De voorzitter: Inderdaad is dat zo. Toen ik dit voorstel ondertekende viel mij ook op dat dit er niet in stond. Ik heb het toch maar gete kend om het niet verder op te houden. Ik denk namelijk dat dit in de kommissie Ruimtelijke Ordening namelijk wel aan de orde is geweest. Dat hier sprake was van een verlenging. Dus het is wel bekend. Ik heb het voorstel daarom maar niet laten ophouden. Maar het is juist als U stelt dat er vorig jaar ook een voorbereidingsbesluit voor dit ge bied is genomen. Hier is inderdaad niets mee gebeurd. Daarom zijn we de laatste tijd ook wat voorzichtiger met het nemen van voorberei- dingsbeslüitenDat we dat pas op een moment doen dat er meer zeker heid is wanneer daar gebouwd kan worden. Dat er niets is gebeurd houdt verband met het feit dat er vorig jaar geen kontingent is toe bedeeld voor dat gebied, Dat is de reden dat er ook geen plan in pro cedure is gegaan. Dat moet in elk geval nu niet weer gebeuren. Het kan zijn dat het kontingent ook dit jaar niet zo groot is dat alle wonin gen in één keer kunnen worden gebouwd. Dat zal overigens nog in de eerstkomende kommissie Ruimtelijke Ordening aan de orde worden ge steld. Waarschijnlijkneen zelfs zeker via een extra kommissiever gadering, Dit heb ik ook reeds toegezegd. Ook al wordt er maar een gedeelte dit jaar .toegewezen van die 21 woningen, dan moet de pro cedure voor alle 21 woningen in één keer in gang worden gezet. Zou den we dat niet doendan kernen we weer voor hetzelfde punt ie staan vol gend jaar als nu. Dat is een slechte zaak, dat ben ik met de heer Roosenboom eens Het lid RoosenboomHet spijt me maar U gooit toch weer twee dingen door elkaar. Het een heeft niets met het andere t-e maken. Je kunt een plan ter visie leggen voor een verklaring van geen bezwaar. Ik hoef dat U niet meer uit te leggen want dat weet U inmiddels ook v/el hoe dat gaat. Als die verklaring dan is afgegeven, dan is het gewoon invullen. Ik wzl alleen maar het geval noemen wat re centelijk is gehonoreerd met een kontingent in BloemendaalIk denk dat die verklaring van geen bezwaar voor die, premie-verhuur-woningen al twee jaar of langer of meer oud is. Dat heeft met artikel 19 niets om het lijf. Artikel 19 is dat men een procedure op gang helpt om een verklaring te vragen bij Gedeputeerde Staten dat zij geen be zwaar hebben dat daar 21 woningen worden gebouwdOp grond daarvan kan een bouwvergunning worden verleend. Dan is de volgende fase, komt er een kontingent, dan kun je onmiddellijk daar op inspelen. Maar het één staat helemaal los van het ander. Ik begrijp dus niet dat U dat zo duidelijk aan elkaar koppelt. De voorzitter: U probeert mij uit te leggen hoe de procedure is me neer Roosenboom, maar dat is overbodig. Het is zo. De bouwaanvraag van Bakker was nog niet ingediend. Omdat hij geen kontingent had heeft hij nog geen bouwaanvraag gedaan. Dat had natuurlijk v/el ge kund, maar het is niet gebeurd, omdat hij geen kontingent had. Nu moet het in elk geval wel en ook voor alle 21 woningen. Dus niet alleen voor het gedeelte waar nu een kontingent voor is verleend. Het probleem is, dat de bouwondernemers wat voorzichtig zijn met het aanvragen van bouwvergunningen. Men denk dat als een bouwaan vraag wordt gedaan en de bouwvergunning dan wordt verleend de ver guning ook direkt moet worden afgehaald. Wij staan echter toe dat een en ander gefaseerd wordt afgehaald, afhankelijk van de kontin- genten die men heeft, zodat niet meteen de totale leges behoeft te worden betaald. Daarom was er sprake van een zekere 'teru^ioudendheid bij de de aannemers om een bouwaanvraag te doen. Dat dus ten onrechte. Ik ben het met U eens dat juist gestimuleerd moet worden dat dit vooraf gebeurt, zodat er op het moment van het verlenen van het kontingent geen sprake meer is van planologische belemmeringen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeestér en wethouders. 