-28 die dan eigenlijk kant en klaar zijn en waarvan alle aanvragen zijn geschied. Die worden dan uitgevoerd. Ik heb ook wel eens een poging gedaan om iets overhoop te halen, maar dat hebben we dan ook geweten. Het is niet zo dat alles wat in het verle den is gebeurd en wat vpjprbereid was, slecht is. Dat is gewoon uitgevoerd. Daar was toen op dat moment niets meer aan te ver anderen. U gaat in Uw antwoord niet in op, tenminste daar geeft U helemaal geen antwoord op, op die belangrijke verbindingsweg tussen Bergen op Zoom, Halsteren en Nieuw Vossemeer en achter- liggende gehuchten. Daarmee wil ik aangeven dat deze weg niet een weg is zoals vele, zoals U zegt, in Halsteren en Lepelstraat. Dit is een zeer uitzonderlijke weg. Een drukke weg, een weg waar heel veel, zoals men dat pleegt te noemen, -ik val in herhalin gen-, oneigenlijk verkeer over rijdt, waarbij het functioneert als een doorgaande verbinding. Dat maakt die weg zo gevaarlijk. Het lid Mens: Wat dat trottoir in het verleden betreft. Ik meen dat het meer de financiële aspekten waren waarom het trottoir maar tot half de Kladseweg tot. stand kwam. Dat is wat anders. Maar we kunnen het toch wel eens bekijken of het eventueel mo gelijk is om die weg door te trekken. Wat die verlichting be treft. Ons is gebleken dat' om elf uur daar gedeeltelijk de verlichting uitgaat. Zou het misschien mogelijk zijn om via een tijdklok, -ik meen dat dat mogelijk is-, de verlichting daar aanblijft, ook na elf uur. De voorzitter: De heer Roosenboom zegt dat ik niet ben ingegaan op het feit dat dit een belangrijke verbindingsweg is tussen bijvoorbeeld Bergen op Zoom en Nieuw-VossemeerKladde en der gelijke, Daar heb ik inderdaad niets over gezegd, maar ik heb het ook niet tegengesproken. Dus dat wil niet zeggen, dat ik dat niet zie. Er zijn overigens meer van dit soort wegen,ook de Slot- weg wordt gedeeltelijk als zodanig gebruikt. Verder wordt het Vagevuur als zodanig gebruikt-, de Lepelstraatseweg en bijvoor beeld de Schansbaan. Dat is wat wij bedoelen. Het lid Roosenboom: Dan wil ik er op wijzen dat deze straten niet die intensieve lintbebouwing hebben. Als U dus de Schans- baan noemt,dan heeft U daar volkomen gelijk in. Ook een hoop oneigenlijk verkeer, maar het is een kronkelige weg en heeft niet die lintbebouwing. In zoverre verschillen die wegen alle maal met de Kladseweg. De voorzitter: Ook andere wegen hebben een gedeeltelijke bebou wing, Echter niet allemaal, tenminste niet. in die mate als de Kladseweg. Dat is zo. Maar hetgeen ik probeer te betogen is dat, in de periode 1978 - 1982 een plan voor het opknappen van deze weg is aangeboden aan de raad. Ik neem aan dat de raad toen alle voor- en nadelen heeft afgewogen en tevens heeft bekeken of er andere mogelijkheden waren. Een en ander is toen uit voerig onderzocht en het kollege en de raad hebben destijds ge- konstateerd. dat -het voldoende onderzocht was en dat er geen andere mogelijkheden waren. Het was natuurlijk zeer eenvoudig geweest, nu ja, zeer eenvoudig, dan had het ook geld gekost, dit fietspad gelijktijdig met het opknappen van de weg mee te nemen. Dat was natuurlijk de meest praktische oplossing geweest. Dat is niet gebeurd, daar heeft men hele goede argumenten voor gehad, die worden door mij ook niet bestreden. Die argumenten gaan nu nog steeds op. Dat is het punt. Dan het trottoir. De heer Mens zegt dit hield uitsluitend verband met