot de onmogelijkheden behoren. Dat staat nu echter nog
niet vast. Dit moet nader worden onderzocht, neem ik aan. In
eerste instantie komt zo iemand ten laste van de gemeenten.
Het is normaal als het gewest zo'n taak op zich neemt dat
dan de kosten meestal aan de hand van het aantal inwoners wordt
verdeeld en niet aan de hand van de diensten die worden ver
richt. We mogen denk ik aannemen dat alle gemeenten dit voor
stel zullen overnemen. Dat is natuurlijk punt één. Ik denk
echter dat we daar niet bang voor hoeven te zijn.Ik ver
wacht dat elke gemeente blij zal zijn met het initiatief dat
is genomen en dat men hier positief op zal reageren. Dit is
slechts een principe-besluit om het"zo aan te vatten. Daarna
moeten uiteraard nog de kosten op een rijtje worden gezet.
Dat is nu nog niet uitgebreid gebeurd. Het gewest schakelt
ons dan uiteraard tussentijds in of ze op de goede weg zit,
of het zo afgehandeld kan worden.