3. B. ten noorden van de Kruisboog - noordelijke lob Jankenberg. Het lid RoosenboomEen slecht voorstel. Waarom? Omdat U er to taal aan voorbij gaat door voor een plukje van het totale plan Jan kenberg een voorbereidingsbesluit te vragen. Het overgrote deel van het plan Jankenberg bestaat uit woningen die er al staan, bestaan de woningen. Ik wil een nog grovere omlijning geven. Heel de Nieuwe Molenweg, de Halsterseweg vanaf mevrouw Smagge tot voorbij de Molen, de Leeuwstraat, alle woningen op de Jankenberg, de Langstraat. Het zijn allemaal bestaande woningen die gelijktijdig in het plan Jan kenberg zijn ingebracht. Het plan Jankenberg is niet onherroepelijk goedgekeurd. Vandaar dat als bij die bestaande woningen iets moet gebeuren, die mensen altijd afhankelijk zijn van een artikel 19 procedure. Nu is daar een korte, laat ik het maar noemen een lange procedure voor nodig. Dat is afhankelijk van eventueel ingekomen bezwaarschriften. Maar het probleem dat het een artikel 19 pro cedure moet worden, dat is omdat het plan nog niet is afgerond. Ik citeer nu uit de brief die indertijd de stedebouwkundige naar het kollege heeft gestuurd en waarin hij zegt over die noordelijke lob, v/aar nu een voorbereidingsbesluit voor wordt gevraagd, "het onthouden van goedkeuring aan een maximaal aantal woningen voor de noordelijke woongebied heeft als konsekwentie dat daar niet gebouwd mag worden". Zover klopt Uw voorstel nog wel. De aanpassing is uiterst eenvoudig te geschieden door van een 10 een 20 te maken, te vervangen door bijvoorbeeld 20 tot 30 en het percentage geslo ten bebouwing tot 50 te vervangen door 50 - 75. Door twee getallen op het bestemmingsplan te veranderen had men dat plan opnieuw, al meer dan een jaar geleden, terug kunnen sturen naar Gedeputeerde Staten, om alsnog voor die noordelijke lob goedkeuring te krijgen. Het is allemaal achterwege gebleven. Ook als je dat in het verleng de ziet van het^achterliggende terrein, het Koda-complexDe 8 woningen van van Broekhoven. Ook daar: zijn door Gedeputeerde Sta ten bezwaarschriften gegrond verklaard met de mededeling geef die mensen een stukje aan de achterkant van hun woning als kompensa- tie. Het Koda-komplexdaar heeft U nu dat hertenkampje tegen ge pland. In het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten wordt er duidelijk melding van gemaakt dat dat gedeelte ligt binnen de straal van 150 meter. Ze praten van 140 meter, maar ze stappen daar overheen, omdat er om en nabij de LPG-tank veel meer woningen staan die op een veel kortere afstand staan. U had meer dan een jaar geleden al die eenvoudige zaken kunnen regelen en nu komt U met dit voorbereidingsbesluit. Een reden te meer dat wij bezwaar zullen ma ken. Het uitwerkingsplan dat U ter visie er bij heeft gelegd, daar in gaat U volledig voorbij aan de regels welke burgemeester en wethouders moeten volgèn om een bestemmingsplan ten aanzien van verkeersdoeleinden moeten uitvoeren. Daarin wordt vermeld dat de trottoirs minimaal 2 meter moeten zijn. Dat is iets waar U zich aan moet houden. In het verdichtingsplan werkt U met trottoirs van 90 centimeter met alle nare gevolgen van dien. Als mensen el kaar daar tegen komen dan moeten ze over de openbare weg. Dan kunt U wel stellen van, het is een woonwijk, maar dat was Gripkeshof ook en daar reden de mensen ook 100 kilometer per uur. Allemaal slechte zaken en dat zijn wat argumenten die ik zo maar noem. Je kunt daar de avond wel mee vol praten. V/ij zijn er niet voor om onze medewer king te verlenen aan deze postzegelachtige manier van artikel 19. Daar probeert men plukjes uit het bestemmingsplan te realiseren wat

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 3