financiële as- pekten. Voor zover er sprake is van een zekere intensieve, bebcuadng is echter eerder te denken aan een trottoir dan waar geen intensie ve bebouwing aanwezig is. Dit onderscheid moet wel worden gemaakt Ik neem aan dat hij dat met mij van mening is. Een weg waar wei nig bebouwing is, om daar een trottoir te maken, dat is niet zo voor de hand liggend. Voor wat betreft de verlichting, heb ik hem toegezegd dat ik dat nader onder de loupe zal laten nemen. Ik denk dat het kollege het daar wel mee eens is. Hij noemt een aspekt namelijk dat om elf uur de verlichting gedeeltelijk uit gaat. Het is een goede suggestie om in elk geval eens na te gaan of hier iets aan is te doen. Dit alles met als doel voorwaarden te scheppen waardoor de mogelijkheid ©ncs'caar dat er minder onge lukken gebeuren. Ik formuleer het heel voorzichtig, want ook al is de verlichting prima dan kunnen er toch nog ongelukken gebeu ren natuurlijk. Met dit soort uitspraken moet je altijd zeer voor zichtig mee omspringen. Er kunnen- soms andere omstandigheden een rol spelen waardoor er ongelukken gebeuren. Ik zou het hierbij willen laten. Wethouder Sinke: Ik wou naar de heer Mens toe even terug komen op de historie. Natuurlijk hebben de financiën meegespeeld, maar voor mijzelf ben ik er pas' zeker van dat als er een soortgelij ke situatie was geweest als de Schansbaan, waarbij een pad er ruimtelijk gemakkelijk gemaakt had kunnen worden, dan was het gemaakt. In die tijd, zo'n jaar of acht of tien geleden, toen is er een grote diskussie geweest over de noodzaak van het fiets pad, waar onder andere die argumenten die de heer Roosenboom opnoemt van het doorgaande fietsverkeerheel uitvoerig bespro ken zijn. Toen is dat vrij grote plan gemaakt. In de tijd van de DACW subsidie, -en dan kom ik op de centen terecht-, is dat plan gemaakt en is het ook getracht uit te voeren. Daarbij is men op die planologische problemen gestoten, dat men niet vóór de huizen kon, dat men achterom de huizen moest op bepaalde plaatsen en vooral in de eerste aanzet was dat moeilijk. Daar werd zwaar getild aan dat opnieuw aanzetten en weer de weg ver laten. Dat heeft allemaal wat jaren voortgeduurd. Toen is die afbouw er gekomen in de DACW. Er is een bewuste keuze geweest op dat moment van, laten we er dan 5.20 meter.breedte van maken. Laten we trachten een groter stuk binnen de bebouwde kom te krijgen. Het-is wel tot en met bekeken, maar persoonlijk ben ik er van overtuigd dat ware het planologisch gemakkelijker geweest, dan had de raad van Halsteren in die tijd, gezien de belangrijkheid de knoop doorgehakt. Ik ben er van overtuigd, dat gezien alle procedures die je nu zou moeten inzetten en wat er nu zou kunnen gebeuren en de bezwaren die er rijzen en de onderhandelingen met de verschillende eigenaren, dat het. nu een bijzonder moeilijke zaak zou zijn,n los van oe een een. De voorzitter: Ik stel voor, gezien de diskussie, dit purn, verder voor kennisgeving aan te nemen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt. 31 Het"ïid van den Bos-Beckmann.Ik mag het woord voeren mede namen mevrouw Heimig en mevrouw Wiersema. Ik vraag U toestemming om mi. rechtstreeks tot mevrouw Frigge te richten. De voorzitter: U kijkt mevrouw Frigge maar aan. Het loopt echter officieel wel via mij, maar U kijkt haar maar aan. Zo hebben we het mooi opgelost.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 37